Tråkigt akvarium
Hej för två månader sen köpte jag ett liiitet 10liters kar . Jag ville ha mina gamla blåa räkor i det (som en god vän tagit hand om då jag skulle fara till usa och vara borta länge).Men till saken.. det är så Fruktansvärt trist å kika på. Ja ni ser ju själva! Har ni några tips? Sanden ör hemsk! Växten är så trist…
Hej hej!
Jag får lov att hålla med dig, det ser lite trist ut. En perfekt möjlighet att skapa något nytt =)
Du skriver själv att du inte gillar bottenmaterialet. Byt ut det till något du tycker är snyggt istället. Att byta grus/sand kan göra otroligt mycket för ett akvarium och jag är säker på att bara det kommer ge dig ny inspiration.
Här kommer några länkar till bilder på nanoakvarium som medlemmar här på sajten har lagt upp. Hoppas du hittar lite inspiration och något du tycker om.
http://ifokus-assets.se/uploads/059/05931802ce38958d133eaf6cda96eed8/image.jpg
http://akvariefisk.ifokus.se/u2/943de5aaf91f3f5658c0b41b570f7859/660/dscf3336.jpg
Medarbetare på akvariefisk ifokus
OJ wow! Länk nummer tre blev jag kär i och stenarna på sista länken va underbara! Vet du möjligtvis vad det är för växter på bild tre? Syftar mäst på de långa i bak och de kortare i fram
Blir sååå sugen på ett nano. Övertala gubben bara😊
#3 TantLena Jag köpte mitt på zoo.se ligger vid bromma blocks. Man kan nog beställa om man inte bor i stockholm. Fi.ns svart eller vit lampa till. Jag har 399 för mitt 10 liters. Du får tjata på gubben ;)
När jag far förbi en djuraffär ska jag nog inhandla mörk lite finkornigt grus eller sand . Och ska leta efter en bra sten i källaren( har nig sådana sparade sen sist jag hade akvarium. Sen undrar jag vad det är för växter på lä.k nummer tre som mimåne länkat.
Jag funderar på om växterna möjligen kan vara Pogostemon helferi (den lilla). Och den större är Hygrophila pinnatifida. Hittade tråden med det karet.
( http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/52431a378e0e7428de003426-bilder-pa-era-akvarium-3 )
Wow den länken har ju Supermånga fina akvariebilder! Tack! Ska nu se vartom jag finner just de växterna :D asien biotopen i den tråden är vacker!
bra att du hittade en bra länk
måste bara säga #9 Vilken härlig bild du har på vilket jag Förmodar är din familj.
Ja det vet jag =) De långa i bakgrunden är hygrpphila pinnatifida, sen är det en "gräs liknande" växt i mellersta delen av akvariet på kanterna och det är heteranthera zosterifolia. Längst fram är pogostemon helferi. Jag har haft alla dessa tre arter själv =)
tack! väldigt fina , har nig fått tag i hygrophilia pinnatifida, men letar efter pogostemon helferi la in en (Sö) annons :)
Den är inte så ovanlig så du får nog tag på den också ska du se =)
jag körde bara mossa + cuba i karet förut.
behövs inte mycket växter till räkor & mossa trivs de ju jättebra i 🙂
( guppyn bodde inte i karet ifall någon tror det )

Växt odlare & Räkuppfödare!
60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *
det va en av mina "familjemedlemmar" den har tyvärr simmat vidare
ja mossa är en bra ide ! ska kika lite på olika mossor
ok
Javamossa är enkel och bra, dessutom vanlig i affärer :)
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
#14 vart har du köpt bottenmaterialet?
Räkorna brukar vara förtjusta i javamossa. :)
Jo , men de blir så jäkla stökigt i akvariet med en massa javamossa . Därför kikar jag rund påandra mossor om de betersig på annat sätt
🙂
Tänk nu på att det från början är 10 liter. Med en bakgrund som ser ganska tjock ut och sen sand plus annan inredning så blir det inte många liter vatten kvar. Det är inte många varelser som kan bo där sen : )
kul och hoppas allt går vägen
#26 jag har 5 räkor, Och #27 varför skulle de inte gör det? Och varför visar kag ens detta när man bara får tåkiga kommentarer…
Fem räkor funkar utmärkt : )
Det är jättekul att se hur man bygger upp sitt kar och inreder. Det ger inspiration till att fixa med sina egna. Sen att man får frågor tycker jag är helt ok.
Jag har inte fått någon fråga.
Det blir säkert fint när det är klart!!!
Kul med avdelningen! Ska du köra med olika bottenmaterial på dom olika nivåerna eller plantera någon låg bottenväxt där nere? :)
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
#33 DieselDDoris verkar ha avslutat medlemskapet..
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#34 Synd, hade varit kul att se resultatet :/
oj, ja det hade faktiskt varit kul att följa för framtida inspiration.