Ljustimmar i nystartat akvarium
För en vecka sedan startade jag mitt nya 120-litersakvarium. Då vi bor i en tvåa har det inte funnits överdrivet många platser att placera det på, vilket har resulterat i att akvariet står i vardagsrummet med ett fönster i närheten. Vi har dock aldrig problem med att solen lyser in och "bländar", men ljus kommer det ju dock in i rummet. För säkerhets skull har jag valt att dra ner persiennen som finns för att solen i ska kunna lysa igenom in i karet.
Då jag och sambon har oregelbundna arbetstider så har vi valt att sätta timern så att ljuset startar vid 13-tiden och stängs av vid 22. Vi kommer ofta inte hem förrän vid 19 och vill så klart kunna njuta av vårt akvarium när vi är hemma 😃 Men nu har jag övervägt om det är dumt att sätta timern på den tiden, tänker om det blir för mycket ljus med tanke på det naturliga som kommer in? Det är lite svårt att förklara, för det är ju inte direkt solljus som kommer in. Vi vill ju så klart inte ha problem med alger, och det har redan börjat sätta sig lite grönalger på framsidan (vilket iofs är vanligt i nystartade akvarium men).
Någon kunnig som vill hjälpa mig?
jag har 13 timmar ljust i mitt akvarium. 20 över 7 på möran till 20:20 på kvällen.😉
jag har 8h.
16:00 - 00:00 på mina kar.
Växt odlare & Räkuppfödare!
60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *
När det kommer till solljus och akvarium så är det de direkta solljuset på akvariet som kan vara skadligt. Om du har ett fönster i rummet där solen lyser in, men inte direkt på akvariet så är det inga problem =)
Antalet tända ljustimmar i ditt akvarium är 9 och det tycker jag låter bra.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
jag jobbar ju inte så jag vill kunna se dem när jag kommer hem från skolan, på möran innan jag åker och på kvällen när jag sitter här och skriver med er.😉
9 tycker jag också låter bra. Det är ganska vanligt :) Vi har ungefär 9 ljustinmar i våra kar, en stund på morgonen och sedan mellan 15:00-22:10,
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Tack så mycket för svaren!