Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 857 ggr
TantLena
1

Bruten belysningstid

Hej. Jag vill gärna titta på mina fiskar både tidig morgon och sen kväll. Om jag slår av ljuset under vissa timmar på dagen för att inte ge mer än max 12 timmars belysning, blir fisken förvirrad i sin dygnsrytm då??

Draken
1

Jag personligen föredrar att ha tänt sammanhängande, men jag vet av många som har tänt ett tag på morronen och har släckt över dagen när det är ljust ute, för sen att tända igen vid 5-6 på eftermiddagen innan det släcks igen för natten.

Det är ingenting som stör fiskarna, det är lite en smaksak hur man vill ha det. Så vill du ha tänt i olika omgångar under dygnet, så ser jag inga problem med det :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Cecilia.S
1

Vi tänder upp vårt kar på morgonen, sedan efter timer på eftermiddagen. Alltså tänt mellan ca 7-8 h om dagen :) Det funkar bra för både växter och fiskar hos oss.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

TantLena
1

Tack

Erratic_Eagle
1

bra att veta

TantLena
1

Kom att tänka på: Vad händer i akvariet om jag tex kontinuerligt skulle han tänt 14 timmar per dygn? Är det växterna som tar stryk? Har ni någon erfarenhet av det? Hypotetiska undran😊

Lillyrod
2

Om det är ett mycket stabilt och väl inkört kar så kan det gå bra. Om inte säger algerna Jipiiiee!

TantLena
1

Skratt. Ok "I am with"

Erratic_Eagle
1

jag har 13 timmar i mitt kar.😎