Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1566 ggr
Majoreen
1

Zebraciklid yngel

Hej! Har cirka 50 yngel som överlevt från en omgång rom av ett par av fiskarter zebraciklid. De har i dagsläget ett eget akvarium på 60 liter och trots att vi varit dåliga på hur man sköter detta fortsätter de växa så de knakar. Det har gått 1-2 veckor sedan de blev yngel. Jag söker tips och idéer på hur jag ska få mina fiskar att trivas! Vänligen, Majoreen

[krutgubben]
1

Zebraciklider är lättskötta och tuffa fiskar, byt vatten var 14:e dag och slamsugning görs en gång i månaden. Men passa så det inte blir för trångt i ditt yngelakvarium, tycker det låter som om det är dags för ett större yngelakvarium snart.

Majoreen
1

Ja vi hade absolut inte förväntat oss såhär många direkt! Detta är enda gången som några yngel överlevt och hela 50st! Kanske 30 iofs. Svårräknade…

[krutgubben]
1

Skoj, lycka till.

Erratic_Eagle
1

lycka till

molam
1

Zebror är Duktiga på att få sina yngel och överleva :p Oc dom är tåliga som få, när mitt KAr kraschade för ex antal år Sedan (Kanske 10-11 år Sedan) Så hade jag sällskap, med en massa tetrtor, några Guppy, några Ancistrus och 2 Zebror (Hona och Hane). Allt dog! Exakt allt så det fick vara släckt i nästan 3 veckor för ville inte se "f**Skapet" när väl jag tänkte och tänkte göra en nystart, tro på F*n att zebrorna levde xD och yngel hade dom fått xD jag skulle ju byta inrikting så mamma fick ta zebrorna till ett av sina nästintill tomma kar, och en idag lever 2 hanar :p Stora och fina killar. dom bor med skldpaddorna :p

Men tänk bara på att Zebrorna blir stora och är ena jäkla överlevare, sååå 60l kommer inte vara tillräckligt i längden ^^ Svårsålda är dom också :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Erratic_Eagle
1

ok, kul fisk😃

mimåne
1

Egentligen så är arten inte svår att odla och föda upp yngel av, det svåra ligger i vad man ska göra med alla yngel sen när de vuxit upp. Tyvärr är de riktigt svårsålda bland privatpersoner, så störst chans har man nog om man går direkt till djurbutiken och skänker dem dit.

Ge dem mat varje dag och byt vatten åt dem minst en gång i veckan. Du har väldigt många individer på en mycket liten boyta så vattenkvaliten får du vara vaksam på.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Cecilia.S
1

#5 Funkar det med sköldpaddorna? Zebror är väl ganska aggressiva? :p

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

molam
1

#8 Sköldpaddorna är inga tofflor xD Zebrorna har väl försökt att nagga på dom men då ger Sköldisarna tillbaka med fulla muggar :p Dom har Respekt hos zebrorna :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Erratic_Eagle
0

ok