Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 896 ggr
TantLena
8

Vill presentera mig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Visar upp mitt lilla akvarium. Tyvärr ingen mästerfotograf😊 Har haft det en dryg månad nu och är äntligen nöjd. Det är "bara" på 54 l men passar perfekt på köksbänken. Kanske lite många fiskar tycker säkert många av er, men nu är harmonin bra. Det här är första gången på över trettio år jag har akvarium. Då det begav sig var jag väldigt aktiv i Västerås Akvarieförening men idag är jag gammal och tafflig. Blev väldigt glad då jag hittade hit😊. Perfekt att ha en förening på nätet. Mycket intressant läsning. Trevliga människor som snällt svarar på mina och andras frågor. Har lärt mig massor om dagens akvaristik - mycket sköts ju helt annorlunda. Kunskapen har gått framåt. Må vi alla - och våra skyddslingar - ha det bra. Tack för att ni finns.

Erik97an
1

Fin presentation! 

vad är det för fisk du har i akvariumet?

ser ut som molly + guppys sen de röda må vara platys kanske?

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

CorneliaAndersson
1

Hej!

Vad kul att du hittat hit! :D

Jag har också ett 54L kar :)

Vad har du för invånare i ditt kar? Jag ser ju att där är platys och molly (?), jag suger på fisksorter, så berätta gärna vad de andra är för några :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

mimåne
5

Hej TantLena

Vad roligt att du vill presentera och visa upp ditt akvarium. Du är varmt välkommen hit. Det finns mycket att läsa här men undrar du över något kan du alltid slänga upp ett inlägg och fråga🙂

Du har helt rätt i att mycket har förändrats i akvaristiken under åren. En del förhållningssätt man hade då är helt annorlunda idag. Man får nästan lära om sig på nytt. En medlem skrev för ett tag sedan en artikel om hur hobbyn skiljer sig nu jämför med då. Jag klistrar in en länk dit så kan du läsa den om du vill. Jag tänker att du säkert kan känna igen dig i vissa saker.

http://akvariefisk.ifokus.se/articles/55031150ce12c45628000af0-en-gammal-akvarist?discussions-1

Jag vill också säga att jag tycker du har ett fint akvarium. Den blå guppyn längst fram är väldigt vacker och lyser upp hela akvariet. Däremot måste jag nog hålla med dig om att det är lite mycket fisk i akvariet för dess storlek och även med tanke på hur nystartat det är. Jag är rädd att du riskerar allvarliga problem på grund av detta. Jag kan se att det finns risker för komplikationer och undrar om detta är något du vet om eller vill lära dig mera om?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Elisabethantero
1

Hej! Va fint det är!! Tjock o frodig Platy 😊🐠

TantLena
1

Jag har Guppy, Molly och Platy på övervåningen. På bottenvåningen bor 2 metallpansarmalar, ottosar och kuli. Mimåne: läst den artikeln. Kul! Visst, dom är ganska många men stör inte varandra. Det kommer nog att gå bra😊

Cecilia.S
1

Välkommen!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lizelda
3

#5 Jag gillar ditt kar, verkligen! Men jag måste ändå protestera lite nu, framförallt mot pansarmalarna. De MÅSTE ha sand och är dessutom stimfiskar så de vill vara åtminstone 4-5. Håller med om att det är många fiskar och framförallt för många om du ska ha så många fiskar som du "behöver" eftersom du enbart har stimfiskar.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

TantLena
1

Håller med dig Lizelda. Pansarmalarna var ett nybörjarmisstag 😊. Ska försöka hitta ett bättre hem åt dom. Verkar ändå trivas bra.

Cecilia.S
1

#8 Att pansarmalar kräver sand handlar inte så mycket om trivsel, utan snarare om att deras känselspröt skavs av med grusbotten - då kan dom få svårt att både äta och hitta mat. :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
3

Jag håller helt med om pansarmalarna och är glad att se att du TantLena också förstår deras behov nu. 🙂Alla kan vi göra misstag men det viktiga är hur man sedan hanterar dem.

Kravet på bottenmaterialet gäller även för kuhliiålar. De kräver också sand som bottenmaterial. #9 Har helt rätt i att pansarmalens känselspröten riskerar att skadas och om vad det innebär men jag vill också fylla i hur pass allvarligt det är för individen. Det är väldigt svårt för arten att leva utan spröten. Så pass att man nästan gör bäst i att skona en pansarmal som råkat ut för detta.

Om du skulle välja att hitta nya hem åt pansarmalarna och kuhliiålarna så tror jag att det hade gjort gott även för ditt akvarium och inte bara för de lidande arterna. Det hade helt klart varit en bra åtgärd =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
1

Hej och välkommen till siten.

Akvariumet ser jättefint ut tycker jag, jätteroligt att du vill dela med dig av dina bilder.

Hoppas du skall trivas här med oss :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Erratic_Eagle
0

Vad kul att du hittat hit! Håller med om att du borde försöka hitta nya hem åt dina pansarmalar och Khuli ålarna.😉