Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 4821 ggr
Jordfly
1

Guldfiskar med bölder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har nio guldfiskar som om sommaren lever i en ca 2 m2 damm. Nu på vintern har jag dem i en mindre dammliknande inredd stålbalja ca 200 l i garaget. Det är 7-10 grader i vattnet. Fiskarna är  köpta försommaren för 1,5 år, så de är nog ca 2 år. 12-15 cm långa. Detta är alltså andra vintern i baljan. Flera av fiskarna har bölder. De verkar inte vara besvärade av dem men det ser ju inte bra ut. Bölderna har funnits länge, sedan förra vintern. De har inte blivit värre och ingen fisk har dött på 1,5 år. Emellertid tänker jag att om man ska försöka behandla så vore det mycket lättare att göra det nu när fiskarna är i den lilla baljan.

Bilden: Lägg märke till bölden precis bakom gällocket. (För övrigt ser man hur starkt fisken längtar tillbaka till vattnet.)

Jordfly
1

Frågan är ju: Vad kan det vara? Finns det någon rekommenderad behandling?

Lillyrod
1

Tinitusan här på forumet har ju guldfiskar så jag hoppas hon ser din tråd och kan hjälpa till. Själv har jag aldrig haft några. Jag tycker det är lite konstigt att de haft bölderna så länge och det inte hänt något mer. Antingen att fisken blivit dålig eller att de försvunnit.

lutralutra
1

Kan tipsa om gruppen "trädgårdsdamm" på facebook. Där bör finnas kunniga människor. Själv har jag ingen koll på dammfisk, men lycka till!

Erratic_Eagle
0

kan inget om dem själv heller förutom att min morfar har dem i en damm på sommaren och ett alldeles för litet akvarium på vintern😐😕