Små och stora
Hej! Nu skriver jag här igen om att jag letar efter fiskar men men. Jag har tänkt lite och funderat på fiskar till ett sällskaps akvarium. En fisk som jag gärna skulle vilja ha med där är fjärils Ciklid. Finns det någon annan fisk som skulle gå med dom? Vill ha antingen något litet Stim med fiskar som inte har så mycket färg utan mer enfärgade och små, om någon nu fattar vad jag menar Eller en fisk som är större än fjärilarna och tar mer plats så man ser dom väldigt mycket men sen kommer fjärilarna där och tar över Vill ha fiskar som inte är jättevanliga (Platy,molly,neontetror) men ändå vanlig nog att hitta djuraffär? Något kul hade ju varit ett gäng tiger Barber men don skulle väll ge sig på andra fiskarna? Så sammanfattning. Fisken ska vara liten enfärgad stimfisk som går ihop med fjärils ciklider. Eller relativt stor/större än fjärilar och inte vara så jätte färgglad heller fast ändå som sticka ut? Akvariet är på 65 liter.
En fisk som är större än fjärilen lär inte vilja bo i ett 65-liters kar. Just nu kommer jag inte på en enda stimfisk som är enfärgad. De kan inte vara så stora i det karet men måste ju vara tillräckligt stora för att fjärilen inte ska försöka ta den till middag.
På zoopet.com kan du söka på flera kriterier så där kanske du kan hitta någon som passar : )
Kolglödstetra, Hyphessobrycon amandae, och guldtetra, Hemigrammus rodwayi, är de jag kommer att tänka på. Notera bara att den sk "guldtetran" oftare är silverfärgad då guldfärgen kommer från en hudparasit(specifik för arten tror jag och helt ofarlig) som många fiskar saknar.
Jag kommer inte på någon stimfisk som kan gå i ett så pass litet kar. Om du hade haft ca 80-100 l+ skulle jag dock valt svart ett stim Hyphessobrycon megalopterus. Alltså svart fantomtetra.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
jag har ett stim med kilfläcksrasboror som trivs jätte bra i mitt kar. jag skulle rekommendera att ha ca 8-10 st. ingen av mina har dött och jag har haft dem ett bra tag. de i affären ser ut att ha svaga färger men de ser mycket finare ut när de kommer till sitt eget kar, det beror nog på ljuset. de växer lite och blir ca 2-3 cm. kolla upp mer info på zoopet😃 de är jätte fina för att ha lite färg!
jag hade dem med ett par fjärilsciklider och det gick utmärkt😉
när jag snackar om att det ser finare ut i sitt eget kar och inte i affären( iaf där jag köpte dem) så menar jag inte att de har direkt fina färger utom att de färger de har blir klarare😎
de är inte jättevanliga men de finns i de flesta djurbutiker🙂
Ok ska kolla mer på dom😊😉
japp, de är ganska aktiva och ser alltid ut att ha kul, de äter mycket också redan första dan😃😉
Kolglödstetra var den första arten jag tänkte på också. Det hade varit en klockren art efter dina önskemål =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ja dom ser verkligen fina ut och passar perfekt i karet😃men fungerar dom med två stycken fjärilar? Om man skulle ha ett Stim på 8 eller fler
Hade Kilfläcksrasbora och Guppy ihop med fjärilar, det funkade bra, dock var mitt akvarium lite större
mitt akvarium va också lite större men jag kan säga att fjärillscikliden va den snällaste i akvariet så ingen ville göra den lilla för att den va så snäll och fin!😃
som sagt kilfläcksrasbororna mina har ej dött på flera månader!😎lycka till👍
inte en enda
Ja Kolglödstetra och fjärilsciklider passar bra tillsammans. I och med stimfisken är liten i storlek så skulle jag säga att du behöver ett stim på minst 15st individer.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
jag har 10 st kilfläcksrasboror i mitt kar. och de trivs jätte bra😃
LYCKA TILL MED DITT KÖP!
Okej tack så mycket!😃 Då blir det kolglödstetror👍🏼
ok, men om de ej hittar dem så har du ett andra alternativ😃👍hehe