Vad är det ?
Vad händer med mina fiskar? Det här är den som ser värst ut men jag har upptäckt att fler börjar likna den. Den låg vid ytan eller på botten hela tiden.
Jag har inte fler akvarium men har flyttat den till en hink med sand och nå stenar i botten. Jag har salt i och bytta ungefär hälften av vattnet idag. Vitt vattenbyte fyller jag på med lite salt och neutraliserande medel.
Jag behöver hjälp, jag är ny på fiskar..
Finns det något jag ska beställa någonstans ifrån?
Den vill inte heller äta något =/
Den ser mager ut. Det är ju lite svårt att de hur "skinnet" ser ut på den. Det kan vara vad som helst. Spana efter vita prickar (de kan vara mycket små), större parasiter, grumlig hud, luddiga beläggningar, trasiga fenor, utstående ögon. röda eller vita fläckar i musklerna, knölar, krokiga ryggrader. Hur beter de sig? Kippar efter luft eller andas snabbt, kliar sig mot saker, gör plötsliga rusningar, är tröga, tappar balansen… ? Spana och återkom.
Bäst vore om du kunde ha de sjuka fiskarna för sig för att undvika eventuell smitta.
Är akvariet nystartat så är det viktigt att du gör delvattenbyten och håller undan avfall (jag skulle säga varje vecka i början). Vattenbyten är i ingen bot om fiskar verkligen är sjuka men det är essentiell friskvård.
näh… tar bort inlägget här - det blev dubbelt…
Ögonen står ut och det är en slags vit beläggning runt det. På fisken finns även en slags grå beläggning. Fiskarna håller sig större delen av tiden lodräta mot ytan och stundvis stilla mot botten. Den sjukaste har som sagt slutat äta.
Karet på 740 liter hämtade jag förra lördagen och är inte riktigt fullt ännu.
Ser även ut som om de kliar sig mot stenar då óch då
Jaha… hm… det är ju alltid svårt att ge precis exakt rätt råd. Det där med att de står vid ytan och vid botten och att ögonen ev. står ut och kliandet (om det är gälarna som kliar) säger mig att vattnet kan vara dåligt (ammonium/nitrit)..sååå… kolla ammonium och nitrithalten om du har möjlighet och gör i så fall en slamsugning+delvattenbyte. Akvariet är nyuppsatt så bakteriekulturen har kanske fått sig en rejäl knäck. De ska ju hjälpa till med att hålla undan gifter som annars bildas. … men det är inget konstigt med det - bakteriekulturen kommer att växa till sig…. men det tar ju lite tid - tills dess får du ta hand om gifterna med hjälp av städning och vattenbyten. Jag skulle säga att du kan byta vatten gång i veckan nu i början. Byt 10-30%. Jag skulle gå på det högre talet närmaste månaden och sedan minska mängden och/eller frekvensen.
… men sedan är det den där avmagringen och den grå beläggningen och kliandet. Dåligt vatten kan ge irriterade gälar som kliar men det kan ju också vara något annat som kliar. Beläggningar tycker jag är svåra - vissa fiskar ser ut som om det har beläggningar om man tittar med "de" ögonen… men är egentligen fullt ok.
Jag skulle byta vatten nu och om de inte slutat klia eller i vart fall kliar sig mindre imorgon på morgonen så skulle jag kanske dra slutsatsen att det är någon parasit och pytsa i medicin. Det finns olika mediciner för olika parasiter. Om du inte kan se något mer på skinnet på dem… nja-jo - då skulle jag nog gå på oodinium/sammetssjuka. Det är små parasiter som ger sig på gälar och skinn och orsakar klåda och beläggningar. Det finns mediciner som är sammansatta så att de bekämpar ett brett spektrum av sjukdomar eftersom det ibland kan vara svårt med diagnoser. Viktigt är att agera raskt och inte vänta. Fisken kan då vara bortom räddning även om man hittar rätt medicin.
Om de visar bättring efter vattenbytet så skulle jag, om de är bättre men inte helt friska, byta en gång till pååå… tisdag (törs inte säga måndag). Använd väldigt gärna vattenberedningsmedel om du byter så pass ofta. Det är en påfrestning för fiskarna med så mycket kranvatten så ofta… men om det är ammonium eller nitrit så behöver du få bort det. Du kan också använda toxivec eller liknande preparat som binder gifterna… men det hindrar ju också att bakteriefloran får mat att växa till sig på. Så hjälper vattenbyten så behöver du inte använda något sån´t preparat.
… men se upp med att blanda olika preparat - vattenberedning, ev. medicin och toxivec… de kan slå ut verkan av medicinen. …eller kanske tom bli vådligt för fiskarna - jag vet inte.
…men den där magra fisken… magert är aldrig bra. Även om de slutar klia sig iom vattenbyten - det är något annat med den.
sammetsjuka?
#7 Oodinium/Sammetssjuka/Velvet/Rust/Gold dust disease
Alla namn på samma sjukdom.
#8 såg inte att du hade skrivit om det, sry.
Märker nu att några fjäll saknas?
Kanske kan vara att de har kliat sig mot stenar eller sådant så att fjäll har skrapats bort. Vart på fiskens kropp är det som fjällen saknas?
mittpå och bakåt, just den fisken kliar sig inte så mkt, den ser mest slö ut
Om det bara är en fisk så kanske det bara är en skada?
Nej, flera är grå/vita, tror ni myxazin eller protozin är bäst att behandla med?
Vad hände?
Sitter själv med några fiskar som börjar bli vita och lite svullna runt ögonen. Annars så är det inget fel med dem. De simmar och stojar så det står härliga till å jagar de stackars tjej-fiskarna i tid å otid.
😇
#15 Tråden är sju år gammal, starta en ny istället.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid