Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3512 ggr
Malexx
0

Grön Tigerbarb

Skall starta upp ett 70 liters akvarium som min son fick i julklapp. Han har verkligen fastnat för den grön Tigerbarb och det jag undrar är om akvariet är för litet? Jag tänker mig att det enbart skulle innehålla ca 10 st gröna tigerbarber.

Skulle det funka tror ni? Behöver man någon form av algätare eller städare också och vad skulle ni välja då?

Lillyrod
0

Grattis till akvariet. Tigerbarber är tuffa fiskar och det är lätt att det blir bråk. Att hålla arten för sig är klokt tänkt.

Nu har jag bara kollat runt lite snabbt men runt 120 liter rekommenderas för dem så 70 liter är för litet tyvärr.

Malexx
0

Jag har sett olika på olika faktasidor när jag letat runt. en säger 120 liter en säger 60 cm (vilket akvariet är) och en säger 70 liter.

och på djuraffären har de tigerbarben i 70 liter (vilket kanske inte säger så mycket)

Lillyrod
1

I zooaffärerna håller de fiskarna ett kort tag (förhoppningsvis) så där gäller inte riktigt samma regler. 

Det är riktigt att det står lite olika mått och literantal på olika sidor men att gå på det minsta bara för att det passar är inte så smart. Tigerbarber är livliga fiskar som behöver utrymme att röra sig. De är som jag sa förut ganska tuffa med.

Jag köpte ett gäng för många år sedan utan att veta om deras humör. Tre dagar senare hade jag lämnat tillbaks dem 😃 Jag gillar inte fiskar med det humöret.

Malexx
0

Ok nu har vi diskuterat saken och kommit fram till att skaffa rasbora istället. Han vill ha ett stim med den gröna medan jag blev väldigt sugen på galaxy. Han får ändå bestämma och som jag förstår det så passar de bättre i storleken.

Tack för svaret.

Lillyrod
0

Det kommer att bli super med ett stort stim rasbora i karet. Det lämnar ju också öppet för någon bottenfisk om man skulle vilja ha det lite senare.

mimåne
0

Jag tror också att det blir bättre med ett stim Galaxyrasbora. Lycka till med akvariet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus