Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 1340 ggr
Erik97an
0

Corydoras ägg!!

Hej där!

Har precis sett att mina corydoras lagt ägg under lite blad!

kan man ta upp äggen försiktigt och sedan flytta över de till mitt nanokar?

aldrig flyttat de förut men vill inte riskera att fiskarna i karet äter upp dom..

(guppy, molly, ancistrus) + mina corydoras

eller ska jag skaffa mer växter för att förhindra att fisken sitter o glupskar i sig mina små söta ägg?  

(Äggen ligger på de öppna sidan där de bara är 1 liten bladväxt jag tappat helt namnet på men de spelar ingen roll just nu hehe.. ) 

Tacksam för svar :)

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Erik97an
0

PS: har breeding box också, ska man kanske lägga de där i och låta de va där tills de växer sig lite större?

Lillyrod
0

Om de sitter på ett blad så nyp av hela bladet. Det går bra att flytta rommen i säkerhet men se till att du har ordentlig cirkulation på dem så att de får syre. Om du flyttar dem till annat kar kan man lägga i lite alkottar också som förhindrar mögel.

Jag tror inte du kan hindra de andra fiskarna att äta upp dem om de får vara kvar. Corydoras är jättebra på att äta rom, även sin egen : )

mimåne
0

Grattis till en lyckad lek så här långt. Jag såg tyvärr inte ditt inlägg igår men undrar hur det har gått så här långt? Flyttade du rommen eller är den kvar och i behåll?

Ett tag efter en romläggning så är rommen lite klibbig. Du kan försiktigt med fingrarna rulla upp kornen så att de fastnar på dina fingrar och på så vis flytta dem. Sen gör du likadant mot den plats där du vill fästa rommen. Rullar den försiktigt mot föremålet så fastnar det. Var försiktig för att inte trycka för hårt på kornet, då spricker det. Viktigt är också att man inte försöker plocka upp ett romkorn direkt på sekunden efter det har lagts, då är det väldigt mjukt och går lätt sönder.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Erik97an
0

#3 Jag lade de i mitt yngelkar, verkar som att de går bra just nu och får hoppas på de bästa!

Vet du vad man kan ge de för föda när yngeln kommit?

hört talas om artemia nykläckta men hur får man tag på sånt?

eller kan man mata de med smulad maltablett/krossad flingfoder?

tar gärna in tips därifrån!

det är mina Corydoras Julii som fått sin 3dje lek nu! och äntligen är de väl behållna för de andra gångerna har jag bara hittat tomma skal för scalarerna åt upp de men de är inte i samma kar längre som tur är.. så nu hoppas jag ynglarna klarar sig! det är 11 totalt som ligger i yngelkaret med javamossa i 🙂

Lillyrod
0

Har du en pump så det kommer friskt vatten över rommen? Det brukar behövas. Smulad mat brukar gå bra annars finns yngelfoder att köpa om man inte vill laborera själv. Just artemia kanske är svårt för corydoras att få tag på eftersom de äter på botten.

Erik97an
0

#5 Jag har en bra cirkulation på vattnet + att yngelkaret är precis brevid pumpen så vattnet rinner genom yngelkaret kan man säga :)

Lillyrod
0

Det låter bra : )

mimåne
0

En yngelkasse är perfekt för ynglen. Jag misstänker att det är Corydoras trilineatus du har och inte julii. Julii är väldigt ovanlig i vår handel och de gånger djurbutiken säger sig ha arten är det i själva verket mest troligt trilineatus.

Trilineatus har jag själv haft och odlat på men ynglen kan vara svåra att dra upp. De är känsliga och kräver mycket vård dagligen.

Jag håller med Lillyrod om fodret. Har du flingfoder eller bottentabletter med bra innehåll så kan du krossa dem till pulver och ge dem det. Du kan även ge kokt, mosad äggula.

Cirkulation genom yngelkassen är bra, men låt den inte vara för stark så att maten du ger ynglen spolas ut ur kassen.

Var även vaksam när ynglen kläcks, en del yngelkassar har för stora springor så att corydoras yngel kan ta sig ut ur dem.

Medarbetare på akvariefisk ifokus