Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1218 ggr
CorneliaAndersson
0

Dethär med akvariepump.

Hej vänner!

Vet ni vad? Efter några år utan fisk, och efter flera års önskningar om en Kampfisk så har det nu dragit igång!

Ett akvarium + tillbehör är inskaffat och uppstart sker inom snar framtid! Men nu till min fråga. Jag har sett vissa Youtubeklipp där man haft kampfiskar helt utan någon pump i akvariet. Jag har förstått att de vill ha ett ganska 'lugnt' vatten, men bör man inte ha någon sorts pump i?

Karet är 54L om det är till hjälp.

Jag väntade nämligen lite med att köpa en pump för jag vill veta om det finns någon som inte rör om för mycket i vattnet, utan kan hålla vattnet lite lugnt så fisken trivs!

En till fråga:

Jag har ju förstått att man bör ha en kampfiskhane själv. Men jag har också hört om de som har exempelvis Platys i samma kar, vad anser ni? Vill ju som sagt att min nya fiskvän ska ha det så bra som det går, och rekommenderas det inte, så hoppar vi över det! tänkte bara att man kunde kanske fylla ut karet lite med någon annan fisk, men det är inte nödvändigt alls för min del om det inte rekommenderas :)

Tack på förhand!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[Tinitusan]
0

även om kampfisken inte behöver en pump för syresättningen så drar karet i sig nytta av en pump.

lutralutra
0

Vissa, särskilt utomlands, menar att kampfiskar inte behöver pump pga att de är labyrintfiskar och har ett s.k labyrintorgan som gör att de kan andas från ytan. 

Dock tycker jag man ska ha pump eftersom man får bra vattenvärden med det, inuti filtret lever s.k nitrifikationsbakterier som bryter ner "dåliga" ämnen i akvariet och gör att man bibehåller bra vattenvärden för fiskarna att leva i. 

Ang styrkan så finns det sätt att få ner blåset i dem, vissa pumpar går att ställa in styrkan på, jag själv klippte av en nylonstrumpa och trädde över toppen på filtret(dock får man skölja av den med jämna mellanrum eftersom det fastnar smuts i den, eller det gjorde det iaf för mig). 

Ang kompisar så råder delade meningar.. Platy kan nog funka om de låter bli fenorna på din Kampfisk, har själv inte haft Platy så jag vågar inte uttala mig om hur mycket de gnager på andra fiskar. 

De jag haft Kampfisk med som funkat bra har varit olika typer av tetror(neontetror, Sorgmanteltetra bl a) och kilfläcksrasboror.

CorneliaAndersson
0

Tack för era svar, jag ska absolut se vad jag kan fixa! :)

Förresten vet ni något bra ställe i Skåne som har snygga och välmående fiskar till salu?

Kan ju vara bra att ha olika ställen att titta på :)

/ Cornelia Andersson,

[Tinitusan]
0

var i skåne bor du? Lars i Klippan har många fina kampfiskar =)

CorneliaAndersson
0

Nordöstra Skåne bor jag i! :)

Kristianstad :)

/ Cornelia Andersson,

[Tinitusan]
0

ok men då är ju klippan inom rimligt avstånd, annars finns det ju två st bra affärer i hässleholm stoby o ngt mer som jag redan glömt namnet på haha

mimåne
1

Vi har flera gånger här på forumet fått se exempel på kampfiskar som mått väldigt dåligt och varit döende, p.g.a strömmen från en pump. Dessa har hållits i små litervolymer så som 30L eller mindre. När pumpen har avlägsnats har kampfisken blivit mycket piggare och börjat leva normalt igen. Det här tyder ju på att de inte mår bra av för stark ström och att man bör hålla vattnet så stilla som möjligt.

Däremot så är en pump med filter alltid en fördel för ett akvarium, särskilt i ett mindre ett. I filtret byggs det upp mycket goda hälsosamma bakterier som hjälper akvariet att hålla god vattenkvalitet och inte förgiftas av nitrit.

Du har ett akvarium på 54L så jag tycker att du kan pröva med en pump i akvariet för att se om det fungerar, men tänk på att dra ner på utblåset så att det hålls så stilla som möjligt.

Angående andra fiskar i akvariet så bör kampfiskar gå helt ensamma och inte ihop med några andra fiskar. En del folk håller dem med andra fiskar precis som du har sett, men detta vill jag påstå är p.g.a okunskap och de tar en stor risk. Även om det fungerade igår, och idag, så kan kampfisken plötsligt attackera de andra fiskarna och ta livet av dem. Det är ingen garanti att det har fungerat "fram tills nu". Ingen risk värd att ta tycker jag.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

CorneliaAndersson
0

Tack för alla svar!

I akvariet ingick ett Fan Filter 1 Plus.

Den gör ju så att vattnet cirkulerar runt lite, men vattnet är ändå ganska stillastående.

Räcker den tror ni?

/ Cornelia Andersson,

mimåne
0

Det är ju bättre än ingenting om man ser till syftet med en pump. Pröva =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

CorneliaAndersson
0

Trodde först att det var totalt mega-fel att testa utan pump, men vi provar! När akvariet är färdig-uppstartat såklart! ;)

Återigen, tack alla! :)

/ Cornelia Andersson,

AnderssonPeter
0

#5 jag såg en sjukt snygg Kampfisk hos Mackes Zoo & Fritid som ligger i Sölvesborg (ca 20 min med bil, lite längre med tåg då du får gå en liten bit), väldigt trevlig djurbutik, flyttade just till Sölvesborg från Kstad 🙂.

Fisken var till höger om kassan i ett kar ganska lågt ner, den var mörk blå & röd.

(Såg den 2016-12-20 dvs kan inte garantera att den är kvar)

CorneliaAndersson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser det ut just nu, och har nått en temperatur på 27 grader!

Självklart ska det ner lite till växter och sådär :)

Själv tycker jag inte att det är så illa för att vara ca. 10-11 år sedan jag hade fisk senast! :)

/ Cornelia Andersson,