Gravida platys.
Nu har jag flyttat mina platyhannar till ett annat akvarium för jag ska få stopp på bebisalstrandet. Men de verkar vara gravida allihop så jag antar att de kommer få föda kullarna de har i magen också innan det stoppar på allvar.
Hur länge kan de gå gravida? Föder de alla på en gång när de väl föder, eller kan de gå och pluppa ur sig några yngel varje natt tills de helt enkelt är slut i magen?
Hur gör platys egentligen? Tar det lång tid innan det är stopp på allvar?
Det kan ta några månader! Dom kan få en kull i månaden i flera månader efter att ja blivit parade en gång. Så du får nog räkna med att få en hel del yngel :)
Hannahtheo har rätt. Honan kan vara sparsam och från en parning befrukta flera kullar. Som du förstår så kan du komma att få en hel del yngel till, men någon gång måste det ju ta slut tycker man.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Oj! Så de kan gå och småföda i flera månader! Det var det värsta! Ja men då vet jag hur det ligger till. Jag ser nästan nån liten ny varje morgon nu. De är så söta men det får liksom ta stopp snart så jag kan planera lite vad jag ska ha för annan fisk också. :)
Det brukar vara så. Det är kul med yngel till en början men sen blir de lite jobbigt. Bra att du agerat och flyttat hanarna.
Medarbetare på akvariefisk ifokus