Undvika sprickor
Hej alla akvarister!
Jag har äntligen börjat mitt projekt med en uppgradering från 60 till 350 liter! :D
Det jag har läst lite om och har funderingar kring är att lägga någon form av skumgummi (typ liggunderlag) under akvariet för att jämna ut trycket på akvariet.
Men inte helt säker på att det behövs?
Dock så vill man ju inte gärna ha de där 350 literna med vatten över vardagsrumsgolvet…
Hur har ni gjort med era akvarium? Har ni något underlag för att förebygga sprickor? Vad behöver man för att klara tyngden som blir av sådan volym?
Jag har ett hörnakvarium på bänk i mitt vardagsrum, och om bänken är gjord för akvariumet, så ska det inte vara något problem med att ställa det direkt på bänken (så har jag) Men om du känner dig osäker, så kan du köpa på djuraffären, en vetpad som är till för akvarium. Man köper en bit och skär till efter akvariets form.
Är det ett helglasakvarium, så är det kanske lämpligt att ha en matta under, så det inte blir förskjutningar i fogarna.
Ursäkta att jag lånar din tråd, men varför är det glad i botten på så många akvarier? Man tittar ju inte in där direkt, och det är väl där det ofta går sönder i samband med att man flyttar det eller har fel underlag?
Hej hej!
Vilken spännande uppgradering du gör, från 60L till 350L var en rejäl skillnad =)
Om man behöver ha frigolit eller t.ex ett liggunderlag under akvariet beror på vad för slags akvarium man har. Ramakvarium eller helglasakvarium. Ramakvarium ska inte ha något under medans man med helglasakvarium använder en skiva frigolit/liggunderlag under.
Medarbetare på akvariefisk ifokus