Aggressiv kampfisk?
Efter att jag startat upp mitt akvarium blev även min sambo sugen på ett. Det blev ett 30L där det idag simmar en Kampfisk och fyra Galaxyrasbora. Från början var fanns det fem galaxys men igår flöt en omkring död och kampfisken va inte sen med att äta upp huvudet på den. Han jagar även de resterande konstant. Kan det vara så att det va kampfisken som dödat rasboran? Vem man än frågar och var man än läser får man samma svar, att Kampfisk går ihop med rasbora. Men vill ju varken att han dödar dem eller stressar ihjäl dem. Funderar på att lägga över dem i mitt 150L . Vad tror ni?
Kampfisk skall helst vara själv i akvariumet. Jag tror med största sannolikhet att det är den om har tagit dina galaxys.
Min kompis Kampfisk dödade alla hennes 5 platys genom att stressa ihjäl dom, så ser inte varför dom inte skulle kunna göra det med ännu mindre galaxys
Jag skulle inte ha Kampfisk med galaxyrasboror. Den här situationen verkar ju inte fungera så någon förändring bör ske men jag vet inte om rasbororna kommer trivas så mycket bättre i det större då de är rätt skygga, därför är det också viktigt att de är ett stim och inte endast några få individer. Vad har du för invånare i 150 litern? Om jag var du så skulle jag bog lämna tillbaka rasbororna till butiken
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Ja något måste ju göras, vill inte att de mår dåligt eller dör. I 150L bor platy och rosentetror. Självklart skulle vi köpa flera galaxys om de skulle flyttas till det stora. Skulle det funka då?
Jag tror ändå att de kommer vara/bli skygga :/
Men vad tråkigt :/ inte ens om det finns massor med växter och andra gömställen?
Oj, var har du läst att Kampfisk passar med rasboror? Enligt mitt tycke är det helt fel.. Kampfiskar är kända för att vara aggressiva och inte tolerera något sällskap i akvariet så de bör vara ensamma. Samtidigt är det också vida känt att rasboror är ett litet blygt släkte som inte trivs med mycket större fiskar än dem själva.
Beklagar att du hittat sådan information som styrkte att det skulle gå bra. Det är inte roligt att behöva lära sig den hårda vägen😕
Medarbetare på akvariefisk ifokus
I butiken där vi köpte fiskarna sa de att det gick hur bra som helst, deras ena Kampfisk simmade till och med med ett stim rasboror. Tyvärr fick jag ju lära mig den hårda vägen att så inte är fallet, kampfisken slet huvudet av en liten rasbora mitt framför ögonen på mig. Nu har de resterande rasborerna flyttat till säkerhet och vi ska åka tillbaka till affären där vi köpte dem i morgon. Får se vad de säger då.
Allt funkar tyvärr "hur bra som helst" enligt butikerna så lita inte på vad de säger
Nej det är tydligt det..
Mitt första försök som akvarist var en Kampfisk och två långsträckta pansarmalar. Djuraffären sa att det var inga problem. De sa dessutom att jag skulle ha fullt ös på pumpen för att syresätta ordentligt. Kampfisken blev dålig direkt. Och då som nybörjare börja jag läsa på om dessa på nätet. (Hade läst att Kampfisk är bra nybörjarfisk vilket de inte är tycket jag). När jag fixat då kampfisken trivdes igen så blev den stöddig vilket slutade med att den gav sig på malen. Vilket då slutade med att malen tuggade på kampfiskens fenor. Så du är långt från ensam om att få problem med Kampfisk och få dålig info från affär. Sen är djur alltid lite olika. En Kampfisk kanske är snäll i en burk med vissa fiskar men för en annan person kanske den kombon inte alls fungerar.
Kan det vara skillnad på Betta splendens honor och hanar ?
Hanarna kan upplevas som mer aggressiva men honorna har ett humör de också, skulle varken blanda Kampfisk honor eller hanar med mindre rasboror dock och tänk på att du inte kan ha honor och hanar tillsammans och att även om honor går att ha tillsammans så får inte mer än en plats i ett 30 liters
Ja nu får kampfisken simma själv, och han verkar mer än nöjd med detta! :)
Så härligt att höra att du vidtagit åtgärder för fiskarnas bästa. En del bryr sig inte och håller såna här kombinationer ihop ändå även om de fått korrekt information till sig. Jag blir så glad att se att du bryr dig =)
Oj vad fint, tack :) Är ju levande varelser så borde vara självklart att se till deras bästa .
Det tycker jag också Jeliten 🙂