Skygga platy fiskar
Halloj gänget! Mina Platy honor som blev evakuerade när jag hade obalanse i akvariet flyttade tillbaka för ett par dagar sedan. Så just nu går det 5 honor och en handfull yngel i detta 54l akvarium. Men, de gömmer sig i det grottsystem jag byggt. Konstant, de är bara framme vid matning. Vad kan vara problemet? Jag har satt bakgrundsfilm och ena kortsidan för trygghetens skull, samt satt in mer växter runt kanterna och framtill för att de ska känna sig mer trygga.. Vattenvärderna är bra, det har jag kollat. Någon som har en tanke? Alla tankar och kommentarer är av intresse.
2 x 54l eheim akvarium
#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane
#2 3st platy honor samt yngel
De borde ha börjat undersöka sin nya boning efter några dagar men det kan finnas något där som gör dem osäkra kanske. Om de inte mår dåligt (ser sjuka ut) så skulle jag avvakta lite till. Äter gör de ju så det är ingen fara.
Har kollat dem, ser inget ovanligt eller något som sticker ut, tex inga fläckar, bra andning, fina fenor, jälarna ser bra ut. Första dygnet var de "nya" väldigt aktiva simmade runt mm, men sedan gömde de sig också. En hona är höggravid så den förstår jag gömmer sig, men den är faktiskt mest aktiv…
2 x 54l eheim akvarium
#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane
#2 3st platy honor samt yngel
Hur länge har det gått sen de flyttade in?
Det känns lite märkligt att de i början var aktiva i omgivningen och kommer fram vid matning, men sen drar sig tillbaka. Kanske du skulle pröva att köpa lite flytväxter? Det kan göra dem tryggare.
Och det pågår ingen storm från pumpen eller liknande? 😛
Medarbetare på akvariefisk ifokus