Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlevandefödare
Läst 2101 ggr
Duntrune
0

När föder min guppy hoan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Har 10 Guppy honor tillsammans med 4 hanar. Och hittade Ett yngel idag som jag satt i yngelbox. Min fråga är. Hur länge ska jag låta min ena Guppy hons vara i boxen? Hon låg under roten nyss så la henne i boxen. Ska jag låta henne vara ute ett tag till? Obs! Vill inte höra något om att fiskarna blir stressade. Alltid användt yngelbox.

Lillyrod
1

Det dröjer ett tag innan den honan är färdig för att yngla.

[Jens]
5

Ajdå, det var ingen kul syn.

Honan måste vara förskräckt när hon är i en yngelkasse. Jag ser dock att det dröjer en tid innan hon släpper sina yngel och det gör det ännu svårare för henne när hon inte har någon att släppa ynglen till som t ex mossa. 

Det bästa är att låta honan gå fri i akvariet och släppa dem där hon känner för. Inte ska man tvinga honan att släppa sina ungar i en yngelkasse. Förbered akvariet istället med bra gömställen för yngel som t ex javamossa eller hornsäv.

mimåne
0

Jadå, jag lovar att hålla mig till frågan🙂

Din guppyhona kan nog bli mycket tjockare innan hon föder. De kan ha riktiga ballongmagar innan det är dags och jag har flertal gånger hunnit tänka "nä nu spricker hon nog på riktigt" innan det varit dags. Hon är säkert dräktig, det tvivlar jag inte på om hon går eller har gått med guppyhanar någon gång, men just nu så tror jag det ligger veckor borta innan hon föder naturligt. Det är ju hemskt svårt att svara på egentligen, för hur tjocka de blir beror givetvis också på hur stor kullen blir o.s.v.

Medarbetare på akvariefisk ifokus