Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 922 ggr
SandraN92
0

Akvarie växter

Hej alla, har under denna månaden startat upp mitt första akvarium super spännande verkligen. Har köpt mina tre första fiskar för en vecka sendan blev Black Mollys super trevliga och busiga ;) men de älskar att äta på växterna ser verkligen riktigt tråkigt ut nu. Har ni några bra tips på vad man kan tänka på? Finns det några växter som "de inte gillar att äta" ? Eller kanske de slutar äta på dem med tiden. känns som en dum fråga haha men i början har man såklart mycket att lära.

Lillyrod
0

Vad är det för växter du har? Molly gillar växter det vet jag av egen erfarenhet. Man får ha sådana som inte är alltför lättuggade : )

SandraN92
0

Ojdå, jag har bara lätt tuggade såsom Vallisneria och liknande växter som har tunna blad. Får ge mig ut på jakt på någon växt med tjockare blad så kanske de får vara kvar :) blir så mycket finare med växter

Liten boll
0

Hur stort akvarie har du?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

SandraN92
0

Det är på 105l akvariet. Men jag har inte hunnit inreda det klart än med bra gömställen grenar osv.

SandraN92
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så ser det ut om jag lyckas få bilden rätt :) doppvärmaren är flyttad ;)

SandraN92
0

Alla växterna på vänstra sidan är nu uppätna de på högra sidan har de inte rört :D

Lillyrod
0

Konstigt för sådana som svärdsplantor mm brukar inte fiskar ge sig på. Det brukar vara betydligt tunnare växter i så fall som t ex gälört och liknande. 

Är det någon mossa du har i mitten? Den vill gärna växa på någonting som en sten eller rot : )

Qurex
0

Jag tror att svärdsplantan ruttnat bort av sig själv. Bladen ser ut som när man köper nya från djuraffär. Dessa är odlade ovan vattenyta så den tappar alla blad när den hamnar i ett riktigt akvarium. Vänta och låt roten ligga kvar. Det kommer nya blad så småningom. Platyn äter säkert på de ruttnande bladen.

SandraN92
0

Tack för alla bra tips! mossan ska fästas på en rot så fort jag hittar en passande :) får helt enkelt vänta och se vad som klarar sig av växterna

Qurex
0

Undrar lite om det kan vara så att du har många kalkhaltiga snäckor och stenar? Risken är då att du får ganska hårt vatten med högt ph. De flesta växter trivs inte då bra i det.