Blanda fisk/räkor/snäckor mm
Jag är helt ny på detta och har aldrig haft akvarium men sååå sugen på det sen många år och läser och läser. Blir dock inget jätteakvarium men tänkte höra ang att blanda fiskar, snäckor, räkor mm i samma akvarium, är det möjligt? Och vilka olika sorter har ni i så fall ihop?
Snäckor och räkor fungerar bra tillsammans, problemet han vara att blanda dem med fisk. Det får inte vara någon fisk som äter upp dem så inga snäckätare eller för stora fiskar skulle jag säga. Hur stort akvarium har du tänkt dig på ett ungefär? :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Jag har både fiskar, snäckor och räkor i ett 54-liters kar. Fisken är då en dvärgcorydoras som inte är större än de stora räkorna. De trivs väldigt bra tillsammans och jag har tom sett dem sova i en hög ihop under pumpen. Räklingar har jag också fått så de äter inte upp dem. Corydoras hastatus är det jag har.
Snäckorna är vanliga malaysiska sandsnäckor och posthorn.
#1 Ok så alla snäckor och räkor går att ha tillsammans? Eg skulle man haft 2 akvarium om man vill ha även fiskar då :) Jag vet inte riktigt, ska ju eg rekommenderas över 100L som nybörjare men eg vill jag ha några mindre i stället typ runt 40-60L
Ett större akvarium är att föredra ja då det blir lättare att sköta. Det kan vara lättare att ta reda på vad du vill ha för fiskar först så man inte sedan blir besviken om man har fel storlek på kar. Har du tänkt så långt på vad du skulle vilja ha för fiskar? :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Om det går att ha alla snäckor och räkor tillsammans vet jag inte men så har jag det och det går bra : )
Amanoräkor om man köper lite större går med ganska många fiskar. Jag tycker det fungerar väldigt bra att ha ett 54liters som första akvarium. man kan inte ha så många fiskar men man lär sig hur det fungerar och det är lätt att sköta om. Posthornssnäckor är det absolut bästa enligt mig. De rengör och samtidigt kan de bli stora och fina. Bäst är om du har någon bra akvarieäffär i närheten som du kan få hjälp och tips av. Många djuraffärer är bra på hundmat men inte så duktiga på fiskar. Googla runt och sen kan du beställa från någon leverantör till butiken.
Tänkte skriva lite om min erfarenhet om räkor och jag har ganska så bra koll på det.
Om man bara har räkor i ett akvarium så kommer det bli massor utav räklingar till slut och det kan vara svårt att göra sig av med dem beroende på vilket sort man har.
De som verkligen brinner för att ha bra räkor vill ha bra graderingar på sina räkor och det finns olika graderingstabeller. De räkor som är sämre gör man sig av med som t ex försäljning till de som inte är så noga med detta med gradering. Graderingsguide finner du här: http://www.redbee.se/content.php/15-Graderingsguiden
Du nämner om fiskar i akvariet tillsammans med räkor. Det går faktiskt men räkna med att antalet räklingar inte blir så stora för fiskar gillar dem men förbereder man väldigt väl med t ex mossa, räkbon m.m. så kommer många att klara sig för de gömmer sig. Det tråkiga i längden är att de kanske gömmer sig alltför väl och man ser dem för sällan.
Ett akvarium på 20L räcker bra till räkor och ha gärna pump för cirkulationens skull för stillastående vatten skapar problem. Ett extra tips är att använda soil som bottensubstrat för det är så mycket bättre än sand till räkor. Hur många räkor får plats i ett 20 L . Du kan lätt köpa 10-15 st på en gång och inte vara orolig för de små men tänk på att har du bara ett 20 L akvarium så får det inte vara några fiskar i det. Nåväl, har du små guppy-yngel som får växa upp i akvariet så är det okej men flytta dem så fort de blir ca 1-1,5 cm.
Vad kan ske i akvariet som man inte räknar med? Jo, övermatning!!! Räkor äter otroligt lite och inte så konstigt med tanke på deras storlek. Jag gjorde misstaget att mata för mycket och fick stora problem som t ex Nematoder och planarier. Planarier var så äckliga så jag fick mardrömmar! Hahaha! Vidriga rackare men jag köpte No Planaria och de försvann men det tog ju sin tid innan jag fick hem medicinen.
Funkar alla räkor ihop? Absolut inte =) Det finns korsningsrisker och blir det korsningar av fel räkor så är de helt ointressanta för kommande köpare. Här är det viktigt att läsa på så man inte väljer fel räkor. Det finns en korsningstabell som jag gillar och den finner du här: Korsningstabell från Redbee.
Oj, jag höll på att glömma en sak. Amanoräkor är otroligt vackra och är större än de flesta räkorna. De är faktiskt min favorit men tyvärr så kan man inte få räklingar utav dem. Det är pga av att larverna i rommen inte överlever i sötvatten utan måste vara i saltvatten och sedan när de har kläcks så ska de väldigt snart över till sötvatten igen. Det är en knepig process men det finns de som har försökt att ge sig på det: http://www.shrimpnow.com/content.php/129-Amano-Yamato-Shrimp-Breeding
Du får gärna fråga mer om räkor och jag kan hjälpa dig så gott jag kan.
Är det ett sällskapsakvarium du söker där du kan hålla räkor så finns det vissa fiskarter som du kan hålla tillsammans med dem, men det ska vara mycket små fiskar och man bör veta om att de kan ta ett och annat räkyngel. Jag hade kolglödstetror med Körsbärsräkor och för mig blev det en lyckad kombination. Andra små rasboror går lika bra som kolglödstetror. Snäckor kan du även blanda in. Tänk på att ha mycket växter för räkorna att gömma sig i så klarar fler räkyngel sig till vuxen ålder. Så små fiskar som dessa rasboror och kolglödstetror t.ex är också i stort behov av mycket trygghet så mycket växter hjälper även dem.
Vill du däremot fokusera på räkor och utveckla fina avkommor, kanske hålla en lite svårare art eller liknande så ska du inte hålla några fiskar med dem. Blanda heller inte olika räkarter med varandra, många kan korsa sig och annars har de en tendens att konkurrera ut varandra så att bara en art klarar sig ändå.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#7 tack för ett jättebra inlägg. Har just nu ett akvarium på 54L med 7 Guppy, 10 neontetror, 3 pansarmalar och 3 amanoräkor. Tänkte skaffa ett nano med räkor och snäckor (kommer gå några snäckor i 54L också) och ev yngel ett litet tag så dom inte blir uppätna, men får läsa på lite om räkor m a o så jag vet vilka jag ska välja. Lär behöva googla enkel för fattar inte vilka alla sorter är 😂 Vilka olika räkor räknas som lite "lättare" att ha (pH mm) förutom amano?
Jag tycker dock man ska börja med de mer vanliga räkorna först som kostar under 100-lappen styck och sedan om det visar sig att man blir mer intresserad av räkor utöka intresset. De flesta räkorna är ganska så lätta att ha att göra med rätt förutsättning i akvariet. Bra t ex som jag skrev innan att ha rätt soil till rätt räksort. Mer om det finns på redbee.se
För några år sedan, när kan jag hade räkor förra gången så hade jag white pearlräkor, posthornssnäckor och danio margaritatus (kallas även för galaxyrasbora) i ett kar. Det tyckte jag var väldigt trevligt! Lite svinn på räkyngel var det säkert men inget som jag stördes av :)
Körsbärsräkan är nog den som räknas som allra lättast =) För nybörjare passar även cystal red eller crystal black bra.
Medarbetare på akvariefisk ifokus