Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 2874 ggr
Helena1978
1

Frågor

Hej!

Har lite funderingar på att skaffa akvarium i framtiden, dock inget bestämt än, vill gärna veta lite mer innan jag skrider till verket och införskaffar ett.

Har funderat på ett 100L i så fall, kanske något större om jag skulle hitta något bra erbjudande.

1. Vad skulle ni rekommendera till en nybörjare ett artakvarium eller ett sällskapsakvarium?

2. Vilken/Vilka av följande arter lämpar sig bäst för en nybörjare, om jag väljer att bara hålla en art:

Neontetra

Silvertippstetra

Sebrafisk

Korallplaty / Sunsetplaty

Dvärggurami

Palettciklid

Thomasciklid

Otocinclus affinis

Corydoras sterbai

Corydoras duplicareus

3a.) Om jag skulle välja Palettciklider skall jag då skaffa några stycken och låta dem para ut sig på egen hand?

b.) Eller går det bra att välja en hona och hane och sätta i hop?

c.) Är det ok att ha ett par Palettciklider i ett 100L akvarium eller bör det vara större?

4. Vill inte överbefolka akvariet, så jag skulle gärna vilja veta hur många av arterna i fråga 2 jag skulle kunna hålla om jag håller enbart den arten i akvariet?

5. Funderade ett tag på Kardinaltetra, men läste att de är känsligare än Neontetran för neonsjukan, stämmer det?

6. Är Guppy känsliga?

7. Hur är det att hålla Galaxy rasbora (Danio margaritatus)?

8. Kan ju även tillägga att jag skulle ha en del mangroverötter i akvariet, vet inte om det kan spela in i valet av fiskart? (tänkte i fall det påverkar vattenvärden / ph eller något annat?)

9. Om jag skulle välja Platy, skulle jag då kunna hålla hälften Korallplaty och hälften Sunsetplaty eller bör man hålla enbart Korallplaty eller enbart Sunsetplaty?

Jag kommer säkert på fler frågor såsmåningom, men känns som om det får räcka sålänge, under tiden skall jag googla runt och läsa mer.

Med vänlig hälsning

Helena

Draken
1

De arter du har räknat upp funkar alla i ett 100 liters akvarium, dock inte Palettcikliden. Palletterna bör vara i större akvarium, då de tenderar att bli mycket aggressiva när de har rom/yngel.

Om jag vore du, så skulle jag välja 3-4 arter att ha i ditt akvarium. Arter som täcker upp alla skickt i karet, det skulle bli snyggt :)

Ex. Neontetra, Corydoras och ett par dvärgciklid, Thomasi skulle funka utmärkt. De är snygga och bra mycket mer nybörjarvänlig än många andra dvärgciklider.

Guppy är väldigt känsliga, så det rekomenderar jag inte, så vida du inte får tag på en privatodlare som har den sorten du vill ha. Privatodlade guppysar är av betydligt bättre kvalitet än butiksköpta.

Mangroverötter är jättbra. Det sänkr Ph värdet något, men det är ingen fara med de arter du har valt.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
0

Hej hej 🙂

Så roligt att du funderar på att starta upp ett akvarium. Jag har aldrig ångrat det steget. Det är en sådan fantastisk undervattensvärld man skapar. Jag ska försöka svara på dina frågor så gått jag kan och så vill jag önska dig lycka till. Du är alltid välkommen att ställa fler frågor och tjattra omkring på forumet!

1. Vad skulle ni rekommendera till en nybörjare ett artakvarium eller ett sällskapsakvarium? För en nybörjare så tycker jag inte att det ena eller det andra är lättare / svårare. De flesta tycker att det är roligare med flera olika arter, alltså ett sällskapsakvarium men då gäller det att man väljer fredliga, snälla fiskar som inte kommer att mobba varandra. Samtidigt som man inte skaffar för många fiskar för den storlek man har på akvariet. Då går det utmärkt med ett sällskapsakvarium. Har du förälskat dig i någon revirhärdad, aggressiv art som t.ex Palettciklid så passar det bättre med artakvarium.

2. Vilken/Vilka av följande arter lämpar sig bäst för en nybörjare, om jag väljer att bara hålla en art:

Neontetra

Silvertippstetra

Sebrafisk

Korallplaty / Sunsetplaty

Dvärggurami

Palettciklid

Thomasciklid

Otocinclus affinis

Corydoras sterbai

Corydoras duplicareus

Jag tycker att de flesta av de fiskar du räknar upp är ganska bra arter även för nybörjare. Det gäller ju att man läser på om arten man väljer så att man vet hur de vill ha det. Platy är idag väldigt sönderavlade tyvärr och lever inte så länge. De brukar också vara väldigt utsatta för sjukdomar. Sådana erfarenheter kanske inte är så roliga när man precis startat upp sitt första akvarium😕

Dvärggurami är lite revirhärdade och kan vara aggressiva mot varandra så den bör nog hållas i ett artakvarium. Samma sak med Palettciklid.

3a.) Om jag skulle välja Palettciklider skall jag då skaffa några stycken och låta dem para ut sig på egen hand? Nej det behöver du inte. De är lättlekta och skaffar du en hane och en hona så kommer de säkert att leka med varandra.

b.) Eller går det bra att välja en hona och hane och sätta i hop? Ja 🙂

c.) Är det ok att ha ett par Palettciklider i ett 100L akvarium eller bör det vara större? Ja man kan ha palettciklider i 100L, men jag skulle rekommendera en större volym p.g.a deras temperament. De kan även visa agg mot varandra.

4. Vill inte överbefolka akvariet, så jag skulle gärna vilja veta hur många av arterna i fråga 2 jag skulle kunna hålla om jag håller enbart den arten i akvariet? Det är jättesvårt att säga då de olika arterna har olika krav, behöver olika mycket utrymme och belastar akvariet olika.

5. Funderade ett tag på Kardinaltetra, men läste att de är känsligare än Neontetran för neonsjukan, stämmer det? Det vet jag inte. Jag har inte märkt eller hört talas om någon märkvärdig skillnad mellan de två arterna. 🙂

6. Är Guppy känsliga? Ja, de är mycket känsliga tyvärr. Det gäller de flesta vanliga levandefödare i handeln idag.

7. Hur är det att hålla Galaxy rasbora (Danio margaritatus)? De är väldigt skygga fiskar så det bör man ta hänsyn till. Det är viktigt att man skapar en trygg miljö med mycket växter och att man har ett bra gäng stimfiskar så att de inte blir bara några stycken. Man kan också tänka på att inte hålla tänkbara hotfulla arter med dem utan endast små fiskar som är mycket snälla och fredliga.

8. Kan ju även tillägga att jag skulle ha en del mangroverötter i akvariet, vet inte om det kan spela in i valet av fiskart? (tänkte i fall det påverkar vattenvärden / ph eller något annat?) Mangroverötter kan göra att vattnet får ett lite surare phvärde, vilket i sig oftast bara är bra då ett kranvatten normalt ligger på 8.0. Det är för högt för många fiskar. De flesta arter trivs i ett värde på 6,5-7,5 vilket är svagt surt till neutralt.

9. Om jag skulle välja Platy, skulle jag då kunna hålla hälften Korallplaty och hälften Sunsetplaty eller bör man hålla enbart Korallplaty eller enbart Sunsetplaty? Du kan blanda olika färger och sorter av platy alldeles utmärkt men då kommer även avkomman att blanda sig och få varierande utseende. Vill du inte det så kan du hålla bara en färg också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Helena1978
0

Tack för era svar☺Har kommit på ytterligare några frågor. 1. Vad ska jag välja för växter som nybörjare? 2. Hur många Corydoras sterbai kan jag ha i ett 100L akvarium om jag har 10 neontetror i samma akvarium? 3. Om jag skulle vilja ha ett par dvärgciklider (anomalochromis thomasi) att hålla tillsammans med fiskarna ovan, hur många corydoras kan jag hålla då? Är 6st ett lagom antal eller blir det för trångt i akvariet? 4. Jag har läst att Corydoras Duplicareus är lite mer svårskött än Corydoras sterbai (enligt Zoopet) stämmer det? 5. Vilka av de tre ovanstående nämnda fiskarter belastar akvariet mest? 6. Är otocinclus affinis och kuhliålar svårare att hålla än corydoras? 7. Hur mycket kan jag lita på Zoopet skötselråd etc angående olika arter? 8. Vad rekommenderar ni när det kommer till Sand? Pump? Filter? Lysrör/annan belysning? Doppvärmare? 9. Om jag skulle välja ett mindre akvarium som tex 63L, 73L eller 96L, vilka fiskar skulle kunna passa i så fall? Hur bra städar posthornssnäckor och räkor upp på botten? 10. Vad gäller för Svart fantomtetra när det kommer till antal fiskar i ett stim? Hur är de mot andra fiskar?

Helena1978
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle denna sand gå att ha i ett akvarium med corydoras?

Ghostbuster_99
0

1. Svårt att svara på… Det finns så många arter. De flesta är lättskötta. Kolla upp i växtlexikonet vilka växter du vill ha, där står det det oftast om den är svår eller lätt. Om frågetecken kvarstår är det bara att fråga.  2. Enligt lexikonet skall den ha minst 120 liter, så det är gränsfall om du över huvud taget skall ha dem. Det finns ju andra, mindre pansarmalar som är mer lämpliga. 3. Beror på vilken Corydoras du väljer- men jag skulle ha närmare tio stycken Corydoras eftersom att de är stimfiskar. 4. Inte insatt i skillnaden mellan dessa arter, men Zoopet brukar man kunna lita på. (Bortsätt från deras storleksrekommendationer.) 5. Vet ej. 6. Otocinclus-affinis är svårare än både kuhli-ålar och Corydoras. 7. Du kan lite på det mesta där, men läs på så många olika sidor som möjligt. Zoopets rekommendationer på akvariestorlek brukar vara lite i underkant. 8. Jag rekommenderar att köpa ett komplett akvarium med bottenmaterial, filter, belysning samt dopvärmare- då kommer man undan billigare. 9. Läs här i lexikonet. Posthornssnäckor städar bra, likaså räkor. 10. Tio stycken kanske- ju fler desto pampigare! Den är fredlig. Rådasanden har livligt diskuterats… Ibland innehåller den saker som är farliga för fiskarna, ibland inte. Står det något om användning till akvarium på påsen? Lycka till!

Helena1978
0

Tackar för svar och tips. Har just läst lite i lexikonet, och har lite frågor angående sterbai pansarmalar och andra pansarmalar: 1.Gäller rekommendationen på 120L om jag har 6st Sterbai, eller 10st? 2.Vilken/vilka corydoras arter skulle ni rekommendera till en nybörjare?

Ghostbuster_99
0

1. Jag skulle säga att det är för 6 st. 

2. Corydoras Aeneus, metallpansarmalen gäller för att vara den lättaste, men om det är någon annan Corydoras du egentligen suktar efter, så tycker jag du skall ta den! Förutsatt att det inte är någonting jätteexotiskt…

Helena1978
0

Eftersom jag har fastnat för pansarmalarna så borde det bli några sådana, vilken av dem jag väljer är en annan femma. 1.Om jag skulle skaffa ett akvarium på 180L skulle jag då kunna hålla 10st neontetror och 10st Corydoras sterbai? 2. Är det någon som vet något om Amapatetra (Hyphessobrycon amapaensis)? Storlek, skötselråd, svår att få tag på etc? 3. Skulle det gå att ha 10st Corydoras panda med 10st neontetror i ett 100L/125L?

Lillyrod
0

2. Enligt zoopet så blir de ca 3 cm och är inte svåra att ha. De bör hållas i tätt planterade kar ihop med t ex andra små tetror  och mindre corydoras. Allätare. Finns de inte i din butik så kan de säkert beställa dem.

Helena1978
0

Hur vanligt är det att neontetror drabbas av neonsjukan? Vilka andra arter kan drabbas av sjukdomen?

mimåne
0

Fiskar kan drabbas av sjukdom vid stress, d.v.s när något är fel i akvariet. Sköter du det som det ska och håller fredliga fiskar med varandra så tror jag inte att du behöver oroa dig för neonsjuka🙂

Helena1978
0

Tackar för alla era svar :-D En sista fråga för den här gången: 1.Skulle ett 180L akvarium vara tillräckligt stort för 10st Corydoras panda och 2st Thomasciklider? Har svårt att välja fiskar måste jag erkänna 😉 Dock står det mellan någon av tetrorna eller Thomascikliderna.

mimåne
0

Ja, det tycker jag =) Som svar på din fråga i inlägg #12. Om det står mellan tetror eller thomasciklid så röstar jag för thomasciklid. Jag har själv haft dem och de är trevliga.