Apistogramma Baenschi bebisar!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kom hem från en två veckor lång semester igår och fick en positiv överraskning i karet. Mina Apistogramma Baenschi har bildat familj! :)
Tänkte dela med mig av lite bilder och filmer framöver. Ciklider är riktigt fascinerande djur när det gäller föräldraskap. Mamman har tagit över halva karet (200L) och vallar runt sina små lite överallt på den ytan. Det är minst 50 småttingar, ska bli spännande att se hur många som klarar sig till vuxen ålder.
// Sofia
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är ytterligare en liten film :)
// Sofia
Verkligen kul att se! Grattis till småttingarna !!
Vad roligt att se. Jag fick flera kullar men tog inte bort dem så ingen överlevde. Pappan tar dem om han får chansen och mamma slutar vara mamma efter 2-3 veckor. Då jagar hon också dem som mat.
Nja, vi får se! Hanen rör dem inte utan hjälper till att vakta i dagsläget. Personen jag köpte dessa av från början fick flertalet kullar i karet och han plockade inte ut dem. Beror kanske på hur stort karet är, hur tätt planterat det är samt hur effektiv man är med matning. Vi får se, jag är hoppfull!
// Sofia
Hanen tog dem inte så länge de var pyttesmå men sen jagade han så fort honan tittade åt ett annat håll. Det fanns överflöd av både mat och växter men de jag pratade med sa alla att det var bäst att flytta de små efter drygt 2 veckor som frisimmande. Jag gjorde aldrig det för jag hade inte något kar att ha dem i tyvärr : )
Beror säkert på olika förutsättningar. Vi får se hur det går. När jag var och hämtade dessa föräldradjur så fanns ett flertal kullar i karet i olika åldrar, så visst går det!
Grejen med Baenschis (säkert andra apistor också) är ju att honan vaktar ynglena och hanen håller koll på den yttre perimetern runt honan, såvida de funkar bra tillsammans.
// Sofia
Ja det ska bli spännande att se hur det går. Jag ska köpa ny hona till min ensamma hane så fort jag kan göra det jag vill igen. Han ska flyttas till annat kar och få ny sambo är det meningen : ) Uppdatera gärna för Baenschin är min favorit.
Det ska verkligen bli spännande! Detta är ju deras första kull så det kan absolut gå åt skogen, så det får bli en "testrunda" för att se hur de fixar det helt enkelt.
Jag har ju dessutom bara en hane och en hona nu, hade som du säkert minns 3 honor och en hane från början. Men tabbade mig då jag släppte i dem i mitt nyscapade kar för tidigt.. Dels utan lock (som det var i förra karet) och glest med växter. Man fick smyga in i rummet annars fick de panik och flög ur karet, de var ju fortfarande rätt små då. Så på det viset förlorade jag två honor. Så himla onödigt :(
Lycka till med samboinköpet ;)
// Sofia
Åh vad tråkigt. Min första hona hoppade när hanen var för på. Som väl var såg jag det men han stressade nog ihjäl henne lite senare. Den andra hade mer humör och tolererade inga dumheter : ) Varför hon gick bort vet jag inte. Det blir tredje gången gillt nu för den pojken : )
Tror det är viktigt att mata både föräldrar och yngel. Nykläckt artemia som man sprutar ner över yngelsvärmen med pipett fungerar bäst för mig.
Förövrigt väldigt snyggt akvarium. Många fina växter. vad heter marktäckaren i film nr 2? Och "fyrklövern" i film nr 1?
#10 Jajjemen, jag vet :)
#11 Tack! Det är Hemianthus callitrichoides i den andra filmen. "Klövern" heter Marsiela hirsuta :)
// Sofia
Vi får se hur detta går.. Mamman och pappan har fullt sjå att hålla de siamesiska algätarna på plats, de kommer lite väl nära ibland.. Tror de tar yngel lite då och då. Har dock inte sett dem ta några ännu. Har ingenstans att flytta dem men blir det någon ytterligare kull så får jag omplacera dem.
// Sofia
Siameserna åt alltid upp mina yngel som jag hade i akvariet.
Precis de är ju lite kända för att vara glupska, hade inte riktigt väntat/planerat yngel ännu. Men siameserna ryker inom kort! Finns massa yngel just nu men det förvånar mig inte om de skulle minska i antal.
// Sofia
Hoppas det går bra med ynglen och vad kul att du vill dela det roliga med oss =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus