Oljig vattenyta
Ser ut som olja fläckvis på vattenytan, både före och efter vb. Vad kan orsaka det och hur får jag bort det? Kan det skada?
www.papillon.n.nu
54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor
Har haft det när pumpen satt igen. Hur är ytrörelsen? Oljan kan också vara ett tecken på att du matar för mycket.
Har Kampfisk så ytrörelsen är nersatt. Har dragit ner på maten.
www.papillon.n.nu
54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor
Det är en proteinhinna. Kan uppkomma från flingfoder/maten och att vattenytan är för stilla..
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Inget att bry sig om då? Inget farligt?
www.papillon.n.nu
Nej, filmen är inte farlig. Vill du vara på den säkra sidan, så testar du nitrit. Jag blir lite fundersam när du säger att den inte går bort efter vattenbyte dock- det bör den göra. Ett tips tills nästa gång du gör vattenbyte, är att ta ett stort glas, eller en liten bunke som du sedan sänker ned så att vattnet långsamt rinner ned i det/den. Då skapar du en liten ytrörelse- den räcker oftast till att ta bort filmen.
Sedan undrar jag; hur mycket matar du?
Vissa foder ger mer problem med detta än andra. Eftersom jag kör pumplöst så kan det lätt bli en hinna. Du kan även i samband med vattenbyta lägga på papper och suga upp hinnan.
Man bör tänka på att använda papper som inte innehåller något medel.
Jag matar en gång om dagen. Och endast så mycket som de äter upp.
www.papillon.n.nu
Hinnan är inte farlig. Det blir så i de flesta akvarium men då har man också oftast en pump som ger bra ytcirkulation och då försvinner den ut i vattnet så att man inte kan se den. Att du har dragit ner på utblåset åt din Kampfisk gör att den kommer fram igen. Fullt normalt =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack då vet jag.
www.papillon.n.nu