Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 749 ggr
[Emmie000]
0

Hur länge?

Håller på att behandla mitt kar då fiskarna fick vita prick…endast två överlevde tyvärr, hur länge efter behandlingen ska vi vänta innan vi kan börja flytta in lite nya fiskar?

Elin16
0

Ca 3 månader för att vara säker och därefter bara köpa någon enstaka fisk och vänta ytteligare 3månader för att se att den nya fisken inte också har vita prick pch att det inte finns kvar vita prick i karet

Lillyrod
2

Tre månader låter väldigt lång tid. Man avslutar kuren enligt beskrivningen. Livscykeln på en parasit som orsakar vita prick är ca 48 timmar alltså 2 dygn. 

Om ingen fisk insjuknat igen 1 vecka efter avslutad kur skulle jag anse att den är borta men jag skulle förmodligen vänta någon eller några veckor till bara för att : )

mimåne
5

Efter behandlingen får du titta om du fortfarande kan se några vita prickar eller inte på fiskarna. Har det inte kommit några nya prickar efter en vecka så är sjukdomen nog borta. Med tanke på enbart det här så skulle du kunna köpa ny fisk vid den här tidpunkten, men det finns en del andra faktorer också som kan vara bra att ta hänsyn till.

Medicinen behöver filtreras bort ur vattnet innan du köper nya fiskar. Det går snabbast med filterkol som man stoppar i akvariepumpen, men annars går det successivt bort när du gör vattenbyten. Filtrerar du med kol räcker en vecka mer än nog men gör du vattenbyten kan du behöva vänta en eller två extra veckor för att vara på den säkra sidan. Däremot så kan bakteriekulturen i akvariet också vara skadad efter en behandling, så risken för nitritförgiftning kan vara något högre. En bakteriekultur behöver tid för att byggas upp igen och det kan ta flera veckor innan den är stabil igen. Med tanke på det här så skulle jag nog ge det tre veckor innan jag köpte ny fisk.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Emmie000]
0

Tack så mycket för bra svar! ☺️