Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1269 ggr
[Zzyrix]
0

Alger?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är detta vanliga alger? Jag har 3 Ancistrus och 3 siameser och ingen av dom verkar röra det.

Lillyrod
0

Det ser ut som vanliga alger.

Pansarmalar är inte algätare och ska dessutom gå på sand. Grus är inte bra för deras skäggtömmar : )

mimåne
1

Ja det är vanliga grönalger vad jag kan se. Ancistrus kan äta dem men när de kommer så här på stenar så brukar de kunna vara ganska envisa och sitta hårt. Stör dem dig så vänd på stenarna eller gräv över dem så dör algerna allt eftersom.

Pansarmalar äter inte alger utan är köttätare. Jag vill ge dig ett tips och berätta att pansarmalar kräver sand som bottensubstrat. De bökar i sanden och silar den genom gälarna för att hitta matrester, det kan dem inte göra på sten. De riskerar att skada sina skäggtömmar på gruset och det är en livshotande situation för dem då de inte kan leva utan skäggtömmarna. Eftersom att du har algproblem på gruset så varför inte byta ut det mot sand? Så slipper du algerna och pansarmalarna får den sand de kräver och är värda 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Liten boll
0

Ursäkta mig men var ser ni pansarmal nånstans? :)

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

mimåne
4

Det verkar som att Trådskaparen har redigerat sitt inlägg. Från början stod det i brödtexten att hen hade 6st pansarmalar. Antingen har pansarmalarna plötsligt försvunnit ur akvariet eller så vill inte personen erkänna sitt misstag om att pansarmalar äter alger och går bra att hålla på grus?🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
0

😃

Liten boll
0

Då förstår jag, trode för en stund att jag var blind. :D

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor