Har mina fiskar camallanus cotti?
Tar det från början. 30 oktober förra året köpte jag två honor och en hane, guppys. Honorna lever fortfarande och har fått några kullar var. I november upptäckte jag något rött spröt som stack ut ur rumpan på ena honan. Jag hade läst om camallanus cotti men trodde att det rörde på sig. Hon var som vanligt, pigg, åt bra, simmade bra..
Idag upptäckte jag att ett av ynglena som är ca 16 veckor hade lite rött spröt i baken och då googlade jag på bilder.
Det jag tycker är konstigt är varför ingen annan av mina fiskar har fått det när hon har haft det så länge. Jag har dom två honorna och 23 yngel(i åldrarna 5 dagar - 16 veckor).
Hade jag googlat på bilder när jag först upptäckte det hade jag förstått att det var det men googla själv så får ni se varför jag inte gjorde det :P
Jag vet inte vad jag ska göra. Är det camallanus trots att så få har visat det?
Min första tanke var att avliva iallafall den vuxna, men troligtvis ynglet också. Då kan dom inte smitta mer tänkte jag. Men det smittas ju via vattnet(eller hur?).
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Det låter tyvärr dom Camallanus cotti :/ Och nej, det hjälper inte att ta bort de drabbade fiskarna då det finns fullt med ägg i vattnet. Om du har andra kar så är troligtvis de också drabbade :(
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Ja jag har tre kar. Tur i oturen har jag bara guppys och inte nå dyra fiskar.
Kan jag då lika gärna låta dom drabbade leva kvar? Honan har ju inte sett ut att må dåligt.
Hur blir det sen när jag vill skaffa andra fiskar, antar att alla jag har nu måste dö först, måste man ändå rengöra precis allt i akvariumen? Jag har snäckor och räkor också, kan dom få det? Kan dom bära på det och smitta fiskar ifall dom flyttar?
Det smittar väldigt och kan följa med fisk och inredning plus olika redskap man använder. Typ håv, hinkar mm.
Det finns medicin för den här masken så jag tycker du ska behandla dina fiskar. Alla karen bör medicineras då.
#3 Jag funderade på medicinering men då tål väl inte räkor och snäckor medicinen? Det känns såå himla bökigt att medicinera. Och sen när jag medicinerat, måste jag köpa ny utrustning(hink, håv, slamhävert, osv) för smittan finns ju kvar på detta?
Om det smittar så himla mycket, varför har inte fler blivit smittade?
Och en fråga till, kan jag få denna mask??
Jag tycker nog det är värre att se fiskarna tyna bort av en mask som suger ut blodet från dem än att försöka rädda dem : (
Fast honan har ju haft det sen november förra året och mår bra.
Jag tycker verkligen du ska medicinera, med Sera nematol som du troligtvis behöver beställa från nätet. Finns hos pwss och guldfisken. Masken kan leva ett år i alla fall utan värd så medicinering är enklaste sättet att bli av med den. Jag håller precis på att medicinera mot Camallanus här hemma och tycker verkligen du ska/måste göra detsamma, jag svarar gärna om du har några frågor. Viktigt att tänka på är att medicinera alla kar och att rengöra allt med hett/kokande vatten som varit i kontakt med akvarievattnet utanför karen. Kom ihåg att tvätta händerna! Rengör hink och hävert mm före och efter VB så masken/äggen inte kan finnas kvar någonstans. Du har inte sålt någonting från karen så som växter eller snäckor så masken kan ha smittats vidare? Om du flyttar på någonting, levande eller inte, ur karen så kommer vatten med och därav smittan också så gör inte det. Och köp inga nya fiskar förens medicineringens två faser är avslutade. Din utrustning är redan "smittad" men som sagt skolla allting för att ta få bort smittan. Tycker det är jätteviktigt att alla som blir smittade tar sitt ansvar så det inte fortsätter spriddas och att man gör allt för sina firrar
Så hemskt! Det blir att inte köpa fisk på ett tag. Jag frågade om denna sjukdom för en tid sedan här på akvariefisk och då var det någon som kände till en vän som hade fiskar med sjukdomen men nu har era fiskar råkat ut för det också. Det var visserligen väntat men ändå så tråkigt.
Åh nej har du fått camallanus cotti. Köpte du fiskarna från djurmagzinet i piteå? Det verkar som att både c.cotti och vita pricksjukan sprids som löpeld just nu i hela sverige. På djurmagazinet har de förlorat mycket fiskar och kunderna får vita prick på sina köp. Jag tänker inte köpa några fiskar eller växter på ett bra tag framöver..😐
Det tar tid innan vi med blotta ögat kan se att en fisk är smittad med c. cotti. D.v.s när vi ser masken sticka ut där bak. Fisken har varit sjuk långt innan det kommer till den punkten. Sjukdomen smittas aggressivt så det är troligt att de flesta av dina fiskar tyvärr redan är smittade även om du inte kan se det.
Tyvärr så har du nog inget annat val än att försöka medicinera om du vill fortsätta med din akvariehobby. Det är jobbigt och känns bökigt men att låta det vara kommer att bli ännu jobbigare och bökigare. Sjukdomen kommer inte försvinna utan finnas kvar och ge dina fiskar en långsam plågsam död. Köper du nya fiskar kommer de också att bli smittade. Det finns ingen annan väg ur det här än att köpa medicin och börja behandla, tyvärr.
När du väl kommit igång med behandlingen så kommer det kännas bättre också. Att börja behandla och inse faktum brukar vara den jobbigaste biten men sen går det praktiska lättare. Samtidigt får du ett renare samvete när du vet att du gör det rätta för dina fiskar.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#7 Nej jag har inte sålt något men jag har gett en bit av en växt till min syster. Är det garanterat att hon har smittats då?
JBL har en medicin mot camallanus men den lät så himla krånglig och skulle ta en månad. Jag läste nu om Seras medicin och den verkade lättare. På JBL stod det att man skulle avsluta med aktivt kol för att få bort medicinen, behöver man det med seras?
Kommer alla snäckor och räkor dö?
Jag kommer ha en hel del frågor.
#9 Nej jag köpte från djurmagazinet i luleå. Ja jag har läst om jättemånga som har sjukdomar just nu.
Du har övertalat mig. Jag ska medicinera. Jag vill inte förlora alla mina yngel, jag vill se hur deras färger utvecklas.
Hon kan ha fått med ägg som sedan kläcks och märks som masken om några månader. Med Seras, vilken jag har använt och vilken ska vara bäst, gör man ett stort vattenbyte bara. Dock ska medicineringen ske i två omgångar med tre veckors mellanrum, allt står i instruktionerna. Så tänk på att mängden medicin ska räcka till två omgångar i alla kar när du köper. Det kommer kännas bättre när du är igång! Jag har bara sandsnäckor och de har överlevt men det finns en risk att dina snäckor och räkor inte klarar sig tyvärr
Att använda kol i filtret är något som brukar rekommenderas efter varje medicinering, men det är ingenting som man måste göra. Att man gör det här är för att man vill få bort medicinen ur vattnet efter en behandling. När vattnet åker genom pumpen där kolet är så filtreras vattnet genom det och kol har en neutraliserande effekt. Vill man inte använda kol så kommer medicinen med tiden att försvinna med vattenbyten.
Jag vet inte hur det kommer gå för dina räkor och snäckor, men det märker du när du har börjat behandlingen. Jag behandlade nyss ett akvarium mot vita prick och där var räkorna och snäckorna de enda som överlevde. Alla fiskarna dog.
Jag får hoppas att iallafall räkorna klarar sig, det är amanoräkor och dom kostar ju lite. Snäckor får man ju nästan gratis.
Jag beställde Seras medicin i morse så hoppas den kommer snabbt.
Måste jag slänga min pmdd? Jag doserar det med hjälp av ett kryddmått och det har varit i akvarievattnet.
Ska man göra vattenbyte innan man sätter i medicinen?
Hm, vet inte riktigt hur du ska göra med pmddn faktiskt. Man vill ju inte riskera att bli av med masken med sedan få tillbaka den pågrund av något "slarv" :/
Jag gjorde ett vanligt vattenbyte innan medicineringen då det var dags för VB. Om du gjort ett vattenbyte för någon dag sedan innan du börjar så behövs det inte då man ändå ska medicinera och sedan byta minst 80% av vattnet efter två dagar
Okej. Jag har undrat lite över detta att man ska byta så mycket vatten, hur går det för fiskarna? Dom kommer ju knappt rymmas i det lilla vatten som är kvar. Växterna trängs ju också på den lilla volymen.
Fiskarna klarar sig bra i grunt vatten och sedan tömmer du ju bara och fyller sedan snabbt på igen så de behöver inte vara i grunt vatten länge :) Hur många kar har du och hur stora är de?
Ja det är klart, man får vara lite snabb. Jag har tre, 110, 34 och 20 liter.
Då är det ju inte så mycket jobb med att tömma och så i alla fall :)
Nä det hade ju kunnat vara värre :P
Är du helt säker? En fisk med smittad av blodmask blir ju väldigt påverkad o dör tillslut utan behandling, om du tror din smitta härstammar så långt tillbaka i tiden så borde hela karet blivit sjuka för längesen tänker jag
Du har inte gett foder som är rött då?
Jag har lurats fleras ggr av mina fiskar, men det har bara varit avföring i lite mindre form pga sparsammare matning.
En vuxen hona som haft det sen nov borde ha massor med vuxna maskar i sig som sticker ut titt som tätt .
Om inte annat, hårt kan det låta men… Fånga in ett större yngel som du tror har det, avliva och ta en titt inuti. Är det cotti så kommer du se nån mask röra sig ska du se.
Kanske bättre att offra ett yngel än spendera en massa pengar, tid och ev räkors liv.?!
Jag tror inte att du behöver kasta din pmdd. Vätskan i flaskan har väl inte haft någon kontakt med vattnet, utan det är väl bara doseringsmåttet som har det? Måttet skulle jag rengöra ordentligt.
Tinitusan: Nej jag är inte helt säker på att det är camallanus cotti, just för att inte fler har blivit drabbade, men jag är säker på att hon haft det sen iallafall december för då visade jag min syster det och då hade hon haft det ett tag.
coffeeaddicted: Jag har gett bland annat flingfoder och där är det röda flingor. Detta ser inte ut som bajs. Ibland är det ett spröt, ibland tre. Ibland sticker det knappt ut alls, ibland flera millimeter. Jag kan försöka ta kort.
mimåne: Ja bara måttet. Och efter att det har varit i akvarievattnet har det legat och torkat i minst 20 timmar innan jag har doserat pmdd med det.
Om måttet inte varit i kontakt med medlet så är det ingen fara, gör rent måttet noga bara. Koka det gärna och tänk på att göra rent det varje gång efter du använt det så länge du har smittan :)
det kan omöjligt vara det om hon varit smittad så länge utan behandling o utan att dö eller åtminstone bli rejält mkt sämre, mig veterligen skulle inte en fisk överleva så länge utan behandliing
Det låter lite konstigt ja men det låter ju ändå som Camallanus. En bild skulle hjälpa :)
Jag drömde mardrömmar om det här i natt. :-(
Hoppas du får ordning på det med medicinen.
Helt säker på att det är Camallanus cotti tyvärr :/
#24 Var lite otydlig kanske. Jag stoppar ner måttet i pmdd vätskorna när jag doserar.
Då kan det finnas ägg i dem
Trots att måttet torkar flera flera timmar efter att det varit i vattnet?
Vad jag har hört så kan äggen klara uttorkning en längre tid men helt säker är jag inte. Det är en tålig och väldigt smittsam mask :/
ja det där såg ju dessvärre inte bra ut
Jag tvivlar inte på att det är camallanus cotti du har där.
Åh fy… Hoppas jag slipper detta. Har köpt en del fisk senaste månaderna… Hoppas du får bykt på det och inte förlorar dina räkor. När jag medicinerade med exit dog en stor del av mina snäckor och små räkor, men amanoräkorna verkade inte påverkas, så det är kanske inte lika känsliga.
Medicinen var slut på lager så det kommer ta ett tag tills jag får den. Men eftersom fiskarna inte verkar påverkade så.. ingen stress. :)
Har du kollat med både pwss och guldfisken? :)
Det är pwss jag beställt ifrån. På guldfisken står det att dom inte har den i lager.
Ok då har det tagit slut på båda ställena. Tror det kunde vara slut hos leverantör också om du har otur :/ Håller tummarna!
Om medicinen är slut i affärerna känns det som att det här utbrottet är stort bland akvaristerna. Jag tänker då inte köpa någon fisk den närmaste tiden 😕
Jag tänkte precis samma sak som Lillyord. Är medicinen slut så då är det illa.
Är detta vanligare hos vissa arter än andra? Eller är alla fiskar lika mottagliga?
För den som vågar och vill köpa bara för att ha hemma "just in case", så finns det flera på Ebay som säljer.
Hur går det för er som medicinerar ?
Jens: Jag har tyvärr inte fått tag på medicin än.
Är det bara kokande vatten som får död på smittan? diskmedel? desinfektionsmedel?
Jag har en doppvärmare som jag haft i ett av akvariumen för drygt två månader sedan, har den kvar smitta? hur gör jag med den?
Ärligt så tror jag alla vet för lite om smittan men jag skulle dock tro att det skulle funka med bra diskmedel och skura ordentligt. Det är ju likadant med akvariet, skura, skura, skura ordentligt.
Jättetråkigt att du inte har fått tag i någon medicin? Fanns det inget? Växter och grus är ju bara att kasta men stenar kan man ju koka. Rötter hade jag inte vågat spara för det är svårt att komma åt alla ihåligheten men det är min nojjighet som säger det.
Tar inte medicinen död på all smitta i akvariet som sitter på inredning/växter också? Så har jag trott..
Jag tänkte mer på typ hinken jag använder vid vattenbyten vet jag inte om den tål kokande vatten.
En vanlig hink ska klara hetta men jag vet inte vad du har för hink. Jo, men nu hade ju inte du medicin eller tolkade jag det hela fel?
Nej men hoppas att jag kan få tag på det så snart som möjligt. Har beställt men dom har det inte i lager.
Då spelar det ju ingen roll om jag skurar ur akvariet och inredningen, när jag sätter tillbaka fiskarna kommer ju smittan finnas i hela akvariet igen.
Medicinen ska ta allt som finns i akvariet, jag har inte gjort rent det något extra. För mig har det också gott bra att hälla kokande vatten i både hink och hävert, bränn dig inte bara :)
Jag är ingen expert men hur ska man lösa smittan om fiskarna lever i vattnet som innehåller smittan också? Finns det någon bruksanvisning som säger något om detta?
Jag vet inte om medicinen kommer ta död på smittan i hela akvariet. Man har ju hört att allt behöver skuras rent efteråt men egentligen säger ju logiken att den borde ta död på smittan i akvariet också efter en medicinering. Borde väl inte vara någon skillnad på en fisk och inredning i det fallet..🤔
Jag har frågat andra som blivit smittade och det har "bara" medicinerat karet och så har det varit klart. Det "svåra" är att man inte får ha fått med smittan någonstans, på exempelvis utrustning, så den kommer tillbaka. Jens, om du flyttar fisken kommer smittan ändå med. Du medicinerar karet så masken dör och sedan ska man göra ytterligare en behandling tre veckor efter för att ta död på de nykläckta/utvecklade maskarna som inte första behandlingen tar död på. Sedan ska det vara bra
ElinvBorg. Som tur är.. så har inte mina akvarium blivit smittade utan var allmänt nyfiken ifall det skulle hända. Jag skrev hur jag skulle ha tänkt om jag hade råkat ut för det. Alla växter, grus, rötter skulle jag kasta och sedan rengöra allt annat efter behandlingen men sedan om det räcker vet jag inte.
Jo jag förstår men som jag förstått det som ska medicinen ta allting 🙂
Får verkligen hoppas det! Detta är ju något som man inte vill ha. Har du också beställt medicinen eller fanns den redan i din butik?
Medicinen brukar tyvärr inte finnas i butik så jag beställde också och då fanns det två i lager hos Guldfisken. Beställde först hos PWSS men där visade det sig att det var slut och fick höra att det bara fanns en kvar i lager hos den svenska leverantören. Undra när leverantören får in igen :/
Jösses, känns som man borde beställa ändå. Vet du något om utgångstiden på dessa?
Om jag kollar på förpackningen på den jag köpte för några veckor sedan så ser det ut som om den håller i två år ungefär
Det låter rimligt =)
Hemskt att det ska vara slut hos leverantörer…
Jag har ingen koll men hur många är det som har råkat ut för denna sjukdom i detta forumet? Är det 2 st eller 3 eller fler ?
Ja du jens. Vad jag kan komma på såhär på rak arm så har jag iallafall sett 3st med c. cotti de senaste.. två veckorna? Samt att någon skrivit om att de kan ha smittat den vidare till någon bekant.
Ja jag tror det samma att det är 3 st. Får hoppas verkligen att det inte blir fler…
En bra nyhet. Under tiden jag väntade på att pwss skulle få hem medicinen så fick guldfisken hem det i lager. Jag väntade lite till men igår beslöt jag mig för att beställa från guldfisken istället och medicinen är nu på väg till mig.
Jag har också fått klart för mig att mina fiskar har drabbats av C.Cotti :-( Ska köpa eSHa ndx imorgon tänkte jag. Ska tydligen fungera bra enligt olika forum. Läst att det är flera i Linköping som fått C.Cotti på sista tiden och jag har köpt rätt många fiskar på kort tid så det är svårt att säga vilken av dem som hade med sig smittan. Har suttit och detaljstuderat fiskarna under lång tid ikväll och tyvärr tror jag att det är 3-4 stycken som har de röda honmaskarna som sticker ut från analen men jag har också hört att om fisken svullnar upp så kan det också vara C.Cotti och att fisken är full av mask och jag har 3-4 stycken som är rätt runda och varit så ett tag utan att vara dräktiga. Hoppas verkligen att medicineringen ska fungera bra. Har bara haft mitt akvarium i fem månader och redan haft vita prick vid två tillfällen och nu C.Cotti. Men skam den som ger sig!
Usch vilken otur du haft JeBe. Tur du har modet uppe. Glöm inte bort allt utanför karet som också måste saneras för att du inte ska får tillbaka det. Det är bra att det skrivs om sjukdomen på olika forum så att man vet vad det handlar om ifall det skulle dyka upp. Lycka till nu!
Nu har medicinen kommit. Men jag har en fråga. Behandlingen ska ju upprepas efter tre veckor, är det tre veckor efter idag (behandlingsdagen) eller tre veckor efter vattenbyte om två dagar? Jag tänkte dosera 1,5 dos för att vara på säkra sidan, är det smart tro?
Jag doserade med 1,5 dos för att vara på den säkra sidan så det tycker jag du också kan göra. Kom ihåg att göra rent all utrustning och liknande. Tre veckor efter vattenbytet :)
Nu så har jag hällt i medicin så få se hur många som överlever. Läste om en som förlorade alla sina guppys. Men en fråga till, täckglaset, ska man hälla kokande vatten på det med?
Har under natten och morgonen förlorat 8 yngel och en av mammorna. Tror att fler kommer vandra vidare tyvärr. Men räkorna ser ut att må bra iallafall. Snäckorna(posthorn, sandsnäckor och physa) tycker jag beter sig lite konstigt och vill helst vara vid ytan.
Har du ordentligt flöde på pumpen så syre kommer ner? Inget konstigt att de reagerar negativt dock tyvärr och levandefödare är tyvärr känsliga :/
Förlåt om jag bara kommer in här men hur får man den där "parasiten"? (Det är väl en parasit?) Blir själv orolig nu för att få den, så jag bara undrar var den kommer av?
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
I 110 liters karet har det dött flest 7 + ena mamman och den pumpen går inte att justera flödet på men den pumpar 500l/h har jag för mig. Ja som jag skrev tidigare så läste jag om en som förlorade alla sina guppys så jag förväntade mig att just detta skulle hända.
Hells Angel, det är en mask vilken sprids genom vattnet så om man får in någon fisk, växt eller så i sitt akvarium som är smittad så blir man smittad. Hela karet blir smittat, det räcker med att man sätter ner handen i det smittade karet och sedan sätter ner i ett annat så blir det karet smittat. Som sagt väldigt smittsamt :/
Kan man på något sett se på det man sätter om det är smittat? Hur vanligt är det?
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
Du kan se mask på fisk. En rödbrun trådliknande mask som sticker ut ur analen på fisken. Men en fisk och då också karet kan vara smittat innan masken har börjat synas så helt säker kan man inte vara på att ett kar inte är smittat. Och växter eller annan inredning och utrustning kan ju vara smittat om de varit i kontakt med smittat vatten och det är ju omöjligt att se. Många butiker runt om i landet har varit smittade och väldigt många privatpersoner har blivit smittade. Jag blev bland annat smittad men ska vara av med det nu. Så för att vara på den säkra sidan så har många låtit bli att köpa något nytt men man vet ju inte när det är någorlunda säkert igen så det kan gå lite hur som. Fisken jag köpte visade exempelvis inte mask när den köptes
Tråkigt att höra att så många fiskar dött för dig jollycox.
Jobbigt att så många har dött för dig :(
här uppe verkar smittan ha gått tillbaka något, nu hör vi bara om enstaka fall, men i April var det varje dag nån som drabbades. Jag har, tack och lov, klarat mig från smittan, men då har jag inte köpt fisk annat än vid auktionen vi hade i April, och de fiskarna hade stått i karantän flera veckor innan försäljning (viltfångade i Uruguay) och de stog i karantän i 3 veckor här också
Funderar på att fylla på med lite fisk i hörnan, men om det blir, så får de stå i karantän ett tag innan de släpps ner i akvariumet . Har ett karantänkar uppställd. Ingen inredning eller sand, bara vatten och pump, lite tråkigt, men de som kommer, skall bara vara där tilfälligt ;)
Jag skulle också vilja köpa lite nytt rovfisk men då jag haft så mycket problem alldeles nyligen så vågar jag inte ännu.
Då var första behandlingen klar. Två av räkorna ser dåliga ut, dom är rödaktiga och alla fyra rycker i kroppen ibland. Två yngel till har förmodligen dött. Har inte sett till dom sen vattenbytet och dom var dåliga då.
Har alla maskar försvunnit? Du ser ingen mask kvar på någon fisk?
Jag såg maskar på två fiskar tidigare idag men nu efter vattenbyten ser jag inga.
Ok så bra. Om masken finns kvar fungerar ju inte samma behandlingsplan men om de är borta nu så är det ingen fara :)
Nu på morgonen kollar jag noga och iallafall en har fortfarande mask som sticker ut. Lampan har inte tänts i det andra så där vet jag inte. Funkar inte medicinen då? Vad gör jag?
Om masken är kvar och lever så kommer den fortsätta släppa ut ägg/nya maskar i vattnet och då blir det ju inte riktigt rätt med tiden. Första behandlingen som jag förstår det ska ta död på de vuxna maskarna och sedan efter tre veckor tar medicinen död på de "nya" maskarna som växt till sig men som inte har hunnit föröka sig. Om någon vuxen fortfarande lever kommer den fortsätta släppa ut och då behövs ytterligare behandling för att få bort allt. Har du matat fiskarna så de haft möjlighet att bajsa ut eventuella maskar som är döda? Så man vet om masken som syns är levande eller ej
Jag har matat dom men dom som har mask vill som inte äta.
I mitt 34 liter är det två som jag ser har mask än. Den ena som är äldst simmar hela tiden upp och ner vid rutan på ena kortsidan. I mitt 110 liter har tre mask, men två av dom har jag avlivat då dom var så dåliga.
Lever maskarna bara i fiskar? Kan dom leva i räkor eller snäckor?
Jag tänker på att maskarna har överlevt i mitt 34 liter iallafall. I mitt 20 liter har jag inga fiskar, hur vet jag att masken är borta där? (ägg finns kanske kvar så självklart ska jag göra en till behandling om 3 veckor)
I mitt 110 liter finns nu bara en stackars fisk kvar, den har aldrig visat mask så hur vet jag att det är borta där?
Man kan nog inte göra så mycket mer än att hoppas att det är borta om inga maskar syns. Tror du behandlingen är lyckad så får du nog vänta och se helt enkelt om det verkar dyka upp fler maskar eller inte.
Jag skulle just mata fiskarna när jag ser att den ensamma fisken i stora karet ligger i en växt typ halvdöd. Den var lite hängig igår. Avliva den. Går till dom andra fiskarna och ser då det äldsta ynglet ligga i en växt typ halvdöd. Han var pigg för tre timmar sedan. Altså detta är verkligen inte kul längre. J**la medicin. Jag skulle ha låtit dom ha mask istället.
Förstår att det är jättetråkigt men om du inte medicinerat så skulle fisken bli full av mask och dö pågrund av bland annat blodförlust oavsett vilket inte är en trevlig död. Finns inget alternativ än att medicinera tycker jag och om du inte medicinerat skulle masken också funnits kvar i karet så efter att alla dina fiskar dött hade du varit tvungen att sanera och starta om allt. Jag tycker inte du gjorde fel i att medicinera
Håller med ElinvBorg, det fanns nog inget annat alternativ än att medicinera. Det är jätte tråkigt att fiskarna dör men du gör det här för deras eget bästa.
Jo jag vet att det var enda alternativet men jag blir så ledsen att hitta fisk efter fisk död pga medicinen när jag medicinerade just för att dom inte skulle dö. För att jag skulle få se vilka färger dom skulle få. Det känns lite som att det är mina barn som har dött. Hittills har 17 fiskar dött/avlivats. 4 små yngel kvar. Och tre räkor som varken simmar omkring eller äter.
Beklagar jollycox🌺
Den 11/6 gjorde jag 80 % vattenbyte efter andra medicineringen. Ett litet yngel lever fortfarande, och dom flesta snäckor. Tidigare hade jag problem med yngel som hade en bit av tarmen ute och det har även denna men jag vägrar ge upp så länge den mår bra.
Min fråga nu är, när kan jag ge/sälja växter och snäckor?
Och när vågar man köpa nya fiskar? Inte så kul med ett 110 liters med bara snäckor.
Tråkigt att du förlorat så mycket fisk :( Ny fisk kan du köpa direkt men var försiktig så du inte får in smittad fisk direkt igen. Nu har du bara ett yngel kvar. Du behöver ju fiskar för att se om det finns mask i karet eller inte. Men om ynglet överlever och du inte ser någon mask på ynglet efter tre månader så är det nog safe. Om ynglet däremot dör så skulle jag utgå från tre månader efter första nya fisken är köpt. Det kan ta låg tid innan masken syns så varje gång man köper ny fisk så kan man inte vara helt säker att man inte har mask fören tre månader och som sagt behövs fiskar för att se om karet är smittat. Men ja, lite rörigt men vänta tre månader och om du inte ser mask på ynglet borde det vara safe
När jag medicinerade andra gången i mitt 110 L så fanns där inga fiskar. Kan maskarna leva på/i något annat än fiskar? Medicinen borde isåfall ha tagit alla ägg och inga maskar finns kvar?
Så det finns en risk att masken är kvar och det vet jag inte förrän om tre månader? Så jag bör vänta så länge på att sälja/ge från akvarierna?
Masken kan ju leva fritt i akvariet i upp till ett år i alla fall :/ Medicinen borde ju ha tagit allting men man kan ju ha slarvat så mask funnits kvar på utrustning till exempel och vips så är smittan tillbaka i karet igen. Hur gjorde du rent utrustning och så under medicineringen? För mig tog det tre månader ungefär innan min köpta fisk visade mask så den långa tiden krävs faktisk för att vara säker på om det finns mask eller inte. Jag skulle inte våga sälja något ifall masken finns kvar och ha på mitt samvete att man fört den vidare :P
Jollycox. I ditt fall när du inte har några fiskar kvar så skulle jag börja om på nytt.
Jättetråkigt att dina fiskar har drabbats av denna hemska mask. Det är verkligen inget man önskar sig och jag är väldigt tacksam för att du har delat med dig av erfarenheten även om utgången blev så illa som det blev.
Jag hade fått en jättestor suck men hade nog börjat om helt med akvariet för att ge mig själv den tanken att allt verkligen är borta.
Jag skulle, som Jens skriver, starta om alltihopa. Koka inredningen och sanden (om du inte bara köper helt ny sand). Byt ut alla växter mot nya.
Om nystart görs så måste sanden kokas och all annan inredning som går att kokas kokas och resten måste kastas, såsom växter som Rovfisk säger. Karet i sig måste också göras rent så eventuell smitta försvinner så inte nystarten är förgäves. Jag skulle avvakta och köpa ny fisk ändå istället för nystart men bara inte sälja :) Om man har varit noggrann med rengöring och medicinering borde allt vara borta men jag skulle inte våga sälja innan jag var helt säker bara :)
JBL (tror jag det är) har ett sanerimngsmedel just för akvariumet, man blandar ut pulvret i ljummet vatten och skurar akvariumet med medlet När det är gjort, låt akvariumet stå och lufta i 1-2 dygn för att få bort all lukt och evt rester av kemikalieångorna.
Å hua vad lässen jag blir för dig, Jollycox! Det är ju nästan så man blir lite mörkrädd för sina akvariedrömmar, värkligen lika bra att jag står framföre flytt just nu och ändå beslutat att vänta tills efter flytt innan jag ens tänker tanken! Och jag tror jag definitivt skall planera in ett inte för stort karantänkar själv så man kan försöka hejda smitta in i akvariet sen!
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net
#106 Du får inte bli avskräckt helt från akvariehobbyn. Jpllycox har haft maximal otur när det gäller blodmasken. Det har varit ett kraftigt utbrott över stora delar av Sverige nu under våren, men inte alla har drabbats och inte alla har haft samma otur som Jollycox.
Ett karantänakvarium är dock ingen dum ide. Jag har ett på 105 liter som används som karantänakvarium, där får fiskarna vistas i några dagar innan nersläpp i huvudakvariumet. Karantänakvariumet har ingen inredning alls, förutom pump och värmare.
Jo att det är utbrott överallt fattade jag, det är ju tur jag inte skall köpa nånting förens till hösten tidigast… men otur ändå, det är lädsam läsning detta.. :/
det var just så jag tänkte, om jag skall ha 150 liters kar vill jag nog ha ett 90-110 liter där jag har plastväxter blandat med riktiva växter ellernåt, egen utrustning och använder som karantän på nya fiskar som inte redan varit i karantän eller kommer från tillförlitlig uppfödare (Ni här inne värkar ju många av er riktig nogranna exempelvis)
men en tanke som slår mig.. hur fungerar det att sanera ett kar med Virkon?
Virkon används ju inom lantbruket att sanera bort typ vad som helst, ringorm, mikrober, virus, parasiter och bakterier, kan man sanera sitt karantänkar (om man skulle få in nåt förståss) med virkon och sen skölja rubbet nogrannt i stället för att koka? Nu tänker jag då på exempelvis plastväxterna, pumper/filter, sand/grus, kar och sådan (vill ju ha NÅNTING i karantänkaret jag funderar på.. :P) Eller är det så att även om man sköljer så lämnar det räster som fiskerna inte tål?
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net
Det kluriga med Camallanus är ju att en karantän på tre månader kan behövas :/ Men en kortare karantän minskar ju ändå risken
#101 ElinvBorg: Jag hällde kokande vatten på grejerna som varit i eller i närheten av akvarievattnet. Endel saker har jag inte använt igen. Utsidan och ovankanten på akvarierna och bänkarna som dom står på rengjorde jag med ytdesinfektion.
Jag förstår varför ni skulle starta om. Men då måste jag starta om alla tre. I 34 liters har jag soil och jag vill helst inte bara kasta den.
Känns lättare att bara sälja allt. :(
Jag har funderat på att stänga ner ett kar. men vet inte vilket.
Ett 20 liter har ju inte så stora valmöjligheter. Tänkte ha det som snäck-kar. Men om jag skulle sälja det så blir jag nojjig att köparen kanske köper nån fisk som behöver mycket större och har i. Fast det inte är mitt ansvar.
Mitt 34 liter skulle jag gärna vilja ha räkor i, det var faktiskt därför jag startade det från första början.
Ett 110 liter har ju ganska bra valmöjligheter ändå. Jag gillar verkligen ottosar och svart Neontetra och hade planerat att köpa sådana efter guppysarna. Men att jag köpte det var för att rymma alla guppys jag hade, och nu är dom döda.
Jag har stängt ner mitt 110 liter nu. Känner att det var helt rätt beslut då jag igår var på djurmagazinet i Luleå och skulle kolla om dom hade rasboras. Samtidigt som jag kollade igenom alla akvarium om dom hade det så kollade jag hur fiskarna mådde. Jag gick från ena hållet och mamma från andra. Vi möts på mitten vid guppysarna och där är flera med mask. :( Det var där jag köpte mina guppyhonor.
Så tråkigt 😕 Tänker du behålla det eller sälja karet? Sa du till butiken att deras fiskar har mask så de inte sprids vidare?
Att de fortfarande har mask i sina kar trots all uppståndelse som varit om det. Ofattbart. Tråkigt att det blev som det blev och att affären inte verkar ta något ansvar alls.
Ursch, såg du mask på dm i luleå.. Tur jag inte köpt några fiskar därifrån på väldigt länge.. Hemskt att de fortfarande har kvar det och ändå säljer fiskar😕
ElinvBorg: Min syster ska köpa det när hon flyttat. Tyvärr sa jag inget och jag ångrade mig direkt vi åkte därifrån. Men det är som mamma sa också att vad ska dom göra åt det? Dom plockar väl bara bort dom fiskar som det syns på. Annars måste dom ju sätta alla akvarium i karantän i flera månader, medicinera, förlora en massa fisk, rengöra utrustning… Det blir nog för kostsamt och besvärligt för dom skulle jag tro. Men å andra sidan så vad har dom för val egentligen?
Mimåne: ja det är hemskt. Vet du hur det ser ut på dm i piteå? vågar man köpa nåt där? kommer alltid kolla igenom fiskarna i alla akvarium hädanefter.
Jag har inte varit inne där på länge. Det är nog flera månader sen sist.