Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 10312 ggr
Fifill
4

Platyprojektet - Del 1

Tänkte starta en projekttråd om min lilla platyodling. Eftersom jag tycker det är svårt att hitta vackra platys, så tänkte jag ta till vara på generna från min vackra hona Apelsinmandarin. Hon är bland de vackraste platys jag hittat, och dessutom verkar hon vara väldigt tålig, och då jag förstått att det börjar bli lite ovanligt hos platys så vore jag väl bra dum om jag inte odlade vidare på det! 😉

Mål: Att få fram tåliga och långlivade platys med vacker färg. Drömplatyn har spegelfjäll(neon?), wagtail(svarta fenor) och  fläckar på kroppen, helst storlek mindre och jämnt fördelade över kroppen(som Citronella), eller kraftigare bak och mindre på framkroppen(som Sweetie). Kroppsfärgen är irrelevant för mig, jag vill gärna få in så många färger som möjligt i odlingen.

Platys som saknar antingen wagtail eller fläckar behåller jag om de är tillräckligt fina ändå, annars så är dessa till salu.

Platys som inte passar i min avel är de som saknar spegelfjäll eller saknar både wagtail och fläckar, de kommer jag absolut inte avla på. Dessa kommer jag försöka sälja eller skänka bort, kommer absolut inte avliva dem.

Möjligtvis så kommer det dyka upp High-fin platys i framtiden, då jag nyligen köpt en väldigt fin sådan hane.👍

Hur? Just nu så har jag tyvärr inte plats att separera på vuxna hanar och honor, men så fort mina svärdbärare antingen flyttat eller dött, så får jag ett akvarium ledigt där jag kan hålla hanarna. Så alla vuxna går just nu i mitt 222 liters akvarium tillsammans med dvärgkardinalfisk, pirangatetror, guldtetror, otocinclus och ett par Apistogramma viejita. De trivs förskräckligt bra där.

Som yngelakvarium använder jag mig av tre olika kar: en plastbalja på ca 10 liter(utan cirkulation) för de minsta ynglen(och tillfälligt för de höggravida honorna), och när de har vuxit tillräckligt så flyttas de till ett av mina 43 liters akvarium. Där börjar de verkligen att växa som ogräs, så snart är första omgången redo att flytta tillbaka till föräldrarna i stora karet.👍(Kommer dock dröja längre innan de är könsmogna.)

Just nu så har jag fullt med yngel, uppemot trettio stycken, så jag kommer inte spara på fler förrän dessa flyttat tillbaka till stora karet eller sålts vidare.

MariaK1977
0

Roligt! Jag vill gärna se bilder! Speciellt på alla platyvarianter du pratat om ovan.

YellowKiwi
0

Spännande, jag som gillar Platy följer!

Mysgris
0

Här är en till som vill se bilder! Vilket intressant projekt. Hur många platys börjar du med?

Fifill
0

Håller på att ladda digitalkameran, så förhoppningsvis så kommer det snart upp dagsfärska bilder på fiskarna… Om jag lyckas få med dem på bild vill säga.😛

Fifill
2

Håller på att gallra bort flytormbunkar i stora karet för att kunna fota fiskarna, och självklart så hittar jag ett gäng nyfödda platyyngel… 😇Började tråden med att säga att jag inte skulle spara på fler, men hur ska jag kunna låta bli att fånga dem? Det är ju så roligt att fånga yngel!😇Hittills sex nya yngel, som alla blir wagtail, det kan jag redan se.

mimåne
0

Vad roligt Fifill! Jag är för tillfället så förälskad i Platy så det här ser jag fram emot att få följa!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så, jag har försökt filma dem istället och sen plocka ut stillbilder från filmerna, men tyvärr så blir det rätt så små bilder, och jag vågar inte beskära dem mer. Några acceptabla bilder blev det åtminstone.

Först ut är såklart Apelsinmandarin, "Urmodern". Hon är väl minst två år nu gissar jag, har haft henne i ett och ett halvt. Frisk och kry, har klarat sig igenom flera sjukdomsutbrott i akvariet utan att smittas själv. Har överlevt de andra platys som jag köpte vid samma tillfälle.

Hon är mamma till Sweetie, Citronella, Blondie och tre andra platyhonor(som är så lika varandra att de inte fått namn).

Fifill
1

Apelsinmandarin igen.

Fifill
3

Citronella högst upp, och den nye high-fin hanen. Citronella är nog den finaste Platy jag sett, enligt mig själv. Hon är mamma till flera yngel som jag har nu.

mimåne
0

Jättevackra platyn. Min förälskelse blev inte precis mindre efter de där bilderna.. :)

Sarah E
0

Vad roligt med Platy! Jag gillar Platy och kommer hålla koll i tråden :)

Fifill
2

Då kommer du förhoppningsvis att älska kommande bilder, mimåne! Jag försökte mig på blixten igen, och även om bilderna inte blev jätteskarpa, så lyfter de fram färgerna rätt så bra, och särskilt "spegelfjällen". Kallar serien för "Glitterfisk", hahaha!😇

Fifill
2

Tror nästan att jag fick med alla Platy på dessa bilder. Titta särskilt på den vit-svarta platyn uppe i vänstra hörnet, Sweetie. På den här bilden ser ni vilken underbar färgskiftning han har över fjällen! Den är ju lite extra tydlig pga blixten, men den syns tydligt i vanligt ljus också. Han är såååå vacker, lille Sweetie!😍

Den blå platyn heter förresten Kråkan. Hon är inte lika vacker i verkligheten tyvärr, belysningen bleker tyvärr hennes färger.😕

Fifill
1

Och så platyn som jag tror är mamma till de flesta av mina nuvarande yngel. Tror, för hon är en av "trillingarna", som är svåra att se skillnad på, och på bild helt omöjligt.

mimåne
0

Vilka guldklimpar! Ser en liten apistohona kika fram också :)

Fifill
0

Haha, ja, det är lilla Vire, som återhämtar sig från yngelpassningen och gärna vill vara med. Tyvärr så har hon blivit av med alla småttingarna nu…

Fifill
1

Nej, nu får det räcka med fotande för idag… 🥵 Har försökt i två-tre timmar nu, med rätt skralt resultat. Ska försöka fota ynglen i morgon… Hur nu det ska gå till med min skruttkamera.

Lojs
0

Vilken rolig tråd! Jättekul med massa bilder! Jag älskar platys och skulle gärna ha en hög, men är osäker på om jag vågar köpa i butik.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Grodhopp]
0

Jag följer också, har butiksköpta Platy som än så länge är pigga, inga yngel hittade dock men det beror nog på brist på gömställen och hungriga sambos i deras kar :)

mimåne
0

Hur gamla är de platyn du köpt i butik?

Fifill
0

Oj, hur gamla? Hmmm… Vuxna, men inte fullvuxna? Har lite svårt att bedöma åldern, för Citronella och syskonen växte upp när jag hade överbefolkat i mitt 120 liters akvarium(enda stora kar jag hade vid tillfället), så de växte långsammare än vanligt då, så det blir svårt att jämföra med de butiksköpta/grossistodlade. 

Gissar på under året gamla åtminstone. Kanske…?🤦‍♂️Skulle kanske fråga i butiken, de kan ju skicka frågan vidare till grossisten om de inte vet själva.

Ingen har kommit upp i Apelsinmandarins storlek än, men hon är ju över två år gammal också. Får se om Citronella(som är över ett år nu) hinner ikapp, hon och syskonen har börjat växa igen nu när de fått ett stort akvarium att bo i.

Fifill
0

Grodhopp, om du vill öka chansen för yngel, så skaffa dig flytormbunkar(om du inte redan har). Jättebra ställe både för yngel och födande honor… Eller helt enkelt för de fiskar som behöver en paus från varandra, haha! Mina platyhonor brukar gömma sig bland de största flytormbunkarna när Sweetie blir lite väl jobbig(han är inte alls lika söt som sitt namn, enligt dem. 😉

[Grodhopp]
0

Om du menar mina Mimåne så köpte jag dem i februari tror jag. Så jag har bara haft dem några månader. Jag har faktiskt flytormbunkar men inte i det karet, får testa det :)!

Fjordell
0

Åh, vad trevligt. Den här tråden bara måste jag ju följa :)

Fifill
0

I går kväll försökte jag mig på att fota mina yngel. Resultatet? Detta: 🧟‍♂️

[Grodhopp]
0

Hahaha det är verkligen hopplöst att fota yngel…

Fifill
1

Jo, de verkar ha ett sjätte sinne för precis när man zoomar in på dem, och då ilar de iväg igen… 🧟‍♂️

Lojs
0

Haha, jag tycker alla mina fiskar gör sådär. ^^

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Fifill
2

Eftersom jag älskar att planera saker lååååångt i förväg, så sitter jag just nu och skissar på platyprojektets framtid.🤪 Lite funderingar över hur många akvarium jag behöver för att separera kullar, kön, individer att behålla och individer att sälja etc. 

Hittills så har jag kommit fram till att jag behöver åtminstone fyra akvarium på över 200 liter för de vuxna fiskarna. Två för de jag behåller och avlar vidare på, och två för dem som jag vill sälja. Dessa är sedan uppdelade i akvarium för honor och hanar.

Och sen så behöver jag såklart parningsakvarium, vet ej vilken storlek, men de behöver inte vara alltför stora. De vuxna kommer bara gå där tillfälligt, och ynglen flyttar jag över till andra akvarium då de vuxit sig så stora att de inte blir uppätna av de andra invånarna i yngelkaren.

Och så då till yngelkaren. Om jag räknar med en kull på 15 yngel(kan ju bli mer, eller mindre) och jag har, säg, åtta kullar samtidigt, så har jag ca 120 st yngel, mer eller mindre. Bäst skulle ju vara att bara ha runt 20 st yngel per akvarium, så att det går lättare att se hur de utvecklas(tanken var ju att de skulle vara tåliga), vilket skulle betyda 6-7 yngelakvarium. Om jag nu skaffar akvarium på ca 200-240 liter, så finns det dessutom gott om plats för underbara apistogr--- Hoppsan, detta skulle ju vara ett platyprojekt!😂🤫

MariaK1977
1

Hm, undrar om du och katten kommer få plats bland alla akvarier…

Fifill
0

Hahaha, tja, som sagt detta är en bra bit in i framtiden, säkert ett par år(om det blir av). Tills dess är det mindre skala som gäller.😃

Fifill
2

Så, jag har tittat närmre på bilderna jag tog på ynglen, och det var några som blev acceptabla faktiskt(nåja, man ser hur de ser ut åtminstone, haha!)

Först en bild på ett av de bäst tecknade ynglen, som jag kommer avla vidare på. Hittills har jag tre stycken i den storleken som ser nästan likadana ut. Plus ett litet yngel i "platybaljan" som verkar få samma teckning.👍

Fifill
2

Sen ett par bilder på min personliga favorit… Som egentligen inte borde vara det, för hen saknar tyvärr svarta fenor, men är så grymt söt att jag inte kommer klara av att sälja hen.😊

Fifill
2

Och en till bild på samma sötnos, som verkligen inte vill vara med på bild!

Fifill
2

En bild på två yngel som är till salu, om någon skulle vara intresserad. 😉Ser ni förresten hur pyttesmå mina Corydoras habrosus är? 😮

Fifill
2

Och en bild på ett yngel som kanske eller kanske inte är till salu. Det är en av de få rödare ynglen, resten verkar bli gula, eller kanske vita som Sweetie? Svårt att säga.

Fifill
2

Färgskillnaden.

Litenloppa
1

Vad roligt med ett Platy projekt! Jag tycker dessa fiskar är så vackra och personliga. Du verkar inrikta dig på exakt dom färger och teckningar jag gillar mest också. Synd att jag inte bor närmre, det hade varit toppen för mig ^^

mimåne
1

Maken till farligare tråd att kika in i har jag inte varit med om. Och det kan jag säga, att dina söta platyn behöver varken en kamera med bra ljus eller en som tar skarpa bilder. De är nog så söta på dessa bilder att det räcker och blir över!

Fifill
1

Ynglen växer så det knakar, och dessutom så har jag hittat mitt första blåa platyyngel!👍

Lillyrod
0

Vad kul när det dyker upp yngel i färger som man vill ha. Det är alltid roligt med smått. Tills de hotar att ta över världen….. ; )

paradisgarden
0

Jag kan ta det blåa om det är en tjej!😃 Men du bor väl inte nära mig antar jag😭

Fifill
0

Nej, tyvärr så bor jag nog lite för långt bort. :(

Så, idag har jag fångat in sju nya yngel… 🤐Jag måste verkligen sluta leta efter yngel i karet, men man kan ju ursäkta sig med att det förhoppningsvis är "bra" yngel som lyckats överleva där. Har väl närmare femtio stycken nu…🤢

Tre stycken nya blå yngel hittade jag, varav en som var riktigt svår att fånga, så den hyser jag stora förhoppningar om!😃

Fifill
1

Det tar sig rätt så bra, det här projektet.😎Av den "nya" omgången yngel som går i Gullefjuns kar(d.v.s stora nog att inte gå i baljan och för små för att flytta in hos föräldrarna) så verkar åtminstone tre-fyra stycken bli prickiga, varav minst en wagtail också. Tyvärr så verkar det inte bli någon större spridning av färgerna, utan de flesta yngel verkar bli gula/vita. 

Men har jag tur så har jag en yngelrackare i baljan som kanske(håller tummarna) blir orange och prickig! Detta yngel är dessutom en liten luring, för hen höll till bakom filtret i stora karet under minst en veckas tid utan att jag lyckades fånga in hen… 🦸‍♂️(Har i nuläget tre andra rackare som gömmer sig bakom filtret, varav ett blått som lär bli omöjligt att fånga…)

Ynglen som går i stora karet växer som ogräs och trivs förskräckligt bra. Tre är väldigt lika Sweetie, och de enfärgade som jag inte tänker behålla börjar få något som jag tror kan bli mussepigg-teckning till slut, vilket är logiskt eftersom pappan säkert är Loranga(numera avliden) och han hade teckningen/färgen sunset musse pigg.

Tyvärr så verkar de blå ynglen inte vara lika tåliga som "mina" yngel, jag tror att jag förlorat åtminstone tre stycken i baljan, jämfört med, tja, inga alls av mina, vad jag kan se. Men det är ju bra på sätt och vis, eftersom jag är ute efter tåliga fiskar.

Fifill
2

Har även noterat att mina vuxna platys har vuxit ordentligt sen flytten till stora karet, särskilt Sweetie var rätt så liten trots att han var över ett år gammal. Men nu är han snart så stor som han bör vara. Underbart, och intressant att de kan börja växa igen i rätt omgivning.

Fifill
0

Ja ni, det verkar som om nya gänget i Gullefjuns kar är riktiga linslusar, åtminstone om man jämför med förra gruppen yngel. Stod och fotade ett tag, och det blev en hel del hyfsade bilder. 🚬 Ska gå igenom dem nu, sen kommer ni bli introducerade för Lilla Citat, Trippel och Pricken, bland andra.

Fifill
1

Först ut är lilla Trippel. 🙂

Fifill
1

Sen har vi Pricken, eller Ettan. 🙂

Fifill
1

Fick ingen riktigt bra bild på Lilla Citat, men namnet kommer sig av att hen har ett par streck på höger sida som ser ut precis som ett citattecken. 🙂

Fifill
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Och så ett antal gruppbilder.👍

Och har ni sett vilken fantastisk posthornssnäcka jag har? Av någon anledning så trivs de extra bra i detta karet, har alltid åtminstone 2-3 st underbara och riktigt stora snäckor där.😍(Och vattenspikbladen trivs också extra bra, haha!)

Fifill
2

Hur många yngel kan ni hitta på den här bilden? Själv hittar jag sex stycken.

Fifill
0

Oj oj, fick nyss syn på en av de större ynglen i stora karet, och hen ser rätt så speciell ut, unik faktiskt bland mina ynglingar. Ska försöka fota den, men om det inte går så beskriver jag hen först. Den har rätt stora prickar över hela kroppen, wagtail och så är den orange på bakkroppen och sen vit över hela magen och framåt. Riktigt häftig!

EDIT: …. Okej, vad är det med fiskarna idag?!🤔 Allihop är riktiga linslusar(förutom Valle, såklart) och hade det inte varit för att mobilkameran av någon outgrundlig anledning tar mycket sämre kort av fiskarna i stora karet än i de andra karen, så hade jag haft en del riktigt fina bilder nu. Men, men, viktigast var ju det häftiga ynglet, och jösses om det poserade för mig!🤔 Orkar dock inte lägga upp bilderna nu, men imorgon ska ni få se!

Lillyrod
2

Jag tittar mer på dina frodiga växter än ynglen ; ) Det ser verkligen lummigt och fint ut. Det ska bli jättekul att se dina små när de färgar ut ordentligt men det låter som du har ett gäng snyggingar på gång.

Fifill
0

Ja, alger göre sig icke besvär i det karet, kan jag ju tala om. Vattenspikbladet växer något helt otroligt, och är dessutom i jättefint skick hela tiden! Och detta utan någon som helst växtnäring.👍

Fifill
5
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Här kommer tre bilder på "tigerplatyn", som lovat.

Fifill
0

Nu börjar det bli tomt i yngelbaljan, endast fem-sex yngel går där nu, resten har flyttat över till Gullefjuns kar. Majoriteten verkar bli ljusa, endast ett fåtal får Apelsinmandarins starkare orangea färg. Tre blå yngel verkar klara sig, av infångade sju.

MariaK1977
0

Vilken snygging!!

Fifill
0

Inte sant?😃

Litenloppa
0

Verkligen jättefin! Och ett så roligt projekt! Ser alltid fram emot att läsa om dina fina Platy :)

Fifill
1

Nu är yngelbaljan tom! De sista ynglen flyttade in hos Gullefjun i går, och jag funderar på att tömma baljan för den här gången. Har gissningsvis mellan 50 och 60 st yngel på uppväxt nu.

Tyvärr så verkar det tuxedo-tecknade ynglet ha försvunnit, men de andra verkar vara tåligare.

Fifill
1

Att det ska vara så svårt att få ett orangefärgat yngel med fläckar!😮Nu har jag ett tiotal yngel med fläckar, kanske wagtail(ojämnt färgade fenor, får se hur de blir med tiden) men alla är ljusa!? De fåtal orangea ynglen verkar alla bli mussepigg-tecknade…

Finns säkert en intressant genetisk förklaring till detta. Undrar om den orangea färgen är recessiv, och den ljusa dominant… Hmmm… 🤔

Jag har förresten bestämt mig för att även behålla vissa yngel utan wagtail, och eventuellt de riktigt fina utan fläckar, därför att det är roligt att bli överraskad och inte få samma utseende på ynglen jämnt. Men jag ger mig inte angående "spegelglansen"! Den måste de ha!

PS Ska försöka fota ynglen idag, håll tummarna för att det blir bra foton!😃

Fifill
2

Där ser man, där ser man. 🙂Hittade nyss ett ganska stort(fortfarande litet) blått yngel i stora karet, det har klarat sig längre än något annat yngel på egen hand där, och detta trots att jag gallrat bort flytormbunkar för bara lite mer än en vecka sen! Självklart har det fått flytta in hos Gullefjun nu, för säkerhets skull. Ett så "smart" yngel vill jag definitivt ta till vara på!

Platys är bra roliga ändå. Jag brukar ibland falla för frestelsen att stoppa ned handen, vifta med fingrarna och försöka nudda vid fiskarna, vilket de verkar tycka är väldigt spännande(de är tillbaka en sekund senare), även om de inte direkt samarbetar med mig. Men när jag väl lyckats få tag på en fisk och lyckats få röra vid den, så är det troligare att jag får röra vid samma fisk igen senare. De verkar tycka det är nästan lika roligt/spännande som jag!🤪(Inbillar jag mig, heh!) 

Blondie är såklart alltid lätt att få tag på… Henne har jag, om jag velat alltså, kunnat fånga och lyfta ur akvariet enbart med handen, har faktiskt fått lyfta henne till strax under vattenytan(en bit av kroppen var ovanför om jag minns rätt) utan protest… Den fisken alltså… 🤔 Om en fisk kan ha ett förståndshandikapp eller liknande, så är hon den första jag nominerar, hon hade inte överlevt en sekund i det vilda, eller ens i akvariet om jag inte hade räddat henne som yngel…

Fifill
0

Varför plågar jag mig själv så? 🤦‍♂️Fick för mig att jag skulle räkna hur många yngel jag fått av olika typer, men kände snabbt att jag riskerade att få huvudvärk av försöket. Förhoppningsvis så har jag räknat rätt åtminstone.

I det stora karet så fick jag ihop till:

• 3 st gulvita yngel med wagtail
  • 1 st orange/rött yngel med wagtail
  • 1 st gulvitt yngel med fläckar
  • 4 st gulvita med fläckar och wagtail
  • 1 st gult yngel med mussepiggteckning(till salu)😉
  • 1 st orange/rött yngel med mussepiggteckning(till salu)😉

Totalt alltså elva yngel, så jag misstänker att åtminstone något yngel har dött tyvärr. Ska kanske försöka räkna ynglen i de andra akvarierna också…

Lillyrod
1

Har man inte jobb så skaffar man sig 😃

Fifill
0

Så är det, och allra helst när man redan är för trött för att tänka klart! 😃

Nå, de andra två karen är "räknade"(finns definitivt en felmarginal)

I Gullefjuns kar så går:

• 1 st gulvit med wagtail
  • 2 st gulvita med fläckar
  • 6 st gulvita med fläckar och wagtail
  • 1 st gulvit med mussepiggteckning
  • 7 st yngel med "fräknar", som jag inte riktigt vet hur de kommer se ut när de blivit större, tuxedo eller mer som Citronella? Fruktansvärt söta i alla fall. Både gulvita och några rödare.
  • Minst 2 st som är för små för att säkert avgöra hur de kommer bli.
  • 3 st blå med wagtail
  • Allt som allt minst 22 st yngel däri.

I Pyrets kar(där alla verkar bli gula, kanske en rödare):

• 3 st med wagtail
  • 3 st med fläckar
  • 1 st med fläckar och wagtail
  • 1 st med mussepiggteckning
  • 1 st med obestämd teckning, gissningsvis blir det en mussepiggplaty av denna med.
  • Alltså minst 9 st yngel.

Alltså har jag åtminstone 42 st platyyngel på uppväxt här. Av dessa så är elva stycken "perfekta", med wagtail och fläckar. "Spegeleffekten" syns inte riktigt än, men jag tycker det verkar som om de flesta ynglen har ärvt genen! Hade dock kunnat önska lite fler röda yngel, särskilt med fläckar… Nåja, jag har en riktigt bra början att bygga vidare på nu! Över förväntan, måste jag säga.😃

Fifill
2

Här kommer bilderna till slut! 

Först ut är ett yngel som jag kallar för Sotfläcken(ännu "sotigare" på andra sidan kroppen). 😉Hen stannar hos mig, är på tok för förtjust i sötnosen.

Fifill
2

Olika yngel, bl.a en bild på två av de "fräkniga" ynglen.

Fifill
0

Om ni har läst min andra tråd, så vet ni kanske redan att jag blev tvungen att avliva min kära Apelsinmandarin. 😭 Fruktansvärt tråkigt, men…

… jag har åtminstone en hel hoper med hennes barnbarn på uppväxt, och alla ser ut att arta sig riktigt, riktigt väl! Börjar t.o.m få lite svårt att vilja skiljas från ett utav mussepigg-ynglen, som verkar få en riktigt fin spegelglans, det riktigt skimrar om hen!

Fräken-ynglen blir som jag misstänkt tuxedo-tecknade, och allihop kommer vara till salu eller skänkas bort. Förutom Sotfläcken, så klart. 

Sotfläcken är lite speciell, för det är det enda yngel som jag i stort sett bara sett simma längs med bottnen. Alla de andra simmar både högt som lågt, men aldrig Sotfläcken… Måste sparas om så bara för att undersöka detta beteende. Kommer det sitta i, eller kommer det förändras när hen vuxit till sig litet mer? 🤔

mimåne
0

Åhnej apelsinmandarin😭

Fifill
0

Det är rätt så tomt i akvariet utan henne, min lilla glada tjockis… Men när fjällen står ut och fisken inte orkar simma ifrån håven eller skuffas om maten, tja, då är det dags… Men ack, så tomt.😢

mimåne
1

Det är alltid tråkigt när en kär fisk behöver vandra vidare😢

Fifill
1

Så, nu har Sweetie fått flytta till 1:an(120 liters karet), därför att hans tid på tronen i stora karet är över. Den nye hanen genomförde en kupp för några veckor sedan, och jagar nu Sweetie(och Citronella) när han får syn på dem. Sweetie har blivit mer och mer stressad utav detta, så jag tyckte det var dags att han fick ett eget kungadöme igen. 🙂

Med sig så fick han Kråkan, den blå platyhonan som han aldrig brytt sig om… Det ska det bli ändring på! (Hoppas jag…) Jag ska fånga in Citronella någon dag också… men hon har blivit jagad av håven så många gånger så jag ser inte fram emot den jakten… 🦸‍♂️

Men jag tycker att Sweetie borde ha fler än två tjejer, så jag planerar att beställa ett nytt tillskott till projektet!😃 Tyvärr så hade de precis slut på den variant jag helst ville ha(Akvarieteknik, green glowlight wagtail), så det får bli en annan. Det lutar åt varianten "Calico redtail".

Tyvärr så märker jag tydligt vilken skillnad det är på tåligheten när jag jämför Kråkans yngel(vars pappa borde vara en blå wagtail från affären eller grossisten) med Apelsinmandarins avkomlingar. Endast ett blått yngel lever fortfarande, jämfört med, tja, nästan alla fyrtio andra yngel jag samlat in. 

Men det lovar också gott, jag har uppenbarligen inte misstagit mig på Apelsinmandarins förträfflighet!😃

Fifill
0

Hrrrm… De hade faktiskt just calico-platyn hemma i butiken, men det var nyanlända fiskar i just det karet, så karantänen lyfts först på måndag… så då måste jag dit igen nästa vecka. Men det var ett par fina honor där faktiskt, så en av dem får nog följa med mig hem sen.🙂

Såg en riktigt fin platyhane också, röd berliner tror jag den kallas. Synd att jag inte ska ha fler hanar.

Lojs
0

Jag är så avundsjuk, jag hade gärna haft Platy med, men så läste jag att de kan tugga på snäckornas spröt så då gav jag upp den tanken. :( Jag får nöja mig med att följa här. =)

Medis på akvariefisk.

Fifill
0

Kråkan passar bra  i sitt nya akvarium, hon bleks inte lika mycket av belysningen i det karet, så hon är riktigt vacker nu!

Börjar leta nya hem åt ynglen nu, är det någon som är intresserad och som kan ta sig till Härnösand så hör av er. 🙂

Fifill
0

Kråkan har fått en kull med yngel i natt, tre gömde sig mellan glaset och yngelburen med apistogrammaynglen. Lyckades hitta och fånga in fem-sex stycken. Hoppas någon överlever, de verkar ju inte lika tåliga som "Apelsin-linjen"…

Lillyrod
0

När jag hade Platy överlevde varenda en kändes det som och det utan att jag fångade in dem. Blev massor på kort tid : )

Fifill
0

Det var min erfarenhet av Platy tidigare också, men nu så överlever inte ett enda yngel om jag inte fångar dem. Undrar om inte Valle och Vire(apisto-paret) är orsaken, de brukar leta igenom alla flytormbunkarna väääldigt noga varje dag. Ibland ser man att Valle blir på jakthumör också, han spänner ut fenorna och stirrar intensivt upp bland bladen. Kanske vankas det en festmåltid där? 😈

Sen så är de halvvuxna ynglen riktigt bra på att finkamma ormbunkarna, de med… Vad de äter, det vet jag inte. Har dock en koloni av något litet kryp som bor uppe på flytormbunkarna, kanske är det dem de är ute efter?

Lillyrod
0

Apistona äter säkert yngel. Mina hanar tar en snäcka som snacks en gång ibland också : /

Fifill
0

Usch, säger jag bara! 😭 Alla yngel jag fått är jättefina, och jag har svårt att bestämma mig för vilka jag ska behålla och vilka jag ska sälja… Tuxedo och mussepigg ska så klart säljas(även om jag tvekar angående en mussepigg), och så har jag en prickig wagtail som jag kan tänka mig skiljas ifrån, men resten… 😮

Önskar att jag kunde fota dem, men Valle blir mer och mer rädd för varje gång kameran kommer fram, så det får tyvärr vara… 💔

MonsterTrollet
0

Vad kul med en platyfantast, jag har haft Platy så gott som hela tiden under mina akvarieår.
Kan inte låta bli dom trots att de är svåra att hålla friska, blir smala och dör.
Men nu har jag ett 54 l med ett gäng i, och den ena honan är tjock som en tunna.  :D

Kommer följa den här tråden, jätteläckra färger på snyggingarna! ❤️

Caught in your eyes Lost in your name I will never be the same ❤️

Fifill
1

Ack, ack, ack. Min vackra "tigerplaty" har förlorat sin vackra teckning, då de svarta fläckarna ökat i antal och storlek så att man inte ser det röda längre… och knappt det vita heller!😕Men jag behåller den ändå, och hoppas att hens avkommor kanske får samma färg men mindre svarta fläckar.

Varje gång jag hör om akvarister som har fått hem svaga platys, så känner jag att jag gör rätt som avlar vidare på mina vackra och tåliga fiskar. 😇

MonsterTrollet
0

Ja jag hittade två st med fenorna längs med kroppen i morse, har saltat och hoppas att det ska "släppa". Så tråkigt när det blir så hela tiden på dom. 

Kämpa på med dina du, man blir glad att se att nån kan avla på starka fina fiskar, jag ska köpa några fler och se om jag får till det annars blir det privatuppfödda nästa gång.

[Jens]
0

Ja tyvärr så har jag dålig erfarenhet av platyn för de bara dör inom kort och då är de köpta från butik. Jag gav upp helt enkelt men annars tycker jag de är vackra fina fiskar.

Fifill
0

Yay! Nu har jag beställt två stycken gröna platyhonor från Akvarieteknik! 🥳 De bör komma nästa vecka, ska bli roligt att se hur de ser ut i verkligheten. De kommer få gå med Sweetie och Kråkan, plus de yngel jag flyttat över dit förra veckan.

Funderar på om jag ska ta med mig ett gäng platyyngel till en akvarieauktion nu i oktober. I våras så fick jag alla mina fiskar sålda, så man kan ju alltid hoppas att det går lika bra då. Min kusin ska gifta sig i närheten dagen innan, så min kära mor kommer vara här då så att vi kan ta bilen dit, istället för att släpa 10 liter fisk i en stor låda till bussen… (Förstår fortfarande inte varför jag trodde det skulle gå bra… 😜)

mimåne
1

Det tycker jag du ska göra Fifill, så får du plats för ännu fler fiskar hemma… :)

Fifill
1

Bah. 😕Smet in på Djurmagazinet idag för att kika på de gröna platyhonorna jag beställt(karantän tills måndag, p.g.a felpackning från grossisten), men det jag såg var inte så upplyftande… Magra, hopdragna fenor, och en hane med missbildat huvud… Enda honan jag såg var nästan helt vit av stress, men såg friskare ut än de andra. Tydligen så såg en av de anställda en hona till, men jag är osäker, den hade fenorna hopdragna så det var svårt att avgöra… De skulle medicinera tills på måndag, så får jag se hur jag gör då…

Lite roligare nyheter kommer här: Tigerplatyn är en hane! Den allra första i hela stora yngelhopen faktiskt. Och jag kommer absolut inte göra mig av med denna lilla pärla, så jag får väl försöka hitta ett harem åt honom också snart, haha!

Lillyrod
0

Så tråkigt att fisken du beställt är sjuk. Ska du verkligen ta hem dem? Tänker på att grossisten skulle få tillbaka fisk som inte håller måttet.

Fifill
1

Nej, jag tror inte att jag kommer ta hem dem. Kanske försöker jag beställa igen någon gång, och hoppas på friskare fisk då. 😓

mimåne
0

Vad tråkigt att de kom sådana exemplar😕

MonsterTrollet
0

😕  nä vad tråkigt, när man är så inställd och spänd på nåt nytt roligt.
Hoppas du får bättre kvalité nästa gång.

Mina gick till sig med fenorna av lite salt i vattnet.  :D

MariaK1977
0

För våra gjorde salt ingen skillnad. Hur gjorde du, tog du emot fisken?

Fifill
0

Nej, inte än. Möjligtvis så åker jag till affären imorgon och ser hur de ser ut, men jag tror inte de följer med hem ändå. Viktigast i mitt projekt är trots allt tåligheten hos fiskarna.

Fifill
1

Jösses, vad länge sen det var jag laddade upp några bilder!? 😮Det får bli ändring på det nu.

Börjar med Sweeties nya flickvänner, alldeles nyanlända och som ska börjas koppas in nu. Skulle köpa frysfoder åt fiskarna, men kunde inte låta bli att titta i akvarierna, resultatet av det blev tre nya platys som fick flytta hem till Sweetie idag.

Två är honor, den tredje är fortfarande bara ett litet yngel på 1,5-2 cm som jag inte kunde stå emot. 😍En av honorna är en green glowlight, som jag beställde förut. De hade hämtat sig bra och såg mycket piggare ut, så jag köpte den finaste honan. Och en redtail calico som jag spanat på i veckor nu. Hon är inte lika smal som på bilden, det är påsen som gör att hon ser så tunn ut.

Fifill
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Och en bild på de platyynglingar som gick i nyaste akvariet, men som fått flytta tillbaka till stora p.g.a uppstartsproblem… 😕

Den mörka platyn är faktiskt Tigerplatyn, som fått väldigt många fler fläckar sen senaste bilden. Det är en hane, och jag kommer spara honom. Nu ska jag bara hitta ett bra namn åt honom… 🤔

Fifill
0

Blondie börjar magra av… 😕Vilket väl inte är så konstigt, hon är nästan två år gammal, den lilla tokan, men oj, så tråkigt! Kommer bli så tomt utan den lilla knasbollen…😢

Och så har jag anmält tio stycken platyyngel till auktionen nästa vecka; tre tuxedo, en fläckig wagtail, två musse pigg och fyra wagtail. Har många fler yngel jag skulle behöva sälja, men jag är osäker på om de är tillräckligt stora än. De är runt 1,5-2 cm.

mimåne
0

Nämen, det där är ju Pongo, Fifill!

Fifill
0

NEEEEJJJJ!!!! 😮Sweetie har dött!! Min underbara, underbara Sweetie, världens vackraste Platy! 😭😭 Borta!!! Utan någon förvarning alls, han kämpade med de andra om maten igår och såg pigg och glad ut som vanligt… 😢 Stor sorg, men jag slapp åtminstone se honom lida och bli tvungen att avliva honom… En amanoräka mumsar på honom nu, måste fiska upp honom…

Han blev över ett och ett halvt år, verkar som flera av hans systrar också börjar tackla av, så det är åldern som kommit ikapp dem… Måste förbereda mig på att Citronella går bort snart också alltså… 😭 Hemskt!

Lillyrod
1

Nej vad tråkigt. Det är aldrig roligt att förlora en fisk som man haft ett tag och har namn på. 🌺

[Grodhopp]
1

Det är jobbigt när de dör… Min pappa tyckte jag var konstig som sörjer mina fiskar lite, han var här och hälsade på när jag fick avliva en pansarmal. Men det ÄR jobbigt, tur min sambo förstår och håller liten begravning med mig iaf!

Fifill
0

Jag minns fiskbegravningarna hemma när vi hade akvarium när vi var små, vi brukade begrava dem i trädgården och så fick de en glasspinne med deras namn på som gravsten… Det var rätt så många black mollys som hamnade där, vad jag minns. Mina favoritfiskar, som vi aldrig fick att överleva särskilt länge, varför förstår jag ju nu. Och ett antal stackars silverhajar… 😞Envisades med att alltid ha ett par stycken av dem i ett 110 liters akvarium, tillsammans med scalare och en Eldstjärt bland andra… Ja jösses! 😮

Jag har avlivat Blondie nu, det var dags till slut. Tomt utan galenpannan, som jag misstänkte.

Flyttade tillbaka platyyngel till nya akvariet efter att jag börjat få ordning på det igen. Det blev tre fläckiga från stora karet, bl.a Tigerplatyn(han ser ut som en Pongo, men han känns inte som en Pongo, tyvärr. Får fortsätta leta namn åt honom). Men när jag fått över de andra två, så ser jag att de också verkar utvecklas till hanar just nu! Så tre underbart vackra fläckiga platyhanar har jag, men inte plats för alla egentligen… 🤦‍♂️Vad gör man?

Och så två blå platyyngel, kön osäkert. Den ena har fått namnet Blåbär, därför att hen är mycket kortare och kompaktare i kroppen än de andra ynglen, och väldigt rund om magen, och liknar därmed ett Blåbär. Hur söt som helst!😍

Fifill
0

Den nya "gröna" platyhonan var väldigt skygg i början, ovanligt skygg för en Platy tyckte jag, men nu är hon framme. Hon har såklart fått namnet Kiwi. 😎

Fifill
0

Jag går och grunnar på mitt platyprojekt här hemma, är väldigt fäst vid idén och fiskarna, men det är svårt att få folk intresserade utav mina Platy. Jag vill faktiskt inte sälja dem till löjligt låga priser bara för att bli av med dem, därför att jag tycker att mina håller en hög "kvalitet", de är vackra, tåliga som platys ska vara och alla de äldre jag har är nästan två år nu(tror Sweetie blev ca 1 år och 10 månader, så resten utav äldre gänget är lika gamla), och Apelsinmandarin blev garanterat över två år gammal. Ingen har smalnat av och tynat bort i förtid, eller ens blivit sjuk!

Kanske är jag för envis bara… Eller så är Härnösand med omnejd helt enkelt fel plats, och det kanske fungerar bättre när jag flyttar nedåt igen. 🤔

KatarinaSt
1

Väldigt trist för ett hedervärt projekt om du måste lägga ner. Men jag kan förstå - det måste ju finnas en marknad också om du inte kan behålla alla ungfiskar själv.

Jag har ett nytt akvarium där jag endast kommer ha platys (har 9st bara). Hade du bott närmare hade jag gärna handlat från dig. Eftersom jag helst vill ha svensk-odlat just pga kvalitet och sundhet så får jag vända mig till Asplunds som också bedriver hem-odling. Än så länge har jag inte åkt dit - vill ju titta och välja fisk själv, men det blir nog snart.

Lycka till ändå, hur det än blir med hem-odlingen

Fifill
0

Så har den fjärde generationen fötts här i huset. 😃 Apelsinmandarins barnbarnsbarn, ja, så egentligen är det väl tredje generationen som fötts hos mig, eftersom Apelsinmandarin var butiksköpt.

Det är min älskade Hjortron som fått sin första kull!😍Jag hade sådan tur att när jag passerade akvariet så sprattlade ett nyfött yngel till vid rutan, och så såg jag att Hjortron tagit skydd bland flytväxterna strax intill. Eftersom jag inte har någon självkontroll, så bestämde jag mig direkt för att fånga in henne och sätta henne i yngelburen i förhoppning att hon föder fler yngel där. Hittade fyra redan födda i akvariet, så hon behöver nog inte stanna så länge där, hoppas jag.

Har ingen nytagen bild på henne, men är är en gammal, när hon fortfarande gick i Gullefjuns kar. Ska se om jag har något nyare någonstans.

Fifill
0

Här hittade jag en bättre bild på henne, från i juli. Det är hon som är närmast till vänster i bild, såklart. Visst är hon vacker? 😍

ElinvBorg
1

Riktigt fin är hon! Du har fått mig att uppskatta platys :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Fifill
1

Vad roligt att jag lyckats sprida lite platykärlek här på forumet! Tack! 😊

Ska bli spännande att se hur Kråkans senaste kull utvecklas, de har nämligen fått lite rött i sig, så antingen är Sweetie eller highfinhanen(måste verkligen hitta ett namn åt honom…) pappa till den kullen. Förklarar också kanske varför fler yngel överlevt denna omgång. 😎

[Grodhopp]
0

Jag har precis flyttat mina Platy från ett större akvarium där de gick med scalarer till ett 100 l med enbart tetra och andra levandefödare… Jag skulle gärna få dom att yngla, men de gjorde de inte ens innan scalarerna flyttade in i 240 l (de var mina första fiskar). Har du några tips?

Jag skulle gärna köpa Platy av dig, antar att vi bor långt bort från varandra dock…

Hallon2015
0

Min platyhona Per har jag fött upp själv. Också en riktigt stark en. Den enda som överlevde bland ungarna. Jag vet att den heter Per men jag trodde det var en hane först😂😂

Fifill
1

Först och främst så är ciklider riktigt förtjusta i yngel, och de vet precis var de ska leta efter dem. 😉Har inte fått ett enda yngel att överleva på egen hand i akvariet sen jag skaffade dvärgciklider.

Flytormbunkar är väldigt bra som yngelgömmor, vissa blad sjunker ner under vattnet och där kan ynglen gömma sig från de större fiskarna. Många små skrymslen och vrår dit de andra fiskarna inte når behövs nog också.

Annars så är säkraste sättet att ta en balja, 10 liter räcker, och flytta över infångade yngel dit. Om du vill att honan ska yngla i baljan, så kan du kanske använda myggnät eller liknande för att göra en lagom stor "födselkasse", så att honan inte kommer åt att äta opp sina små. Detta har jag funderat på att göra själv, men det har inte blivit aktuellt än.

Hmm, det är nog allt jag kan komma på just nu. Som sagt så vill jag verkligen rekommendera flyormbunkarna, hittar alltid mina yngel just där, och de är relativt lätta att rensa bort om man inte vill ha kvar dem sen.

[Grodhopp]
0

Tack Fifill, jag har som sagt aldrig ens sett yngel så tveksamt om de ens fått några. Dock så kan de ju då ätit dom själva. Men flytväxter ska jag testa, så får vi se om det blir några små! Vad har du för temp?

Fifill
0

Rumstemperatur, använder inte doppvärmare i något utav mina akvarium.

Fifill
1

Nyfödda platyyngel är så härligt kaxiga mot varandra, hahaha!😃 Det är så roligt att titta på dem när de tjafsar sinsemellan, de beter sig faktiskt som svärdbärare när de är riktigt små, och liksom fäktas med stjärtfenorna mot varandra. Supersöta! 😍

Fifill
0

I kväll så kommer kanske några utav mina platy"yngel" att hitta nya hem! Det börjar bli så trångt att jag idag beslöt mig för att skänka bort en del yngel, och det blev så klart napp på annonsen direkt. Får se hur många som flyttar nu. 🙂

Lillyrod
1

Det är roligt med levandefödare om det finns avsättning för dem. När karen börjar bli fulla och ingen vill ha fler är det inte lika kul : ) Jag råkade ut för det för länge sen. Väldigt vackra Guppy som blev hur många som helst.

Fifill
0

Nu har tio-elva yngel flyttat iväg. Så blev det plats för deras småsyskon att växa upp ordentligt. 🙂

Senaste omgången utav Kråkans yngel tappar mer och mer utav den blå färgen, och börjar dra åt en gråaktig rödorange färgton. Ingen har blivit fläckig.

Har några nya yngel som verkar bli prickiga, från stora akvariet. Projektet rullar på. 👍

Fifill
0

Hmmm… Jag tror att Kiwi har vandrat vidare redan. Attans. 😐 Men projektet hänger ju på att fiskarna är tåliga, så det var väl kanske okej… Hann inte fästa mig vid henne, som tur är.

Nu har jag lyckats dela upp fiskarna på det sätt jag ville! D.v.s ett akvarium för de fiskar jag inte vill avla vidare på, och två för de jag ska avla vidare på. Kråkan fick flytta tillbaka stora karet, high fin-hanen är förälskad, haha! 😉Calicohonan fick flytta in till tigerplatyn i nya karet.

Är det någon som kan tipsa om ett namn åt min high fin-hane? Temat är frukt och bär, behöver inte vara svenskt. 🙂 Mitt "arbetsnamn" på min platysläkt är "apelsinplatys", efter Apelsinmandarin såklart. 😊

usvead
1

Kumquat 🙂

Fifill
0

Oooh, mitt i prick på första förslaget! Kumquat blir perfekt! Tack så mycket usvead! 😃

MariaK1977
0

Hur går det med projektet?

Fifill
1

Det flyter på bra. Fångade in tio nya yngel igår, alla verkar bli wagtail, vilket ju är perfekt. Tror att det är Hjortrons barn, hon har hotat att spricka i sömmarna i över en vecka nu. Har några äldre yngel också, två verkar bli fläckiga. Den ena är jättefin just nu, men med tanke på att de bara blir fläckigare ju äldre de blir så lär hen bli närapå kolsvart till slut…

Och vet ni vad man får för färg om man blandar blått och orange? … Brunt… 🤐Vilket väl inte är en särskilt efterfrågad färg hos platys just nu… Väldigt bra kamouflagefärg dock, svårt att upptäcka de små rackarna innan de rör på sig… 🦸‍♂️ 

Sweeties söner blir vackrare för varje dag, en utav dem har en riktigt mörkgrön glans över fjällen ibland. Lustigt att alla vita wagtail med fläckar blev hanar… Slump eller genetik? 🤔

Har laddat min digitalkamera, ska försöka fota mina små någon kväll snart.

mimåne
1

Jag gillar att läsa dina inlägg. Du skriver bra Fifill!

Fifill
1

Till slut! Så har jag äntligen plockat fram kameran och fotat lite! 😎 Några okej bilder blev det, trots skruttkameran. Så nu kommer jag introducera ett antal nya namn för er. 

Fast först ut en "gammal" bekant, Tigerplatyn(vars namn ständigt gäckar mig, hittar inget som känns helt rätt.), som är kung i sitt kar. ✨

Fifill
1

Sen så har vi lilla runda Blåbäret. 😍 Rundare och kompaktare fisk får man leta länge efter, haha!

Fifill
1

Jag köpte en rödvit calicoplaty för några månader sen, trodde det var en hona, men det visade sig med tiden vara en hane tyvärr. Han, Sorbet, är hackkycklingen i gänget, men det är rätt så lugnt ändå, han verkar inte alltför stressad.

(Jag kan förresten inte se skillnad på de orangea wagtailhonorna, så de kallas för Apelsinplatys helt enkelt.)

Fifill
1

Apelsinplaty. ❤️

Fifill
1

Och så Tigerplatyns precis lika snygga brorsa, som snällt(??) ställde upp på bild. Blev hemskt irriterad på smutsfläcken på ena bilden dock, det hade varit en hemskt fin bild annars… 😕

Fifill
3

Och så min absoluta favorit, som jag är sååå stolt över och är precis det jag är ute efter i det här projektet: Sharona! 😍 Den enda av alla mina yngel med fläckar och wagtail som är mörkare orange, helt underbar färg!

Fifill
1

Och så ett par bilder på några utav de ynglisar jag har i bebiskaret/Gullefjuns kar just nu. Den fläckiga hyser jag stora förhoppningar om, lagom många fläckar för sin ålder. Har ett annat yngel som är supersött just nu, med stora svarta fläckar, men hen lär bli väldigt, väldigt svart med tiden…

MariaK1977
0

Fina!

Fifill
0

En månad sen sist… Och på den månaden så har tyvärr min underbara Sharona, det perfekta ynglet, dött… 😭Av alla yngel så var det endast hon som prickade alla rätt utseendemässigt, men tyvärr verkar hon inte ha varit så tålig. Försöker intala mig att det var bäst att det skedde nu, innan hon blivit könsmogen och hunnit föröka sig, för tåligheten hos mina platys är ju viktigast av allt. Men det svider ändå…

Men allt är inte dystert, idag har jag sett att Blåbäret och en utav "apelsinplatysarna" väntar sina första yngel i natt eller imorgon!😃 Man kan tydligt se ynglens ögon i honornas magar. Därför så håller jag på att inreda min yngelbalja igen, vill försöka rädda deras första kullar, för det känns lite extra speciellt på något vis. 😊

Ska bli intressant att se hur Blåbärets yngel blir… Hyser inga större förhoppningar om dem tyvärr, då Kråkans och Sweeties yngel blev blaskigt gråbruna… Förutom ett yngel som jag tycker ser nästan terrakotta/tegelfärgad ut(svårt att säga om det är vackert eller inte. Ska försöka fånga hen på bild snart). Och pappa-platyn är ju lik Sweetie… Funderar på att skaffa en ny hane(dalmatiner eller "black and white", beroende på grossist) åt mina blåa damer istället.

Fifill
0

Måste tillägga att det är nedrigt att ha så många fina platyhanar, och inte tillräckligt många akvarium för att de ska få varsitt kungarike… 😕

mimåne
0

Åå hej Fifill! Det var länge sen. Jag tänkte på dig häromdagen och undrade hur det går för dina platys. Jag hade tidigare inte sett bilderna från december, men de är helt underbara! Jag tycker inte att det gör någonting att de är lite suddiga, fiskarna och miljön är så vackra att det väger upp. Dessutom så väcker det ett hemskt Platy begär när jag ser bilder av dina enormt fina Platy.

Fifill
0

Tja, om du har vägarna förbi Härnösand någon gång, så är du hemskt välkommen att komma förbi och förse dig med(nästan😛) så många platys du vill, mimåne!😃 Skulle vara skönt att veta att de kommer till ett bra hem, så jag skulle nog kunna tänka mig att skiljas från några utav hanarna dessutom. 😉

mimåne
0

Åå ja man tackar😃

Fifill
1

Ikväll blev det äntligen dags för yngeljakt igen! 🦸‍♂️ Det har varit lite snålt med nyfödda yngel i stora karet ett tag, antagligen därför att Citronella och Syster Apelsin slutat få yngel nu. Vilket de nog är tacksamma för, de är runt två år gamla nu, systrarna. 🙂 Av den nya generationen så är det bara Hjortron som hittills fått yngel, och jag tror att det är hennes andra kull som jag fick tag på nu. Men systrarna Havtorn och Bergamott(har jag nämnt att jag älskar att döpa fiskar? 😉) väntar nog också smått här i dagarna, så det blir nog en riktig babyboom snart!😍

Fifill
4

Ytterligare fyra yngel hittade, så tretton totalt.

Att leta reda på och fånga in platyyngel är en utav mina favoritsysselsättningar. För att hålla räkningen på hur många jag fått tag på så brukar jag sjunga en liten sång. Melodin är samma som "Old McDonald had a farm", men min egna text går så här: *host*harkel*

Yngelfångarvisan:

Ett litet yngel i en hög

E-I-E-I-O

Två små yngel i en hög

E-I-E-I-O 

Tre små yngel i en hög 🎧

osv 😃

Hmmm… Kanske skulle det fungera med "… i en håv" också… Tre små yngel i en håv… Jo, det funkar det med! 🎧

Lillyrod
1

😃 Fifill du har en underbar humor!

mimåne
1

Haha vilken underbar sång!

Nicke_nice
0

Hur har det gått med projektet? Är väldigt nyfiken :)

Fifill
0

Jodå, det simmar på som det ska. 😉Har en liten grupp yngel på tillväxt i yngelbaljan, där de hålls på plats utav apisto-mamma Vickan. De ska snart få flytta in till Gullefjun istället.

Plockade fram kameran igår och fotade lite hos Gullefjun, det blev några acceptabla bilder trots allt. Jag försökte muta dem med en bit TabiMin, vilket blev populärt och fick dem framför kameran, men det var svårt att fota ändå… 🥵

Här har vi ett yngel som verkar få… cometteckning?? 🤔Måste komma ifrån Loranga, mussepigghanen som måste vara farfar/morfar åt en del…

Fifill
0

Här har vi en vinnare, gott folk! 🏆 Wagtail och inte alltför mycket fläckar. Hen blir nog ljusgul-vit, och om trenden håller i sig så blir hen nog en han tillslut. Varför denna färgkombo bara gett hanar hittills vete sjutton… Slump eller gener?

Fifill
0

Och så ytterligare ett lyckat yngel. 🏆 Lite för mycket svart kanske, men väldigt charmig tycker jag!

Fifill
2

Och så ett yngel med väldigt speciell teckning. Lyckades fota hen av misstag, hen var inte framme vid maten en enda gång.

Nicke_nice
1

Så vackra fiskar du har! Och fina yngel du fött upp. Själv så hoppas jag att jag kan få fram några fina och tåliga guppys och Platy. Hade varit väldigt kul om jag fått yngel ;)

Anoma
0

Hej! Älskar också Platy men novis på vad de olika teckningar o färger heter, kanske jag kan svar här i gruppen. Skckar med foto på min hona o undrar vad färg/teckning heter, har en väldigt röd solidfärgad hane också. Tack för underbara foton.

Anoma
0

Här kommer två foton till, såg att jag skickade dubbelt i förra inlägget😁

mimåne
1

Så fina yngel Fifill!

Fifill
1

Hej Anoma! Jag har inte haft just de platysorter du har, men Imazo kallar sorten som din hona är för rödblå Platy, helt enkelt. Har faktiskt övervägt att beställa wagtail-varianten(med svarta fenor) utav den.

Är det den röda fisken på bilden som du menar? Är den privatuppfödd eller köpt från affär? Nyfiken, för den ser rätt ovanlig ut för att vara en Platy.

Och alla mina platysar tackar så mycket för komplimangerna! 😊

Anoma
0

Tack för svaret. Ja den röda hanen har jag haft ngr månader köpt i butik, men varit frisk hela tiden, min gamla hona som nu i sin sista kull fick 17 ungar m den hanen och jag tror alla överlever än så länge, hon har tyvärr dött som lång o trogen avelshona och väldigt tam. Den honan på fotot är nyinköpt i butiken, där är de väldigt noga innan de säljer fiskarna, vill själv ha fiskar som inte är stressuppfödda😁 Skall snart flytta mina platyungar till eget kar på typ 10 liter.

Anoma
0

Kalar ma den Wagtail när de är svarta på stjärtfenorna oavsett kroppsfärg?

Fifill
1

Precis, wagtail betyder att de har svarta fenor avsett färg. T.ex gul wagtail, blå wagtail, sunset wagtail etc.

Hmm, hanen har en ovanlig färg för att vara platy… Dels de röda fenorna och dels de röda ögonen. Har aldrig sett det hos en Platy förut, men däremot är det vanligt bland svärdbärare. Min gissning är att din hane troligtvis är korsad med svärdbärare för inte så många generationer sen. Platy brukar ha genomskinliga fenor och blå eller ljusgrå ögon oavsett färg.

Nu är det ju så att i stort sett alla Platy och svärdbärare som säljs är korsade med varandra vid något tillfälle, för att få fram alla dessa olika färgvarianter som finns. Så det är inget fel med det, bara ovanlig färgkombination hos din Platy. 🙂

Just wagtailteckningen finns hos både svärdbärare och Platy, men bara den ena hade teckningen naturligt och den andra arten har fått den genom korsning med den första, jag kommer inte ihåg vilken art som hade "originalet" just nu tyvärr.

Anoma
0

Tack för ditt svar. Ja min hane är lika knubbig som en Platy, men jag har inte sett en så djup röd färg på svärdbärare. Det skall bli roligt att se hur ungarna blev efter honom och min röda gamla platyhona. Nu har jag en ny hona där jag vill ha hanens djupt röda på fenor o honans blå färg på kroppen. Vad nu den färgen kommer att heta😁

Fifill
2

Nu kommer det bilder! 😎Lyckades få några dugliga bilder på ett par gynnare som vägrat ställa upp förut, däribland lilla Terrakotta, vars färg jag inte kan bestämma mig för om jag gillar eller inte… Personligen tycker jag den är rätt fin, men den är ju dovare än de vanliga platyfärgerna…

Fifill
1

Och så en suddig bild där man ser några utav de färger mina platys har.

Fifill
0

Och så har vi Kumquat, herren på täppan i stora akvariet, och en annan helt makalös platyhane som är väldigt lik Sweetie, men med ännu vackrare blänk! Skimrar nästan i mörkgrönt, helt sagolikt vacker! 😍

Andra bilden med bara "Junior" är väldigt suddig, men visar upp spegelfjällen väldigt vackert tycker jag. De är i verkligheten ännu mer grönskimrande… 🤤

Anoma
0

Inte så bra foto, men visst ser min röding ut som en Platy?

Anoma
0

Säljer du ngr av dina fiskar?

Anoma
0

Såå roligt att få se fotona på dina fiskar👍🏻

Fifill
0

Jag säljer vissa utav dem. Dock inte dem som jag gett namn åt, utan först och främst de som inte passar in i min framtida avel. Vissa enfärgade wagtail, då jag har rätt många utav dem, och de med mussepigg- eller cometteckning. De har ju dock samma gener som de andra, så möjligheten att få fläckiga yngel finns ju fortfarande.

När jag får fler fläckiga så kommer jag börja sälja dem också, men inte än på ett tag.

Önskar verkligen att jag hade plats, råd och ork att ha fler akvarium så att jag kunde avla lite mer intensivt och selektivt, men det går inte just nu… 😭

Fifill
0

Kan tillägga att till rätt person och hem så mina platys gratis. 😉

Fifill
0

Anoma, din hane är definitivt en Platy, men jag tycker som sagt att han har lite drag utav svärdbärare också. 🙂

mimåne
1

Terrakotta är superfin. Jag gillar också färgen!

Anoma, du har en helt vanlig röd Platy där🙂

Fifill
1

BABYBOOM!! 🥳🥳🥳

Min bror är på besök, och han har nog hökögon, för han fick syn på yngel som jag missat i nya akvariet. Ett av ynglen är ta mig tusan redan en halv centimeter stort!! Sen finns det åtminstone 4 st till som överlevt på egen hand. Jag har ju inga hajar/apistos i detta akvariet, så därför verkar ynglen överleva utan min hjälp.

Helt otroligt att jag inte upptäckt dem tidigare, men de kryper längs botten för det mesta, och alla utom ett går i blå-grått. Dessutom verkar flera få fläckar, så jag är i himmelriket just nu, helt fantastiskt!😃

Samlade in några yngel från stora karet i går också, av den röd-gula varianten, men dessa går i yngelbaljan nu, de andra kommer få gå kvar i sitt akvarium.

kallepudas
0

Följer gärna tråden och odlingsprojektet🙂

MariaK1977
0

Spännande, hoppas på bilder!

mimåne
1

Jag är inte förvånad🙂

Platy yngel är fantastiskt duktiga på att klara sig själva i akvariet. De ligger och trycker någonstans på botten och det är väldigt svårt att få syn på dem. Först när de börjar bli den storlek dina yngel är i, så börjar de komma fram. Så duktiga!

Fifill
1

Det är två år sen jag hade yngel som klarade sig själva, efter mina första platys(röd tuxedo), men sen dess så har inga klarat sig.

Arton-nitton yngel går nu i yngelbaljan, hoppas att de flesta klarar sig. Jag tror det är Havtorn och Hjortron, och kanske Bergamott som fått yngel. Kommer självklart spana efter fler. 😎

Men nu är det dags att lägga ut en ny annons på mina små platyvänner. Om någon som läser den här tråden har vägarna förbi Härnösand så är ni välkomna att titta förbi och hämta yngel. 🙂

mimåne
1

Jag hade så gärna kommit och hämtat några. Varför ska sverige vara så långt.. 😭

Fifill
1

Här kommer några nya bilder på några nya vänner. 👍

Fifill
1

Och så lilla ynglet som överlevt helt på egen hand i sitt akvarium. 🦸‍♂️

Nicke_nice
0

Herregud så söt *_* Hoppas mina Platy får yngel ;)

mimåne
0

Ser ut att bli orangea yngel med lite svart.. ? =)

Fifill
0

Orangea, gula eller ljusa/vita. En del med wagtail, vissa börjar redan få prickar, och så blir det nog en del cometplaty igen… 🤔 Varför det plötsligt går en "comet-trend" förstår jag inte, det är inte bara en enstaka individ, utan flera med perfekt cometteckning.

Fifill
2

Efter ytterligare en produktiv(?? 😃) sen "kväll" så har jag lyckats namnge ytterligare fem platys, fyra utav de lite mindre, och så har jag äntligen hittat det perfekta namnet åt "Tigerplatyn"! Han ska hädanefter vara känd som Salmiak(från salmbär=salm-iak). De andra som fått namn är det blå-prickiga ynglet, som får heta Krusis(krusbär), och så  Tamarind, Cherimoya och Bananas, från bilderna i inlägg 143-145, i den ordningen.

Dessutom så har jag samlat på mig en liten lista med frukt- och bärnamn för framtida dop. 😇 Finns en del att välja på, men så ska ju rätt fisk passas ihop med rätt namn också…

mimåne
1

Jag gillar de namnen :)

Fifill
0

Lite tråkigare nyheter är att Kråkan har börjat tackla av, hon börjar magra och bli krokig i kroppen.😕 Fortfarande pigg, men slutet börjar närma sig. Har haft henne i elva månader nu(tack, akvariedagbok!), så hon bör väl vara runt ett och ett halvt år gammal. Inte dåligt för en grossistplaty, men…

…Citronella och Syster Apelsin är fortfarande pigga och glada! Över två år gamla nu, vilka damer! ✨

mimåne
1

Det är så härligt att du har en sån stark stam med långlivade platy🙂

Fifill
1

Nu är yngelbaljan tömd på yngel igen. Tyvärr så glömde jag räkna hur många det var, men minst tjugo stycken gissar jag. Tillsammans med de yngel jag flyttat tidigare så har jag runt fyrtio yngel på uppväxt nu. 👍 En stor grupp verkar bli comettecknade(varför??!!!), men det är också fler fläckiga än tidigare "omgångar", så det går framåt.

mimåne
0

Oj 40st yngel.. 🤐

Fifill
0

Jo… 🤦‍♂️ Men har jag tur så flyttar några av de äldre imorgon, så det blir lite mer plats för de små.

Går och grunnar på om jag borde köpa ett apisto-par till(borellii-paret klarade sig inte), till det nyaste akvariet, för att undvika ytterligare babyboom. Där går just nu Salmiak och gänget tillsammans med två stackars Corydoras habrosus, och inte äter corysarna upp de nyfödda platyynglen där inte.Just nu vet jag att det finns sex-sju fina yngel där, men vet inte hur många fler jag kan ha för tillfället… Dessutom är karet inrett med Apistogramma i åtanke från början.

mimåne
1

Jag röstar för ett nytt apisto par👍

Fifill
1

Det blir det nog också. 😃 Problemet är vilken art jag ska ha… Vet inte om A borellii äter yngel… Vad är din erfarenhet utav dem, mimåne? Annars funderade jag på Apistogramma atahualpa. Helst hade jag velat ha Apistogramma panduro, men Imazo/Akvarieteknik har inte dem hemma just nu… 😭

Och nu så har elva platys flyttat till nytt hem! 👍 Skönt att få lite mer plats för ungdomarna. 

Kråkan kommer avlivas idag, hon ser riktigt dålig ut nu. Och ett yngel jag köpte i affären verkar ha en tumör eller liknande som växer vid huvudet, så hon måste också avlivas… Bara butiksplatys… 😕

mimåne
0

Alla fiskar äter väl i princip yngel, men apistogrammor överlag är kanske inte den starkaste i den frågan. De är ju säkert som du bekantat dig med lite eftertänksamma och gärna avvaktande innan de tar sig ett smakprov. Risken finns ju att maten hinner smita iväg😛 Jag har matat apistogramma borellii med levandeföda så som mygglarver förut och det har varit lyckat. Bara de fått sig en första tugga och förstått att det är god mat så har de nog tagit för sig.

Draken
0

Ta med dig några till auktionen i April om du tänkte komma i år också :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Fifill
0

Jo, jag kommer definitivt till auktionen i år, jag måste få höra om Uruguay-resan! 😃 Däremot vet jag inte om jag tar med mig någon fisk, det gick lite dåligt med försäljningen sist, och då jag troligtvis inte har någon skjuts så vill jag inte släpa med mig fisken hem igen på bussen…😮

Draken
0

Det var inte så mycket försäljning på borden förra gången, men auktionen gick ju hyfsat. Det var ju dessutom mycket mindre folk förra gången, det hoppas vi på att räta till den här gången 😃

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Kasper13
0

vart köper man flytväxter ser att ni har de i era akvarium?

Fifill
1

Jag har köpt mina flytväxter på Tradera. 🙂

Lillyrod
1

Mimåne brukar ha flytväxter till salu.

Fifill
1

Nu väntas det lite tillskott utav nytt blod! Jag såg två fina platys i affären idag som jag bokade(de går i karantän till på måndag), en hane och en hona. Hanen är riktigt mörkröd wagtail med, *trumvirvel*, nålfena! 😎Inte för att jag bryr mig så mycket om fenformen, men färgen var riktigt snygg, nästan blodröd såg han ut. Honan är en vanlig röd wagtail, med en väldigt jämn och fin färg.

Tack vare att jag fick en del platys sålda härom veckan så har jag plats att flytta om fiskarna lite, så den nye hanen kommer få gå med mina egenuppfödda honor, och den nya honan kommer få gå med Salmiak och Litchi, plus Blåbäret och Slånja. Därmed hoppas jag undvika lite inavel i kommande kullar.

Det jag tycker är lite tråkigt just nu med mina uppfödningar är att de flesta inte har så stark färg, så jag hoppas att ett rött tillskott i genpoolen ska ge lite andra färger också.

Jag planerar att beställa fler platys, men velar lite kring vilka… Finns så många fina, men hur hårt avlade är de…🤔

mimåne
1

Ooo nålfena! Så kul!

Laizita
1

Wow vilket spännande projekt, bara ett måste att följa! :) 
Vart finns du i Sverige?

Denna kommentar har tagits bort.
Fifill
0

Jag bor i Härnösand. 🙂

NiklasTyreso
1

Verkligen kul projekt! Snygga friska djur är helt rätt!

Fifill
0

Nu har de två nya fiskarna flyttat in. Hanen är såå fin, han har fått det självklara namnet Granaten(från granatäpple, såklart) eftersom han är så mörkröd. Släppte nyss ut honom i akvariet, efter att ha flyttat Salmiak och Litchi till ett annat kar. Först var han nervös och undersökte gränserna för sitt nya hem… Men sen gjorde Blåbäret en sväng runt honom, och då upptäckte han: "Hej, det finns ju tjejer här!" ☝️ Efter den upptäckten så verkar den nya omgivningen inte så intressant längre, haha! 😃

Den nya honan ska få gå i Vittorio och Vickans kar, och det var lite skoj och se när Vittorio kollade in nykomlingarna. Fenorna ut, blicken fixerad, vem är du och är du ett hot? Men efter en kort stund så blev hon avfärdad som harmlös, så nu får vi se hur hon tas emot utav herrarna Salmiak och Litchi.

Det är lite intressant med Salmiak och Litchi, för Litchi är den större och mer aggressive utav dem, men det är Salmiak som bestämmer trots sin litenhet och relativa mildhet. Får se hur det löser sig i den nya omgivningen.

Fifill
0

Trots att många yngel klarar sig på egen hand i nyaste akvariet så kunde jag idag inte låta bli att fånga några riktigt små yngel. 😛 Yngeljakt är ju bland det roligaste jag vet, och eftersom det inte dykt upp några yngel i stora akvariet på ett par veckor så uppsökte jag nya jaktmarker. 😉

Och vilka jaktmarker! 🤦‍♂️Det är inte för inte som jag kallar detta akvarium för mitt djungelakvarium, jisses! Jag tycker det är helt perfekt utseendemässigt(nåja, snudd på ett växande algbestånd… Måste köpa fler amanoräkor snart), men det är en ren mardröm när man ska håva fisk… 🤤Dessutom var dessa yngel ett par dagar äldre än de jag brukar fånga och därmed mycket snabbare och vaksammare, så sammanlagt så blev det rätt… jobbigt att fånga de små rackarna. Men jag fick tag på några, och de ska bara gå ett par-tre dagar i yngelburen innan jag släpper lös dem igen.

En tanke med detta var att jag vill få fler "gula" yngel att överleva, hittills är det nog bara tre som klarat sig, jämfört med över tio blå yngel. Alltså tvärtom mot tidigare generationer, där bara två utav över tio blå platys klarade sig. Så Apelsinmandarins starka gener verkar frodas i hennes barnbarnsbarn och ha gjort Kråkans barnbarn tåligare. Toppen!👍

Varför så få gula överlever gissar jag beror på att de syns bättre än de blå, och därför har lättare att bli upptäckta och uppätna när de är nyfödda.

Dessutom kan jag rapportera att Salmiaks färgteckning med orange bakdel verkar gå igen hos hans barn, till min stora lycka. Tyvärr har jag bara med säkerhet sett det hos två blå hittills, och resultatet är minst sagt… märkligt… 🤔 Ska bli sååå spännande att se hur de ser ut när de är vuxna! Men jag tror mig skymta en viss färgskiftning i ett utav de gula ynglen jag fångade idag också, så har jag tur så…

coffeeaddicted
0

Nyfiken fråga, vad matar du dina yngel med?
Tycker det är så långsam tillväxt på en del av mina :(

mimåne
0

Blå platys med orange stjärtfena. Låter jättefint i mina öron!

Fifill
1

Jag matar mina yngel med Sera Vipan yngelfoder för tillfället. Bäst växer de om de får nykläckt artemia dock.

De är fläckiga också med wagtail, nämnde jag det?😃

mimåne
0

😍

Fifill
1

Här kommer några bilder på min nye älskling Granaten! Han är sååå fin! 😍Med på bild är damerna Clementin och Blåbäret.

Fifill
1

Återigen Granaten med Clementin och Blåbäret.

Fifill
1

Och så en bild på Salmiaks barn, mammorna är Clementin och Blåbäret eller Slånja. 🙂

Fifill
2

Plus en halvbra bild på hela karet, "femman".

Nicke_nice
0

Åååhhh så fina! Jag vill verkligen få Platy yngel! I framtiden så kommer jag köpa fler platys, vill så gärna ha Platy yngel de är sååå söta! 😍

mimåne
0

Clementin! Det är inte klokt vilken vacker gul färg hon har.

Fifill
0

Visst är hon vacker. 🙂 Tyvärr så har hon inga spegelfjäll, men färgen är så mjuk och fin ändå att hon får vara med i projektet.

Uj uj uj, nu börjar det explodera i akvarierna! 🤤Ynglen från stora karet, som går med Gullefjun nu, börjar växa till sig, och de är rätt så många… Lägg till ynglen i platykaret så har jag säkert runt fyrtio-femtio yngel på uppväxt just nu!

Och för första gången så kommer jag sälja utav de fläckiga, då de nu är så många att jag omöjligt kan behålla alla. Dessutom måste jag sälja många blå prickiga wagtail-yngel, de blir bara fler och fler! 😮😃

mimåne
0

Och här blir ynglen färre och färre. Vita pricksjukan tar kål på dem😭

Ehin
0

Vad stor javaormbunken är!

Fifill
0

Nej, vad tråkigt, mimåne! 😕Hoppas du får bukt med sjukdomen snart.

Ja, javaormbunken är riktigt praktfull, och ett perfekt gömställe när mina fiskar behöver lite lugn och ro, haha!

Fifill
0

Så, Granaten verkar bli en kortvarig bekantskap… 😭 Jag tror han fick förstoppning efter att jag matade med levande vita mygglarver, och matvägrade länge. Jag flyttade honom till yngelbaljan där det är varmare i några dagar och försökte mata med kokta ärtor och algtabletter, men han var inte intresserad. Så för två(tre?) dagar sen flyttade jag tillbaka honom till vanliga karet, och där blev han plötsligt intresserad av mat igen och hade lite avföring, vilket jag inte sett på säkert en vecka. 

Tyvärr så börjar han få resta fjäll nu, och står mest och flämtar strax under ytan. 😭 Jag gissar att han utvecklat bukvattensot p.g.a den långvariga förstoppningen. Jag kom precis ihåg att jag har medicin, Octozin, hemma mot det, men medicinerar idag sista dagen på en eSHa 2000-kur. Kan jag börja medicinera med Octozin redan imorgon, eller bör jag vänta?

Det här är verkligen fruktansvärt jobbigt, för jag hann bli så hemskt förtjust i honom! Den där underbara mörkröda färgen… 😭

coffeeaddicted
0

Har fjällen börjat resa sig så är det sista fasen tyvärr.
Har du ingen balja/hink du kan flytta över honom till och behandla?
För jag skulle inte behandla direkt inpå utan kolfiltrering eller massivt vattenbyte.
Däremot så kan du testa att saltbehandla, jag läste på ganska rejält när jag fick vattensoten och de resta fjällen/svullnaden beror på att dom drar på sig vätska.
Saltet fungerar precis som på oss människor, det driver ut vätskan.

Fifill
0

Hink har jag ju, bra idé! Jag provar att flytta honom dit och medicinerar honom där, vill helst inte ge upp hoppet än… 😕

Kan man salta medan man behandlar, tro?

Fifill
0

Okej, så medicinen hade gått ut redan, hoppsan. 😞Borde jag ju förstått, men men… Jag kör en saltbehandling i hinken istället, och beställer hem ny medicin från Guldfisken, de brukar vara riktigt snabba med leveransen.

coffeeaddicted
0

Vilken medicin behöver du?

coffeeaddicted
0

Förresten, eSHa2000 är mot bukvattensot med. Så droppa ner i hinken samtidigt som du kör med saltat vatten!
Annars tror jag inte att det är någon fara med utgångsdatumet. Det är inte precis som att medlet vet datumen ;)
Min läkare sa till mig en gång i tiden att läkemedel håller i regel fler år efter utgångsdatum, möjligen att dom tappar lite effekt bara med tiden :)

MariaK1977
0

Normalt blir inte medicin giftig eller så, den tappar bara lite i effekt med åldern, precis som Coffeeaddicted sa. Om den gått ut för ett halvår eller mindre märks antagligen minimal skillnad men är den flera år gammal skulle jag skaffa ny.

mimåne
1

Men när det ändå är liv det handlar om så skulle jag nog inte använda något som passerat bäst före datum.

Fifill
0

Ja, jag tror nog inte att jag vågar chansa på att det fungerar, så jag har redan beställt ny medicin. Även om det skulle vara för sent för att hjälpa Granaten(håll ut, lilla fisk!), så är det ju alltid bra att ha hemma.

mimåne
0

Så är det Fifill🙂

Arizha
0

Blir jätte sugen på att börja med Platy, dina är så vackra!! så synd att jag började med Guppy odling

Fifill
0

Tyvärr så har Granaten gått bort nu. 😕 Började medicineringen igår, men det var antingen för sent eller så tålde han inte medicinen. Så hemskt tråkigt, hoppas han hann föra sina gener vidare…

Flyttade över Kiwano till karet istället. Han är så hemskt vacker, hoppas han för sina vackra spegelfjäll vidare.

Nicke_nice
1

Åh nej! Han fick iallafall ett bra liv hos dig :) S.I.P <3

Fifill
0

Om än alldeles kort… 😕 Sammanträffande att det var en grossistodlad Platy? Knappast. 😕

Hoppas bara att Lilla Tomatilla klarar sig… Hittills så är hon pigg och glad i alla fall.

Nicke_nice
1

Håller tummarna! :)

mimåne
0

🌺

coffeeaddicted
0

Nått jag lärt mig med platys och bukvattensot… Det är sällan nått smittsamt! Snarare så efter en massa läsning så har jag kommit fram till att det är mest smittsamt bland ciklider. 
Allt som oftast så beror det på yttre faktorer, såsom stress eller dåligt immunförsvar.
Jag hittade ett större yngel igår som troligen behöver avlivas. Men jag märkte även boven, doppvärmaren hade fått fnatt igen och trots att den står på 25 så var den uppe i 28.2 ggrader :(

Fifill
0

Jag kikade in i djuraffären häromdan, och de hade fått in en ny grupp med nålfensplaty, och några hade liknande mörkröd färg som Granaten! 👍 Tyvärr så är det Akvarieteknik som odlar dessa, så jag vågar inte beställa några nya än… Gruppen i affären såg bedrövliga ut, så generna är nog inte de bästa, men det borde nog "mina" starkare gener kunna kontra, hoppas jag, om jag får tag i en hyfsat tålig "nålfena"(dvs lever så länge att den hinner föröka sig).

Arizha
0

Kanske en liten dum fråga:Hur ser en nålfensplaty ut? finns inga bilder alls på nätet

Fifill
2

Deras stjärtfena ser ut så här:

mimåne
0

Jag tror du gör rätt i att vänta. Du har en sådan fin och vacker stam så det vore ju hemskt tråkigt om något otrevligt kom in dit.

coffeeaddicted
1

Asså, hallå? Hur går det?

Är ju brutalt nyfiken på dina yngel! 
Har ett 105L fullproppat med yngel från Platy och svärdbärare, samt de som fått vara kvar i mitt 375L.

Vid vilken storlek brukar man kunna se skillnad på könen? Många av mina är närmare 2,5cm om inte större nu och dom tycks vara honor hittills.

Fifill
1

Ynglen växer och knakar. Själv har jag inte riktigt orkat engagera mig i mina akvarium på ett tag, mer än absolut nödvändigt tyvärr. Det börjar dock bli dags att se sig om efter köpare till dem, vilket är lite tufft för de flesta är riktigt fina, särskilt de blåprickiga… Men jag måste få in nytt blod snart, så jag måste sälja de flesta. 😭

Och, hurra hurra, ett par yngel verkar bli orangea med fläckar, även om fläckarna är större än jag hade önskat mig! Hoppas de klarar sig längre än Sharona… Hen är fortfarande det vackraste yngel jag fått fram hittills, anser jag.

Som tur är så verkar Lilla Tomatilla, nyinköpet, inte vara smittad med något otrevligt, utan mår alldeles finfint. Går och velar kring om jag ska beställa nya platys nu, eller om jag bör vänta ett tag till ändå… 🤔

Ja, det varierar en del mellan individer, Cherimoya är nog en hane, men än är jag inte säker, hen(han?) är ca 3 cm stor nu gissar jag på. Köpte ju en rödvit calicoplaty(Sorbet) som såg ut som en hona i affären, flera andra lika stora individer i samma grupp var tydligt hanar, men han visade sig vara en hane först efter några veckor hemma i akvariet, och han var definitivt en fyra centimeter när jag köpte honom! Så, ja, det varierar en del, men de bör vara runt sex månader innan det börjar synas, tror jag.

Fifill
0

Måste ju förresten skryta om kära gamla Citronella(ursäkta Sharona, din mormor är nog vackrast ändå! 😍) som fortfarande verkar ur pigg som helst! Såå härligt att se, hon och Syster Apelsin måste närma sig två och ett halvt år nu!😃

Syster Apelsin måste jag nog tyvärr avliva snart, hon börjar bli mager, gamla gumman… 😕

Ghostbuster_99
0

Snyggt! Men jag måste bara fråga… Vad gör att dina Platy lever längre och är tåligare än "vanliga" Platy från akvariebutiken? Det är för mig det mest intressanta med detta projekt! 🙂

Fifill
1

Platys nuförtiden är för hårt avlade, med fokus på deras utseende(färgvarianter och fenformer), och inte på hur friska och långlivade de är. Därför är många individer mycket känsligare nuförtiden, särskilt de med ovanliga färger och fenor. Sen så spelar nog miljön de växt upp i stor roll också, ett grossist- eller butiksakvarium liknar ju inte ett hemakvarium direkt, och stressnivåerna är nog väldigt olika beroende på detta skulle jag tro, och stress påverkar ju som vi alla vet hälsan negativt. 🧟‍♂️

Anledningen till att mina är så långlivade och friska är för att jag hade turen att få tag på en toppenfisk, Apelsinmandarin(2+ år), och två fina hanar dessutom(Loranga blev nog i alla fall ett och ett halvt år gammal, Dartanjang(dalmatinerhanen som jag fått alla "mina" vackra prickar från!) vet jag inte hur gammal han blev, för han åkte tillbaka till affären efter ett par veckor, bråkstaken!), och de förde tursamt nog vidare de "starka" generna till sina avkommor, som fört dem vidare till sina avkommor, etc. Förhoppningsvis så kommer jag kunna behålla deras goda hälsa, men jag måste ju chansa på att föra in nytt blod ändå, för annars blir de ju alldeles för inavlade till slut ändå… 😓 Har ju även haft tur med Kråkan och Kumquat, även om bara två utav Kråkans yngel överlevt till vuxen ålder(tre, om jag har tur, har ett litet som verkar klara sig också, hennes allra sista yngel tror jag)…

Fast nu myllrar det ju av Kråkans barnbarn! Återigen Apelsinmandarins gener som verkar ha stärkt Kråkans gener. Ja, jag hade riktig tur som fick tag i henne!😃

mimåne
0

Ja du har verkligen fina stammar bland dina platys. Så avundsjuk =) Alla mina platys strök nyligen med i en hemskt envis vita prick 😕

Fifill
0

Nej, vad tråkigt!😮

coffeeaddicted
0

Kom hem med en calico hane och en tigerpanda hona idag 😞

Men dom var förjekla små måste jag säga. Mina vuxna ser ju ut som jättar brevid dom 😂

Fifill
2

Plockade fram kameran och försökte fota lite fisk häromdagen… 🤦‍♂️Det blev väl några okej bilder, trots allt…

Först en bild på bl.a. Terrakotta(som verkar ha ärvt Kumquats "high-fin"-gener, även om det bara visar sig som en pyttelitet längre ryggfena än normalt), ett par platyhonor som inte fått namn än, och Blåbäret, tillsammans med några utav Blåbärets och Slånjas otaliga yngel.

Börjar bli dags att sortera ut de jag ska behålla och de som ska säljas… Vilket inte blir så enkelt, för alla ser nästan likadana ut!!! 😮Krusis, det äldsta ynglet, kommer jag behålla, plus ett som jag nästan tycker ser lite lilatonad ut i visst ljus. Plus ett par till kanske… Gahh, jag vill behålla allihopa! Varför har jag inte plats och råd för tio akvarium till?! 🤦‍♂️

Fifill
1

Och så en bild där Kråkans sista yngel är med. Det är det fläckiga som är mest i fokus på bilden. Väldigt… intressant utseende. Man ser inte den blåa tonen riktigt på bilden, men i verkligheten så är den, eehh, blå-grå-orange… 😃

Fifill
1

Och en hop utav Hjortron/Havtorn/Bergamotts yngel! 😃

Lillyrod
0

Massor av Platy är det ; ) Det kan inte vara lätt att besluta vilka man ska behålla när alla är så fina.

mimåne
0

Om du eller någon i din bekantskapskrets har vägarna "förbi" norrland så öppnar jag gärna mitt hem för några platys, säg bara till =)

Fifill
0

Jag har försökt få pappa att inse det kloka i att ta husvagnen norrut i sommar, men han är motsträvig… 😕Men på något sätt så ska jag se till att du får en grupp platys av mig, om jag så måste åka hela vägen upp själv…!

mimåne
0

Åh🤗

Fifill
1

Oooh, jag upptäckte precis ett par platyyngel i "platykaret" som verkar bli röda, kan jag ha sådan tur att Granaten hann föra sina gener vidare ändå? Hoppas, hoppas! 🥳

MsZ
0

Fifill - var i landet finns du? :) Vill ju så gärna ha lite friska fina Platy i karet.

mimåne
0

Hoppas och håller tummarna Fifill!

Fifill
0

Jag bor i Härnösand. 🙂

MsZ
0

Det var ju en bit från Nyköping 😳😄

Fifill
1

AHA, men om du bor i Nyköping så kommer jag att vara i Gnesta någon gång i sommar! 😃 Vet inte riktigt när än, men troligtvis i början utav juli. Jag skulle kanske kunna ta med ett gäng platys åt dig då? Har du möjlighet att ta dig till Gnesta?

MsZ
0

Absolut! Är jag bara hemma så! Orkar firrarna med resan?

Fifill
1

Det borde gå bra om de transporteras på rätt sätt. Jag hör av mig när jag vet exakt när det blir av. 🙂 Hur många vill du ha?

MsZ
0

Hm. Jag har ett 250 l kar. Med några Guppy och två malar. Vad kan vara lagom?

Fifill
0

Jag har själv(få se nu…) sju vuxna platys i mitt 220 liters akvarium, så jag skulle gissa på kanske tio stycken vuxna som mest i ditt? Jag har läst din andra tråd, så om jag förstått rätt så kommer ditt akvarium ha varit igång i 5-6 veckor när jag åker ned i början på juli? Om du vill så kan jag ta med tio stycken unga platys, de borde inte belasta akvariet för mycket. 🙂

Sen vill jag tillägga att det inte bör vara fler än tre hanar i den gruppen, så att de stackars honorna får lite lugn och ro ibland. 😃 Tyvärr så kan jag inte helt säkert garantera könet på fiskarna jag säljer, för hanarna utvecklas olika snabbt! Har en liten rackare som är bara hälften så stor som de andra hanarna var när de blev könsmogna! Och andra är nästan fullvuxna innan det syns… 🤦‍♂️

MsZ
1

Det kan nog bli bra detta :) Låter som en plan. Blir riktigt glad nu! Akvariet får vara som det är och bli bra balanserat i väntan på dina platys. Ska läsa på allt så jag är väl förberedd! :)

Fifill
1

Nej, men, dra på trissor! Det verkar banne mig som om de nyaste ynglen har nålfena också! Hurra! 🥳

… Tyvärr så verkar de inte sådär jättepigga, utan har fällt ihop fenorna en del, så vi får se om de klarar sig… Men ändå, vilken tur! 🥳

Lillyrod
0

Det verkar som om det flyter på bra med dina Platy Fifill. Jag håller tummarna för att de nya ynglen växer på sig bra.

Fifill
0

Ja, det går verkligen bra, bättre än jag trodde att det skulle göra när jag startade det här projektet. 🙂

Och nu har jag dessutom ett gäng yngel som garanterat är Clementins yngel. Jag jagade fatt på henne i förrgår och satte henne i yngelbaljan då jag såg att hon skulle få yngel när som helst(ibland tror man verkligen att de ska spricka, de stackars platymammorna), och jag hoppas på fler utav Granatens avkommor bland de nyfödda. Jag har verkligen svårt för att sätta stopp på "yngelsamlandet", haha!😛

Fifill
1

… Kan kameror ha dåliga dagar? 🤐För nu har jag fotat så att minneskortet blev fullt, men inte en enda skarp bild! 🧟‍♂️I vanliga fall brukar åtminstone några bli "bra", men idag, icke!

Jag lägger upp de bättre bilderna ändå, jag hoppas charmen hos fiskarna lyser igenom trots dålig kvalitet. 😛

Jag börjar med krutgumman Citronella, som bör vara runt två och ett halvt år nu, om jag har rätt. Hon är rund och go fortfarande, medan Syster Apelsin magrat en hel del men fortfarande är pigg. 🙂 

Ser ni förresten de två "blå" ynglen i förgrunden, eller de två suddiga fläckarna snarare? Så vackra blev de flesta korten idag… 🧟‍♂️

Fifill
1

Och så fick jag Hjortron på bild. Hon var bara några dagar gammal när jag startade den här projekttråden, nu är hon och syskonen över ett år gamla. Tiden går verkligen fort!🎂

Fifill
1

Så förflyttar vi oss till "platykaret", där invasionen fortsätter. Vore det inte för att alla ynglen är så fruktansvärt fina så hade jag flyttat över Lapis, min kurvciklidhane, dit för att hålla antalet i schack… 😈

På bilden ser vi en suddig bråkdel utav de yngel som fötts där… Jag har flyttat över alla blå yngel som jag ska spara, förutom Krusis och en lättigenkännlig hane, till stora akvariet, resten måste jag sälja…

Fifill
1

Och så underbare Kiwano, äldsta hanen i karet. Och ja, han blänker så i verkligheten också. 😍

Fifill
1

Och en bild på Terrakotta, med ryggfenan i kontur. Flera utav Kumquats avkommor verkar få den här fenformen på ryggfenan, inte high fin men längre än normalt.

Lillyrod
0

De är verkligen jättefina. Där ser man att med bra avel kan man få fina friska platys som lever länge : )

Fifill
0

Ja, det är verkligen stor skillnad på hur friska de är. Det märks tidigt också, utav Kråkans yngel så överlevde ju bara tre totalt, men Blåbärets och Slånjas yngel verkar ju otroligt tåliga nu efter att de fått "Apelsinmandaringener". Så fort det kan förbättras, och säkert försämras också, med rätt(eller fel) avel.

Fifill
2

Jag lyckades faktiskt få en bild på ett utav Granatens yngel, tyvärr ser man inte nålformen på fenan på bilden, men hen kommer definitivt få nålstjärt om hen överlever… 🤐 *håller tummarna*

mimåne
0

Kiwano🤤

Fifill
0

Nu startar jag en ny tråd för det här projektet. Du hittar den här. 😇

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer