Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1392 ggr
Miaken
0

Nitrit 0,05 ppm

Hej alla kloka! Vårt akvarium startades upp i söndags, ett 30 liters med en kampis i. Några växter och en rot. Jag har regelbundet kollat no2 med jbl:s test. I torsdags hade värdet gått från 0 till 0,05 så jag bytte 30%. Idag visar värdet 0,05 igen och jag undrar om det är anledning till oro? När jag googlar på nitritvärden, får jag uppfattningen att 0,05 ppm "inte är någon fara alls". Det är ju dock högre än 0 och jag undrar därför hur vi bör tänka - är "så lite" nitrit inget att oroa sig för, eller ska jag göra vattenbyte så snart det går över lägsta nivån på testet?

Qurex
0

Ditt akvarium saknar nyttiga bakterier. Har du fört över nyttiga bakterier från filter eller liknande från något annat akvarium? Jag har hört nån stans att starta nytt akvarium med Kampfisk kan vara lite trixigt. Mata inte för mycket. kampfiskar gillar proteinrik mat som lätt ger dåligt vatten.

Lillyrod
0

För att vara på den säkra sidan hade jag bytt lite vatten varje dag så länge testet visar nitrit. Även om det bara är litegrann : ) Du kan hoppa över matning helt någon eller några dagar med. Det är ingen fara.

Miaken
0

Nej, tyvärr hade jag inte bakterier från tidtagare akvarium eller liknande att tillgå. Min fråga kvarstår - är 0,05 ppm något att oroa sig för? Ska jag göra vattenbyte igen?

Miaken
0

#2 Nu hann jag svara innan jag såg ditt svar. :) Ok, då byter jag lite - är 30% för mycket?

Lillyrod
0

Prova dig fram. Karet är ju inte så stort. Kör på 30% och se hur det blir. Det kanske räcker med mindre. Har du någon pump? Det är där de goda bakterierna blir flest. De kommer på inredning och i sanden med så småningom.

Mycket växter hjälper också till och det blir ju kampisen glad för med.

Miaken
0

Bytte nu 30%, hamnar då på 0. Ny bytte jag vattnet väldigt mycket "försiktigare" än förra gången - då körde jag runt med slamsugen i gruset. Men det har jag nu förstått snarare kan göra mer skada än nytta? Jag har en pump. :) Jag tänkte fylla på med någon mer växt imorgon - fast det får ju inte plats så himla många. :)

Erki
0

Du behöver nog inte oroa dig. Nitrit kan komma i början och när de är sådär lite är de ju inte så farligt. Att du skaffat pump är jätte bra där i filteret kommer de snabbt bildas nyttiga bakterier som bryter ner nitriten och omvandlar till nitrat som växter sedan använder som näring 😃 (Kan va andra hållet också haha).

Slamsuga är dåligt för då kan man få upp de nyttiga bakterier som sitter i sanden. Det är inte så att man dödar allt och akvariet förstörs för de. Vissa gör det tex för att hålla sanden fin framme vid rutan. Men vid uppstart kan det vara bra att hoppa slamsugning eftersom de stör bakterierna 🙂

Men det absolut bästa du kan göra är ge akvariet tid. Gör som dom andra sagt men du ska inte vara orolig att nitriten kommer förstöra. Den kanske kommer vara mätbar nu i början för akvariet är nytt men så snart bakterierna börjat gro och du gör dina vattenbyten så är det ingen fara.

Lillyrod sa att man kan byta vatten varje dag men vet inte om de hjälper eftersom det är bakterierna man vill ha inte nytt vatten. Men hur du än gör tror jag det blir jätte bra!

Detta är såklart utifrån min erfarenhet men de har funkat väldigt bra. Så jag tror du klarar det också! Glad

Lillyrod
0

Om man har nitrit så är det vattenbyten som gäller för att få bort den. Man kan inte sitta och vänta på att alla nyttiga bakterier ska komma igång och ta hand om nitriten för då hinner nog fiskarna kila vidare innan. Nu är det ett väldigt lågt värde för nitrit så bara man håller koll kommer det att gå bra : )

Erki
0

Jojo men om de inte stiger menar jag att det är lugnt. Glömde kanske skriva det🤫