Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1178 ggr
Kirnzy
0

Fjärilsciklider

Har nu bestämt mig för att skaffa Fjärilsciklider som jag ska ha i ett 54 liters kar, det är inte för litet väll? Ska starta upp akvariet någon gång nästa vecka och tänkte att eftersom fjärilarna är ganska känsliga så kanske jag inte borde börja med dom.. Ska inte ha några andra fiskar där i så kanske ska flytta över någon Dvärggurami eller pansarmal, vad skulle vara bäst att göra? Ungefär efter hur lång tid kan man skaffa fjärilarna? Hur känsliga är dom? Alla säger att dom dör direkt men det kan väll inte alltid vara så.. Har läst ganska mycket om dom men skulle uppskatta om någon har några bra tips eller så :)

Kirnzy
0

Glömde skriva att jag ska köpa två stycken :} så ingen tror att jag ska ha typ 7..

Lillyrod
0

Här kan du läsa lite om dem i vårt Lexikon. 54 liter är nog i minsta laget för fjärilar tyvärr.

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/551972da8e0e74780f0008ea-fjarilsciklid

Kirnzy
0

Hade inte läst den innan och på de flesta ställen står det att man inte behöver så stort.. :/ får kanske skaffa någon annan fisk då.. Vet bara ingen annan som jag vill ha :(

mimåne
0

Du kan inte skaffa ett större akvarium då? =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Kirnzy
1

Har ingen stans just nu att ha ett större akvarium, skulle kanske kunna fixa någon plats men vet inte om jag är så sugen på det.. Jag tycker det känna lite onödigt att skaffa ett mycket större akvarium om jag bara ska ha två fiskar i det. Men såklart, trivs dom inte i det så skaffar jag inga fjärilar. Om jag skaffar större akvarium så blir det efter sommarn för jag kommer inte ha så mycket pengar tills dess, kanske köper Fjärilsciklider då istället :)

sauk1
0

Enligt zoopet funkar 54 liter för t ex ett par. Kan ju bli ett artakvarium? Men karet ska nog vara cyklat först, dvs gått med någon enstaka fisk i 30 dagar.

Kirnzy
0

Ja :) jag är inte säker på hur jag gör men jag väntar nog någon månad iallafall tills jag skaffar Fjärilsciklider, om jag gör det.

[Evaskeva]
0

Hej! Har du inte så många av dom andra fiskarna så går det visst bra! Men dom är väldigt känsliga för nitrit så byt lite vatten ca 3 gånger i veckan.Hoppas du skaffade några!

Kirnzy
1

Nej skaffade inte fjärilar eftersom vissa tycker det är för litet med 54 liter och eftersom jag själv inte vet hur dom är eller nått så kändes det säkrare att inte ha några..