Liten presentation bara
Ville bara sticka fram huvudet och säga hej :)
är inte med akvarium än, men jag har nyss blivit medlem på sidan då jag till och från har drömt om att ha eget akvarium. Nu får jag nog vänta, vi står framföre en flytt inom månader, och det känns onödigt att starta upp et akvarium nu och sen starta om från noll nästan omedelbart. Så i mellantiden trånar jag och tittar på era akvariumsbilder och läser era berättelser.
Vem är jag? Galen och djurälskare, haft katter, hästar och hund under mina år. Aldrig haft eget akvarium innan så har en del att läsa på om uppstart, men jag har tiden för mig och tänker göra bästa jag kan för att göra det så rätt jag kan med så få nybörjarfel jag kan släppa undan med. Regel nummer ett är "inte för litet kar" i alla fall! ;)
När tiden kommer, lär jag nog starta en tråd så ni alla kan få se hur jag gör bort mig och trampar i den ena fällan efter den andra ;)
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net
Hej och välkommen till sidan! :) Kul att du har ett intresse för akvarier och du har något att se fram emot. Passa på att läsa på innan du kan skaffa dig ett kar så kommer det gå galant :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Det är det jag hoppas på med att läsa om hur ni går tillväga ni som kan :)
Själv ser jag för mig ett kar på mellan 100 och 200 liter nånstans, men får se vad jag hittar. Självklart trånar jag ju efter hur stort akvarium som hellst, och nytt och modernt design och allt det där, men i slutändan kommer jag nog kika på blocket efter något lämpligt begagnat och slutar väl med de "tråkiga" med aluminiumsram som första-akvarie gissar jag :P om man inte vinner på lotto och kan köpa en av de där lyxmodellerna som kommer med möbel och hela paketet :)
― J.R.R. Tolkien
Tycker inget akvarium är direkt fult och man kan ju alltid byta upp sig senare ;) Har du tänkt på några fiskar du skulle vilja ha? :)
Tettror (därav större storlek på karet än 100 liter) iaf, sen är jag kär i black mollys :) Om jag anskaffar sådana kvarstår att se. Vet inte svenska namnet, men latinska namnet är Carassius auratus, dessa är jag även kär i :)
Scalare tycker jag även är skitfina samt Guppy :) Har alltid varit störtkär i Kampfisk, men tror jag skall avvakta att ta någon sådan alls då jag har läst här inne att det kan fungera med en kampfiskhane med andra fiskar.. men i bland inte, så jag måste nog lära mig mer om detta innan jag ens tänker den tanken!
Sen får jag ju läsa mig upp på vilka fiskar jag gillar behöver samma miljö innan jag beslutar vad som hamnar i karet i slutändan!
― J.R.R. Tolkien
Välkommen till sidan. Kul att du vill börja med akvarium så småningom, och det är jättebra att du villläsa på och kolla runt innan du skaffar karet, det gillar jag 😃
Du gör också rätt i att inte starta med ett för litet, jag kan rekomendera (i beroende på plats) att du börjar med minst 100 liter, gärna större. Det är mycket lättare att få bra balans och miljö i ett större akvarium, och man kan ha lite olika fiskar också ;)
Återigen jättevälkommen, och lycka till 🙂
Carassius auratus, vanlig Guldfisk? De är väldigt fina men behöver ett kar på i alla fall 500 liter så du vet. Och ja, Kampfisk kan vara svåra att ha i ett sällskapskar. Men tänk på vad du skulle vilja ha, vilka som går att ha tillsammans och då vilken storlek på karet dom behövs så behöver du inte bli besviken om du skulle köpa kar först och det då visar sig vara för litet för dina planer :)
#5 tack så mycket! Tänker i banorna på 150 liter ungefär och tycker det känns rätt lagom som första-akvarie i storlek, vad tror du? :)
Jag har alltid varit en student när det kommer till allt. Läste på om katter och kattsjukdomer så fort jag skaffade katt, samma med hästarna innan jag fick min första, har läst på om reptiler då vi fick ärva ett terrarium (som än står tomt) så vi vet vilka arter som skulle lämpa sig där - Det är rätt lite, och sista jag vill är att mina djur skall trängas. jag vill heller ha större än de behöver än för lite!
Lite flumm ni kan skippa om ni inte orkar babbel ;) :
Funderar även på detta med fodring av fisk. När jag var liten och "alla andra än jag" fick akvarium var det ju bara flakfoder som gällde. Numera ser man ju allt möjligt annat foder, granulat, pellets, mygglarver, artemia, att kläcka egna artemia och så vidare och så vidare, så det är ju en ren djungel egentligen :) (liten ankedot: Min ena kompis i Norge kör med block med frysta mygglarver som hon köpte i affärn, bröt av en liten bit och slängde i karet innimellan exempelvis. Kommer i håg när hennes mamma skulle sköta om karet medan hon åkte på två veckor semester. Inget vattenbyte och slängde i ett helt block mygglarver. Fiskarna åt så de var trinna som små bollar, och det låg tjockt med mat på botten, gissa hur algerna tog fart?)
jag tänkte just att när jag var liten (vilket är skamlöst många år sen känns det som numera) köpte man ett kar man tyckte passade på bänken man hade redo, slängde i lite grus, vatten och växter och sen åkte fiskarna i, kvittade vilka arter, vilken storlek och så vidare, man köpte bara något man tyckte om. Medan man nu egentligen skall tänka till på hur stort är karet, skall fiskarna ha samma PH och temperatur, vattenflöde, växter, mat, miljö, går de ens i hop, är karet lagom stort, och man skall starta upp karet innan så bakteriefloran hinner "sätta sig" osv. Vet inte hur många som hade lite akvarim (20-40 liter) och 50 tetror när jag var liten. Tetror är ju så små, sant? De behöver ju inte mycket plats, eller hur? Eller.. jo.. det gör de. Det har iaf jag fattat efter att ha läst här ;)
Och så var det detta med pumpen då.. :P
― J.R.R. Tolkien
Bra att du läser på, då får man de bästa förutsättningarna. Ett 150 liters låter bra, då försvinner ju dock Guldfisk och scalare som alternativ av de du nämnde så du vet. Ja många har nog hållt fiskar väldigt fel tyvärr och jag förstår att du har mycket frågor. Vi har många nyttiga artiklar här på sidan som du kan läsa för att få lite mer kött på benen och sedan är det bara att ställa frågorna när de kommer. Jag har inte ens haft akvarium i ett år så även fast jag är en av adminarna här på sidan så är jag också nybörjare :)
jag KAN ju hitta på att köpa större än 150 liter ^^ Jag tänkte jaga akvarie på blocket när det är dags och köpa begagnat så där kan man ju hitta presis vad som helst. Om jag hittar ett komplett 250 liters för mindre peng än ett 150 liters kan det nog vara jag kör såpass stort. Sen blir det ju som alltid att fiskarna som får flytta i karet blir ju efter hur stort karet är och om de går överens med varandra :) Om jag köper 150 liters får inte scalarna och guldfisken nog med utrymme, så får jag ha det som "uppgraderingstanke" till ett annat större kar i framtiden. Framtidsdrömmer skall man alltid ha!
Har funderat lite på om man skall ha något lite kar redo för eventuella yngel? eller om det är en fördel att ha ett enskilld kar för "karantän" om man köper butiksfisk efterhanden? Hur viktig är det att hålla nyköpta fisk i karantän? kan man lita på att affären har skött den biten själv, eller skall man ta det säkra före osäkra och ha de i enskild kar några dagar innan de får flytta in i riktiga karet?
― J.R.R. Tolkien
Ett yngelkar behöver du inte. Om du har mycket växter så finns det gömställen för ynglen och många kommer då klara sig. För till exempel Guppy är det bäst också att låta honan gå kvar i karet och yngla och skippa dessa "yngel-boxar" då det stressar honan. Angående karantän så är det upp till var och en hur man vill göra. Om man inte har karantän så kan man ju råka smitta alla fiskarna i sitt huvudkar men de behöver ju inte bli så heller. Du får bestämma själv och om du använder dig av ett karantärkar så kan de behöva vara där några veckor och inte endast några dagar för att vara på den säkra sidan. Viktigt är ju också då att ha separat utrustning till karen, hel karantän så inte eventuell smitta sprids mellan karen
Välkommen till sajten! Vill bara flika in att de tråkiga alu-karen är mina favoriter. Lång livslängd och ofta bra mått på. De ska vara längre än de är höga tycker jag. Fiskar simmar inte upp och ner utan fram och tillbaka : ) Många nya kar är högre än de är långa och jag tycker inte det ser bra ut. Bara en liten tanke : )
#7 150 är jättebra som nybörjarakvarium. Det är lagom stort så man kan ha lite roliga fiskar däri ;) Det kommer bli ganska lätt att hålla bra balans i karet (med rätt filtrering så klart) också 👍