Förslag på pump
Vill börja med att skriva att jag är total nybörjare på akvarium så rätta mig gärna om jag skriver fel eller är otydlig 😁 Precis varit och hämtat ett hörnakvarium på 125 liter. Det enda som var med va lysramp så nu vill jag ha tips på en bra pump som räcker till det. Samt om någon kan förklara skillnaderna på innerfilter, ytterfilter, luftpump, cirkulationspump mm som jag försöker förstå mig på 😅 Vad är det jag ska satsa på? Vill även ha tips på mer bra att ha saker som kan införskaffas
Ytterfilter är alltid att föredra då de har större filterkapacitet och inte behöver rengöras så ofta + att där kan du välja vad för sorts filtermedia du vill ha :)
Cirkulationspump = Pump som ej filtrerar. Endast ger mer strömt vatten
Luftpump= En liten pump som du sätter utanför akvariet och sen drar en slang med en liten syressten på och lägger i akvariet som skapar en massa små bubblor istället för stora som kommer direkt från slangen. Detta kan användas för att få bättre ytcirkulation och vissa använder det för ökad syressättning men det hjälper inte speciellt mycket med syret. De går att koppla till små svampfilter dock. Perfekt om man har yngel / räkor
Innerfilter är billiga och effektiva samt kräver ingen plats utanför akvariet så det är praktiskta på så sätt:) De måste dock rengöras oftare än ett yttefilter.
Zooplus.se har billiga ytterfilter. Ska du ha små sällskapsfiskar som inte smutsar ner så mycket så räcker det med t.ex. Fluval 206 eller 306. Beror på hur mycket du vill lägga ut men självklart så desto dyrare desto bättre. Ett fluval 406 funkar också om du vill lägga ner lite mer pengar ^^,
http://www.zooplus.se/shop/akvarium/filter_pumpar/externa_filter/hagen/338753
Det är innerfilter eller ytterfilter du ska ha till ditt kar. Ett innerfilter sitter i akvariet och renar vattnet samtidigt som det ger ytrörelse vilket är viktigt för syresättningen av vattnet. Ytterfiltret gör samma sak men själva behållaren står utanför akvariet.
Luftpump används ofta för att driva andra saker i karet. Cirkulationspump sätter fart på vattnet men har inget filter.
Ett innerfilter är kanske lättare om man är nybörjare. Eheim är ett känt märke och det står oftast för god kvalité.
Det här har jag i mitt 96-liters och det räcker till för ditt också.
Här kom det goda råd på rad 😃
Hej och välkommen till akvariefisk! 🙂 Du har fått bra svar och jag kan bara hålla med. Ett ytterfilter är bra men i ditt fall kanske det passar bäst med ett innerfilter och som Lillyrod nämner så är Eheim ett bra märke som jag också använder mig av.
Vill också tillägga att du kanske behöver byta ut lysrören? Köpte du karet nytt eller begagnat? Förutom inredning och själva fiskarna så behöver du en doppvärmare och en termometer. Har du tänkt på vad du skulle vilja ha för fiskar i ditt nya kar? :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Är det bara Guppy och fåtal andra så räcker det med innerfilter. Det man får tänka på är att göra rent filtret varje vecka och göra delvattensbyte. Det behöver man inte med ett ytterfilter vilket jag skulle rekommendera. Har man inte tanke på att byta akvariet en tid så är ett ytterfilter värd varenda slant.
Jag gör vattenbyte varje vecka men jag gör inte alls rent filtret så ofta 😎 Jag gör rent det när flödet har försämrats och det tar vääldigt lång tid för mitt kar som inte är så hårt belastat
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Ungefär en gång i månaden gör jag rent de större filtren och det lilla varannan vecka : )
Att göra rent filtret innan flödet försämras är onödigt. Det är viktigt att filtret sitter högt upp (utblås 1cm. under ytan), eftersom att det är ytrörelsen som skapar syre i vattnet.
Jag rekommenderar likt Lillyrod, Eheim Pick-Up. Ett utmärkt filter! Billigt, lätt att rengöra, relativt tyst, reglerbart utblås… Den enda dåliga erfarenheten jag har av min Eheim pick-up är att mina kardinaltetror simmade/sögs in i det när de var små.
Har beställt en sån som #2 länkar till ☺️
Det blir nog bra tror jag Emeeil =) Vet du om att du behöver ha en doppvärmare också?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Hej och välkommen! 😃
Gällande passande fisk så är guppyn en fredligare fisk med långa fenor och inte alltför snabbt simsätt, så det är bra att kombinera den med andra mindre fiskar som också är fredligt sinnade.
Det en ska ha i åtanke är att fiskarna vill ha samma kvalitet på vattnet. Samma temperatur, samma pH-värde och samma styrka på hur snabbt vattnet strömmar.
Guppy vill inte ha alltför stark ström, så den bör inte kombineras med strömälskande arter. Gyppyn tycker också om att ha lite flytväxter på ytan, men även att det finns viss fri vattenyta kvar.
Spontant tänker jag på små rasboror, exempelvis kilfläcksrabsora (trigonostigma heteromorpha) som blir 5 cm och drottningrasbora (trigonostigma espei) som blir 3 cm. Dom är vackra och fredliga men har ett simsätt och kroppsform som skiljer sig från guppyn vilket jag personligen är positivt.
Rekommendation är minst 6 st då båda arterna är en stimfisk, men ska du köpa en liten stimfisk så blir det snyggare om du tar minst 10 st och fiskarna stimmar bättre.
Små rasboror gillar att ha lite flytväxter precis som guppys, och dessa fungerar bra inom samma pH. Guppyn klarar dock högre temperaturer och pH än dessa två, så då får man hålla kolla på värden och temperatur så det inte sticker iväg.
Guppyn är en väldigt trevlig liten fisk, dock blir dom många fler om du har både hanar och honor.
Vill du behålla beståndet som det är, säg 6 st guppys, så köp bara hanar. Även om honor och hanar brukar hållas åtskilda när de är i butiken, kan honorna redan vara dräktiga vid leverans.
Jag rekommenderar också att i ett mindre akvarium, som ditt, så försök hålla er till 2-3 arter. Det brukar bli en mer harmonisk vy i akvariet då, men det är min högst personliga åsikt. 🙂
Det blir ofta mer effektfullt om man väljer en stimfisk och har 10-20 st av dem istället för 3 olika stimfiskar och 6 st av vardera exempelvis.
Skulle jag springa till affären och köpa fisk till ditt akvarie så hade jag nog valt 6 st guppyhanar i olika färger och ett stim på 15 fiskar av en av rasbororna jag nämnde ovan. Som städhjälp hade jag valt exempelvis posthornsnäckor eller några stycken amanoräkor.
Hoppas det kan ge dig några tankar om vad som kan passa er. 🙂
Haha fortsätter med mina frågor i denna tråden då jag har fått så många bra svar 😁 Har fått hem innerfiltret och undrar vart det är lämpligast att placera det i ett hörnakvarium? Längst bak i hörnet, framme vid välvningen? 🤔
Längst bak. Det ser inte så kul ut med en pump på framrutan. Försök att få den så att den sprutar vattnet mot framrutan så blir det en cirkelrörelse i karet. Den ska sitta någon cm under vattenytan så att det blir bra ytrörelse så syre går ner i vattnet.
Glöm slangen som alltid skickas med för att få ner luftbubblor. Det gör ingen nytta utan väsnas mest bara : )
Håller med Lillyrod om pumpfrågan =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus