Förslag på pump
Vill börja med att skriva att jag är total nybörjare på akvarium så rätta mig gärna om jag skriver fel eller är otydlig 😁 Precis varit och hämtat ett hörnakvarium på 125 liter. Det enda som var med va lysramp så nu vill jag ha tips på en bra pump som räcker till det. Samt om någon kan förklara skillnaderna på innerfilter, ytterfilter, luftpump, cirkulationspump mm som jag försöker förstå mig på 😅 Vad är det jag ska satsa på? Vill även ha tips på mer bra att ha saker som kan införskaffas
Ytterfilter är alltid att föredra då de har större filterkapacitet och inte behöver rengöras så ofta + att där kan du välja vad för sorts filtermedia du vill ha :)
Cirkulationspump = Pump som ej filtrerar. Endast ger mer strömt vatten
Luftpump= En liten pump som du sätter utanför akvariet och sen drar en slang med en liten syressten på och lägger i akvariet som skapar en massa små bubblor istället för stora som kommer direkt från slangen. Detta kan användas för att få bättre ytcirkulation och vissa använder det för ökad syressättning men det hjälper inte speciellt mycket med syret. De går att koppla till små svampfilter dock. Perfekt om man har yngel / räkor
Innerfilter är billiga och effektiva samt kräver ingen plats utanför akvariet så det är praktiskta på så sätt:) De måste dock rengöras oftare än ett yttefilter.
Zooplus.se har billiga ytterfilter. Ska du ha små sällskapsfiskar som inte smutsar ner så mycket så räcker det med t.ex. Fluval 206 eller 306. Beror på hur mycket du vill lägga ut men självklart så desto dyrare desto bättre. Ett fluval 406 funkar också om du vill lägga ner lite mer pengar ^^,
http://www.zooplus.se/shop/akvarium/filter_pumpar/externa_filter/hagen/338753
Det är innerfilter eller ytterfilter du ska ha till ditt kar. Ett innerfilter sitter i akvariet och renar vattnet samtidigt som det ger ytrörelse vilket är viktigt för syresättningen av vattnet. Ytterfiltret gör samma sak men själva behållaren står utanför akvariet.