Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 903 ggr
Liten boll
0

Pump eller inte???

Ni som har kamp fisk, Hur har ni det med pump?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

ElinvBorg
1

Jag har pump för jag tycker det är det bästa, det viktiga är att pumpen inte får ha ett för hårt flöde så kampfisken får svårt att simma eller att den gömmer sig(håller sig undan från strömmen)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Kimmi83
0

Jag har med pump på lägsta flöde- stänger dock av den ibland. Tycker akvariet håller sig bättre när det är lite cirkulation.

ElinvBorg
0

Har du pump med filter Kimmi83? Isåfall när du stänger av så kommer de goda bakterierna dö vilket inte alls är bra för karet på flera olika sätt så det är bättre att ha på den hela tiden eller inte ha på alls :)

Liten boll
0

Finns det för eller nack delar att inte hs pump?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Kimmi83
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ElinvBorg- Min pump liknar denna- till ett 30 liters kar. stänger av någon timme ibland bara. Vad tror du- ska man plocka bort pumpen då- kan tycka man märker skillnad. Vattnet håller sig bättre med cirkulation om jag jämför men vet att kampfiskar inte vill ha något flöde.

ElinvBorg
0

Jag har själv en likadan pump och tycker den fungerar väldigt bra då man kan ha ett väldigt lågt flöde. Man brukar säga att om det blir strömavbrott i alla fall en timme så räcker det för att bakterierna ska börja dö vilket inte alls är bra för vattenkvaliteten så jag skulle råda dig att inte stänga av filtret, inte ens en timme

Kimmi83
0

Ok- får hålla det igång☺️- brukar stänga bla vid matning men då får den vara igång:).

Liten boll
0

Funderade på att ta bort pumpen helt när han är ensam men då kanske jag ska behålla den. Vad finns det för nackdelar utan pump?

www.papillon.n.nu

usvead
1

Jag har en pump till min Kampfisk bara för att rena vattnet. Den är placerad långt ner d.v.s. tvärtom mot vad man vanligtvis brukar rekommendera i ett akvarium. Ytrörelsen är i princip obefintlig men den gör ändå nytta, och jag slår inte av den annat än vid vattenbyte.

coffeeaddicted
0

Jag har en syrepump kopplad till ett sånt där snuttigt filter. 1st 50w (tror jag det är) pump, 1st t-koppling och det räcker gott och väl till både kampfiskens kar och en burk med räkor och snäckor :)

ElinvBorg
0

En nackdel med att vara utan pump är att du måste höra vattenbyten oftare för att hålla en bra vattenkvalitet

mimåne
0

Det är lättare att hålla bättre vattenkvalitet med en pump så jag föredrar också alltid en pump i akvariet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Qurex
0

Beror på vilken typ av bottengrus man har. Jag har två kar helt utan pump men med ett tjockt lager ecs som fungerar som filter. Har man bara posthornssnäckor och mycke växter tycker jag det fungerar bra utan pump. Men man kan ju inte ha lika mycke fisk. Jag skulle inte ha pump om jag hade haft en Kampfisk. Tror att det är allt för vanligt med kampfiskar som mår dåligt av för hög cikulation..

Liten boll
0

Jag har akvarie sand i botten och mycket växter. Funderar även på amanoräkor.  Förutom snabbare dåligt vatten, vad kan mer hända utan pump? Hur ofta behöver jag byta vatten och hur mycket utan pump?

www.papillon.n.nu

mimåne
0

I och med att en pump filtrerar vattnet också så får man ett klarare vatten. Utan pump kan det bli lite grumligt.

Hur stort akvarium Liten boll och vilka invånare?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Liten boll
1

I dagsläget tänker jag inte ta bort den. I framtiden ska jag ha en ensam kamfisk, kanske 6-8 amano räkor och diverse snäckor. 54L.

www.papillon.n.nu