Betta Splendens
Kan man honor och hanar ihop alltid av kampfiskar? Eller bara hanar/honor?
www.papillon.n.nu
54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor
En grupp honor eller en hane. Aldrig flera hanar och aldrig mixade kön utom vid avel och då under kontrollerade former.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Precis som Lizelda skriver. Jag skulle inte heller ha honorna för trångt och de kräver mycket växtlighet då de också är revirhävdande
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Alla fiskar är egna individer med personligheter. Ibland går det utmärkt att ha flera hanar, ibland går det att blanda könen också. Notera dock att jag använder ordet ibland, för oftast så fungerar inte dessa kombinationer. Ville bara påpeka att fiskar kan vara väldigt olika, trots att de är av samma art. 🙂
Det klart det kan finnas undantag men jag tycker ändå inte man kan säga att det beror på individen riktigt då det är deras naturliga beteende som inte varierar mellan individer. En del är snällare än andra, det kan vara lite individuellt, men deras naturliga beteende finns alltid där. Att blanda kan fungera en viss tid men det är inget man bör experimentera med tycker jag då man sätter fiskarnas liv på spel när man vet bättre och dessa förhållanden brukar så gott som alltid sluta dåligt efter en tid även fast allt verkar "hur bra som helst" från början
Jag har sett flera konkreta exempel på raka motsatsen- sanna mina ord. Fiskar är som sagt individer, med personligheter; även kampfiskar, givetvis.
Nej, tyvärr kan man inte ha dom tillsammans. Hanen skulle jaga ihjäl honorna och bita sönder fenorna. Det kan till och med hända att hanen får sönderslitna fenor. Om jag hade varit dig så hade jag valt en hane. (Det är bara min egen åsikt asså! Honor är också trevliga att ha!) För att hanarna är lätta att lära trix om man nu tycker om det. Min Kampfisk hane blev bortskämd så han vill inte göra något längre!:-)
Så flera honor är okej tillsammans?
www.papillon.n.nu
54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor
Japp! :-) Har du bestämt dig vad du ska ha? :-)
Ja om man har ett tillräckligt stort kar om mycket växter. Ditt 54 liter är på gränsen tycker jag och de kan inte gå tillsammans med Otocinclus då de ställer olika krav, tänker på att du nämnt att du vill ha dessa
Nu när jag tänker efter så är det ju roligt att skaffa honor för dom kan man alltid skaffa fler av till skillnad från hanarna. Nej, jag vet inte längre vad som är bäst! Hehe!:-S
Därför man har ett kar med honor och ett med en hane ;)
Ja det funkar också.
Måste passa på att fråga. Två-tre kamphonor i mitt 54 liters akvarium, själva, med mycket växter någon gång långt fram i framtiden. Skulle det vara okej eller vill de ha ännu större egna revir? Alt. om En kampfiskhona skulle passa ihop med fem stycken platys på den ytan? Hör så mycket olika så känns bäst att fråga här 🙂
Hälsningar Vemsan
Ja ottisar vill jag ha, så får jag glömma kampisen.:(
www.papillon.n.nu
Vemsan, du kan ha två till tre kamphonor i 54 liters i alla fall vad jag vet men med fem platys vet jag inte. Nån annan som vet kanske?
Jag tycker det är bättre att skaffa ett kar runt 100 liter och då kan man ha flera när ytan finns från början, om du förstår vad jag menar. Men visst ett 54 liters kan funka. Om en kampfiskhona passar med platys är jag lite osäker på, karet får inte vara för strömt i alla fall för då kommer honan hålla sig undan och ligga och trycka någonstans
Platys och kampfiskar gillar egentligen olika förhållande på vatten så någon måste kompromissa.
Går det inte att ha nån temperatur mellan deras förhållande av vattnet eller skulle det skapa en massa problem ändån?( Lite nyfiken)
Det är inte bara temperatur. Ph, hårdhet. Strömt/lugnt vatten m.m man ska tänka på. Risken är att man inte får båda att trivas utan någon av sorterna blir sjuk.
Aha
54L känns nog i underkant för 3st revirhärdade kampfiskhonor. Kanske två kan fungera men tre, njä.. =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ja det beror såklart på honornas beteenden också. Är det aggressiva honor så nej.
Funderar på en hane. Hur vill han ha det? Stillastående. Med eller utan pump? Vad mer?
www.papillon.n.nu
Doppvärmare och mycket växter. Pump är inte nödvändigt om du gör ordentliga vattenbyten :)
En kampfiskhane har samma krav som honor, varmt stillastående vatten. Men som sagt om du vill ha ottos så kan du inte ha Kampfisk. Jag skulle heller inte blanda en hane med neontetror då de är fenbitare. Men det beror på vad för akvarium du vill ha
Ska inte ha Otto. Vad menar du med vad för sorts akvarium jag vill ha?
www.papillon.n.nu
Snäckor
www.papillon.n.nu
Skulle det funka att ha några Körsbärsräkor med Kampfisk?
www.papillon.n.nu
Individuellt, med en del funkar det, med andra inte. Amanoräkor brukar dock inte vara några problem :)
Som Lizelda skriver så beror det på. Ibland fungerar det men många kampfiskar tycker räkor smakar väldigt bra. Amanoräkor som är större brukar gå bättre
Är amanoräkan lätt att ha för en som aldrig haft räkor?
www.papillon.n.nu
De räknas väl som hyfsat lätta?
Tack. Hur många kan jag ha för att det inte blir för många igen?
www.papillon.n.nu
Amano vill vara i en liten grupp och de förökar sig i bräckt vatten så nå ungar kommer du inte få i alla fall :) Tänk på att kampfiskar vill ha väldigt mycket växter i karet vilket också skapar gömställen för räkorna
#35 ja positivt att ej få räklingar. men hur många?
www.papillon.n.nu