Mata med cyklops
Matade fiskarna med fryst cyklops första gången idag och det va ju väldigt.. Smått.. Guppysarna åt upp allt som jag la ner direkt, antagligen för att det är några mer av dom. Men de lite större fiskarna äter bara några få och eftersom det är så smått blir det inte så mycket mat ju.. Så är cyklops inget att rekomendera att mata med om man har färre fiskar? Mina pansarmalar blev som galna när dom fick det men eftersom jag inte ser om dom äter upp det eller inte vet jag inte om jag ska mata med det. Tror ni att dom äter upp allt som man lägger ner? Om det inte är så mycket då.. Annars gör det något om det blir lite ouppätet kvar?
Personligen tycker jag att cyklops är lite för smått :) Bra till yngel osv, men mycket sugs bara upp i filtret och "ruttnar". Fryst artemia är mycket bättre på den fronten tycker jag :) Man kan smula artemian så att småfiskarna också får i sig lite.
Ja, lite så jag tänkte :) matar mest med artemia men testar lite nytt nu också. Men är det värt att mata guppysarna med cyklops då? Dom äter upp allt och verkar gilla det mer än artemia. Eller är det i sig sämre?
Aha :) Ah, lite då och då kan ju vara lönt.
Perfekt för yngel tänker jag.
Jag brukar göra så att jag tar upp en kub cyklops och gnuggar mellan fingrarna under vattenytan. När lite cyklops fallit av i ett litet moln fiskarna äter av tar jag upp kuben igen. Så blir hela kuben inte i vattnet och förstör.
Näringsmässigt verkar det vara helt ok som foder. Blanda du friskt.
Kunde inte låta bli att dra på smilbanden. "Matade fiskarna med fryst cyklops första gången idag och det va ju väldigt.. Smått.." 😃
Känner igen mig i din första erfarenhet av cyklops. Jag hade hört så mycket gott om cyklops och hur bra de skulle vara för pansarmalar. Sen när man prövar blev det bara ett moln av alla små matbitar, som inte ens ville sjunka ner till botten i mitt akvarium. Vilken skrattretande besvikelse.
Om dina fiskar gillade det så tycker jag absolut att du kan fortsätta mata med det när andan faller på. Kommer maten ner till botten så hittar nog dina corys det när de bökar i sanden. Även om du inte lägger märke till det.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Okej tack för svar :) kommer nog mata med det lite ibland då. Sen så kommer guppysarna säkert få yngel med så det passar nog för dom då :D
Ja ynglen kan också äta det =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus