Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1205 ggr
Omorika
0

Nitrit i low tech kar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Jag har fått nitrit i mitt jordakvarium och skulle behöva råd. Jag kan tyvärr inte komma på vad det ska bero på. Tycker inte jag har överbefolkat och efter jag upptäckte nitritet har jag dragit ner drastiskt på maten, bytta vatten men det verkar inte hälpa. Fiskarna har också börja visa tecken på att inte må bra fräs genom nån slags fenröta. Tror orsaken är de dåliga vattenvärdena. Så nu undrara jag om ni kloka människor här på forumet har några råd? Ska jag forsätta byta vatten, minska fiskbestånde, köpa bakterier på flaska eller är det kanske omstart som gäller? Tara gärna emot alla tips som går. Tack på förhand.

Lillyrod
0

Normalt sett så brukar vattenbyte varje dag räcka. Det är bara att hålla på tills det försvinner. Börja med ett ganska stort byte och kolla värdet varje dag. Slopa maten helt ett tag också.

[Tinitusan]
1

beroende på hur höga halter du har kan du byta två gånger om dagen, är testet väldigt rött(oftast färgen för högre nitrit) så kan du byta 50% morgon o kväll tills du fått ner färgen till orange, då kan du byta 30-405 varje dag tills det är gult igen

Qurex
0

Du kan sluta matan en vecka om du inte har känsliga fiskar eller yngel. kolla runt så det inte ligger nån död fisk eller liknande. Har akvariet varit igång länge? Jag fick problem med ett lowtech men då flytta jag på de flesta fiskarna och gjorde ett lite större vattenbyte. Har du många fiskar som bajsar så kanske inte dina växter och botten hinner ta hand om akvariet. vet du att du matat normalt och gjort normala vattenbyten så måste det bero på att du har för många fiskar. Balansen är rubbad. Fiskarna blir större så då kommer de belasta vattnet mera. Öka mängden vatten du byter kan hjälpa. Men ev måste du behandla fiskarna om de hunnit bli sjuka.

MariaK1977
0

Kan vara så att du har någon växt som ruttnat också. Andra har fått problem då det planerat växter som sålts som vattenväxter men egentligen inte varit det. De som planerat ner "ullen" tillsammans med nya växter får också problem ibland. Kan något av det vara aktuellt i ditt fall?

MariaK1977
0

Planterat skulle det stå…

mimåne
0

Under hur länge gjorde du vattenbyte varje dag?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Omorika
1

Hej Nu ska ni få höra. Köpte nya tester idag eftersom det gamla höll på ta slut och det visade inget nitrit så förmodligen är mina gamla tester fel på! Inte konstigt att jag inte hitta orsaken på problemet. Har bytt vatten nästan varje dag i 2 veckor och endast matat mycket lite. Tack för alla tips, jar gjor det mesta redan men nu var ju inte det problemet. Dock tror jag att jag har fått fenröta på vissa fiskar så vad tror ni man kan göra åt det?

Omorika
0

Men innan jag gjorde testet har jag minska fiskbeståndet genom att ge tillbaka några av de friska fiskarna så nu måste jag fundera på vad jag ska skaffa för nya när fenrötan har gett med sig. Förresten har jag lagt till ungeför 1 dl salt/100 liter kan det räcka som botemedel?

mimåne
0

Men så skönt att det bara var fel på testerna! Är fenrötan väldigt aggressiv eller kan du avvakta ett tag för att se om det gå till det bättre?

Omorika
0

Nä den är inte aggresiv har haft problem med den i ca 2 veckor ovh verka mest stå still. Så förhoppningsvis räcker daltet.

[Tinitusan]
0

vad var det för test du hade?

mimåne
0

Pröva och se om det räcker annars får du nog skaffa medicin mot fenröta.

Omorika
0

Det jag hade innan var tropical en gul och orange förpackning men jag tror att de kan ha blivit gamla har haft samma i 2 år. För innan har de funkat fint. Det kan ju va nått att tänka på mär man inte hittar orsaken. Ska hålla koll på fenorna så hoppas vi jag slipper medicin.

mimåne
0

Håller tummarna för dig. Återkom gärna och berätta hur det går.