Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: levandefödare
Läst 1656 ggr
WolfFire93
0

svar på mitt förra inlägg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#34 pumpen stannade igen igårkväll… så jag funderar på om det är dax att köpa en ny… men ska göra ett nytt försök idag och se. Det är supersvårt att få bort alla tofsalger från rutan… gnuggar och gnuggar XD Min Neon som är parad med en svart hane hoppar ur yngelkaret hela tiden, då satte jag ett hårnät över men efter ett par dagar så lyckades hon ta sig ur på nått sätt… XD så… hon har vunnit! XD Köpte en äldre hona som var parad-den stora gröna. Hon var helt svart bak och efter ett tag så gjorde hon konstiga ryckningar, så blev hon mörkröd istället med lite svart kvar och nu mår hon bra? Tror att det kan ha varit missfall?? Har aldrig varit med om det förr… Men! Jag har lyckats flytta 8yngel och några bor kvar med föräldrarna :3 Fick flera koi färgade! Och har inte ens den färgen… så det kommer bli spännande :3 den ena heter bumblebee X3 Jag har också flyttat 6 Ancistrus yngel: 3 vilt + 3 blonda, och har räknat till över 20 i den stora. De viltfärgade har riktigt coola mönster!! Mina små jätte posthorn växer så det knakar och har börjat få flytta ner till ett kar med mindre växter(föräldrarna har också flyttat. Mina Guldfisk yngel ska också få flytta ner för det är lite varmt för dem där uppe… mamma hittade en sten med Guldfisk ägg och tyckte jag skulle kläcka dem också, och jag svarade- vart tänker du ha alla dem? Vi har inte plats för alla dem!? Då måste du hitta någon som är intreserad som har damm… Det blev inga fler just nu X3 Jag behöver köpa fler hanar då jag fick rädda båda de gröna hanarna från den röda, tyvär klarade inte den ena sig. Tänkte jag kunde ge den till våran stora sköldpadda då den redan var död, så ploppade jag i den i det akvariet… och våran idiot delfinciklid fick för sig att äta upp den… den fastnade i halsen och han fick panik och försökte hoppa ur karet och höll på att dö! Vi fick panik och jag hade läst om folk som "opererar" på sina fiskar själv- så mamma höll honom medan jag skulle ta ut fisken med en pinsett… detta gillade inte flipper och sprattlade våldsamt, sedan kunde jag inte se svärdbäraren längre så vi släppte honom, och han överlevde!! :D Så det har varit fullt hus här hemma… X3 Kan göra ett nytt inlägg senare när jag kan fota ynglerna bättre och för en lite trevligare tråd ;) #35 han är fläckig! :3 han är kosning med en blond och en viltfärgad. Alla ungarna blev ljusare, resten bytte jag mot en ny hona på zoohörnet i kungsbacka, det kanske finns någon kvar :3 Kullen efter honom är riktigt läcker, kommer sälja i stort sätt alla när de är äldre ;) Bonus bild på den svarta kampfisken jag dreglade efter när jag var på zoohörnet igår… svär högt över att jag inte har ett bra akvarium för den… han tyckte jag skulle sätta den i mitt 3L… =_=" ibland asså… dessa folk… X3

mimåne
0

Så läckert med en helsvart Kampfisk!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

WolfFire93
0

Ja! Vill värkligen ha den! X3 de är tydligen ovanliga också…

mimåne
1

Ja jag har aldrig sett en helsvart Kampfisk förut

WolfFire93
0

De fick in 3 till tror jag som också skulle vara svarta, men de hade bara svarta fenor. Om jag kände att jag hade ett bra akvarium för den så hade jag köpt den! XD :')

Känns lite surt just nu… :')

Draken
0

Ett litet tips om tofsalgerna på rutan. Använd ett rakblad, luta det lite snett och skrapa bort algerna, de lossnar direkt :D

Gå inte in för nära på fogarna bara, det är inte så bra ;)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Hells Angel
0

Jag har aldrig sett en fläckig Ancistrus! :O

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

WolfFire93
0

#5 vad kostar rakblad? :) och var kan man hitta dem? #6 ja han är mycket sötare än en vanlig viltfärgad X3 Jag kommer spara en blond och en vilt om den coola teckningen är kvar :3 de är typ mörkgrå panter spräckliga. Så har jag planerat att köpa en röd/svart partner och se hur nästa kull blir! Detta är jätte roligt!! Har aldrig korsat färger innan X3 Funderar på om hans pappa ska få en ny tjej också då hans fru flyttade med mina förra fiskar till en kompis… Just nu är Batman(Sonen) ligger på nya ägg i en bättre grotta… vet inte riktigt hur jag känner- av att förökar sig som kaniner med typ 30 yngel per kull…

Lizelda
0

#7 Här nere på landet så säljer i alla fall våran Ica-butik rakbladsskrapor. Har även sett en del djuraffärer som säljer det men testa med närmsta Ica skulle jag säga :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
0

De flesta mataffärer säljer rakblad. Däremot skulle jag rekommendera att du köper en algskrapa med rakblad från djuraffären istället. Då får du ett stadigt skaft att hålla i när du skrapar rutorna och det är enklare än att hålla i ett litet rakblad. Dessutom kan man råka skära sig på det och det är ju inte kul 🙂

Jag har den här modellen.

WolfFire93
0

Vad bra då ska jag kika in hos Ted och köpa en när jag kan :)

WolfFire93
0

Jupp. 2 pumpar har "gått sönder". Jag tvättar dem och 2 dagar efter så står dem still igen. Det känns inte jättebra för fiskarna att jag tvättar pumparna så ofta, vad kan man göra för att underlätta för fiskarna 1 mån frammåt? Vi har inga pengar denna månaden, och planerar att köpa 3 pumpar och 1-2 syrepumpar nästa månad. Mitt akvarium har 1 syrepump men värkar funka sådär. Det andra akvariet har 1 extra pump som också värkar kass… Det är svårt att mixa fiskarna pga köttätare/växtätare/yngel/algätare… Vi kommer göra många vattenbyten i hopp om att det också hjälper. Vill ju inte att någon ska dö :'( måste ju också tänka på alla växter som behöver syre också. Så… det är så det ser ut just nu :'(

mimåne
0

Men alla pumpar kan väl inte ha gått sönder efter att du rengjort dem? Då måste det ha blivit något galet.. Vad är det för pumpar du har som krånglar?

Varför ska du köpa 3 nya pumpar och 1-2 syrepumpar?

Lizelda
0

Vad har du för pump? Jag vet att min eheim gjorde sådär men det berodde på att lilla pinnen till hjulet och hela alltet satt lite på sniskan så det kunde inte rotera ordentligt.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

WolfFire93
0

Kan inte märket på tu man hand, och de gick inte sönder efter jag rengjorde dem :) de stannade och efter att jag gjorde rent dem så stannade dem efter 2 dagar igen ^^" Den flesta pumpar vi äger är över 20år så det är dax för fler/bättre och man kan aldrig ha för många ;) Den pumpen som stannade där nere är bara några år gammal men Väldigt misshandlad av sköldpaddor, så jag tror kanske det är det? Har ju flera som funkar fint fortfarande också, kan kolla vilka mären det är imon om du vill. Den nyare sprutar pytte när den e "still" men det är en markant skillnad.

[Grinch]
0

Visste inte att det var möjligt med en helsvart Kampfisk!

ElinvBorg
0

Jodå, kampfiskar kan komma i många oväntade färger :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Grinch]
0

Vad roligt! :-)