Scalare uppfödning?
Hej! Hade tänkt skaffa några dvärg scalarer. Min fråga är om någon här vet hur man ska få dom till lek?
Det finns inga dvärgskalarer. Är det någon som har sagt det?
Det har jag oxå läst på nån sida.
www.papillon.n.nu
54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor
Vad konstigt! Jag tyckte jag läst det nånstans. Men hur som helst låt säga vanliga scalarer då..
Någon dvärgskalar existerar inte. Spetnosskalaren kallas ofta för dvärgskalar, men de är inte mycket mindre än klassiska skalarer.
Det enda jag hittar om begreppet dvärskalar på nätet är någon milt sagt dum människa som födde upp skalarer i alldeles för litet kar så de var förkrympta och missbildade. De såldes tydligen som dvärgskalarer.
Skalarer ska hållas i kar som är minst 50 cm höga för att utvecklas som de ska. Med bra förutsättningar så kan de leka : )
Okej, tack! Det låter hemskt med det där att nån fött upp dom i ett litet kar. Blir nästan ledsen över hur man kan göra så mot såna små söta varelser :-( Men för att inte göra som den människan hur stort ska det vara? Räcker det med 54 liters?
Nej det är alldeles för litet. Uppåt 200-300 liter krävs och höjden är viktig för att de ska kunna växa normalt.
Okej, tack så mycket! Då ska jag leta efter ett 200 liters akvarium och några snygga scalarer!
Men det är höjden som är viktigast just för scalarer. Många 200liters är kanske inte mer än 35 höga men långa vilket då passar bra till många andra fiskar. Jag hjälpte en granne som fick panik flytta några yngre scalarer till mitt 100liters. De bråka och jag försökte snabbt få tag på någon med större akvarium. Precis innan de skulle flytta så lekte de. Fick syn på en massa ägg på ett anubias blad som den ena föräldern åkte och vifta med fenorna för att ta hand om äggen. Precis när ljuset slockna i akvariet var min pansarmal där och mumsa i sig alla ägg. Skulle säga att trivs de och du skaffar några stycken så är det nog inte så svårt att få de att leka. De jag hade hade min granne fött upp från föräldrarna som han hade i sitt 500liters.
Hör man med nån som odlar dessa så finns det ju avelspar man kan köpa ibland. Annars får man köpa sej typ 6st yngre och vänta på att dom växer upp och börgar bilda par och sedan spara ett par och ge dom rätt förutsättningar. Mitt gamla par lekte rätt frekvent, jag hade ett stort kar med mycket växter och gav hyfsat mycket levande föda.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Jag skulle nog rekommendera ett 300L akvarium framför 200L =)
Det man får tänka på också om man vill odla skalare det är att många skalare i handeln idag inte klarar av en egen yngelvård.
Medarbetare på akvariefisk ifokus