Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 7481 ggr
CorneliaAndersson
0

Kampfisk - temperatur, ph-värde, mat? Hjälp :)

Hej vänner! Jag har lite funderingar kring kampfiskar!

#Villken temperatur ska de ha?

#Ph-värden?

#Mat?

Måste de ha mygglarver eller är det många som kör med "vanlig fiskmat"?

#Kampfiskar med ett mellanstort stim av neontetror, är det en idé? Någon annan art? Hur många ska man isåfall ha av den andra sorten, och hur stort akvarium ska man ha? Om man skulle vilja ha en kamphane, och en kamphane i samma kar (just för att inte hanen ska vara ensam), finns det någon form av fisk, eller mal som gärna äter äggen/ynglen? (Låter lite hemskt i mina öron, men jag har förstått att vissa har det så). Ge mig svar :) Helst raka svar (då jag lätt blir förvirrad med en massa text etc.) :)

Tack! :D

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

CorneliaAndersson
1

Ska ju såklart stå kamphane, tillsammans med en kamphona ;)

/ Cornelia Andersson,

Lillyrod
2

Kampfiskhanar ska INTE gå ihop med vare sig andra hanar eller honor. I vårt Lexikon finns lite att läsa om dem.

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/550ece5dce12c40f09003c1c-kampfisk

ElinvBorg
2

Hej och välkommen till akvariefisk! Jag har själv kampfiskar, både honor och hanar, så jag hoppas jag kan svara på dina frågor :)

Vilken temperatur ska de ha? Kampfiskar är tropiska fiskar och trivs bäst i en temperatur mellan 25-30 grader. Jag själv har runt 27-28 grader hos mina :)

pH-värden? Runt 6-8 i pH.

Mat? Måste de ha mygglarver eller är det många som kör med "vanlig fiskmat"? Med vanlig fiskmat antar jag att du menar flingfoder. Det är nog många som matar med flingfoder men då kampfiskar behöver mycket protein så är fryst foder så som mygglarver och artemia att föredra. Det är inget "måste" men jag tycker nästan det är det för att ha en välmående betta :)

Kampfiskar med ett mellanstort stim av neontetror, är det en idé? Det diskuteras ofta om man kan ha neontetror med Kampfisk och personer har delade uppfattningar och resultat. Jag tycker inte det är ett lämplig sällskap då de är fenbitare. Det kan gå bra men det kan också gå väldigt dåligt och då måste man vara uppmärksam och ha en plan b.

Någon annan art? Jag tycker att kampfiskhanar ska få gå ensamma. Det är inget de lider av. Men om man nu vill ha sällskap och har plats för det så gäller det att de inte är fenbitare så de ger sig på kampfisken och att de inte har långa fenor eller mycket färger så kampfsiken ger sig på dem. Självklart ska de ha samma krav på miljö och liknande.

Hur många ska man isåfall ha av den andra sorten, och hur stort akvarium ska man ha? Det beror på art.

Om man skulle vilja ha en kamphane och en kamphona i samma kar (just för att inte hanen ska vara ensam), finns det då någon form av fisk som gärna äter äggen/ynglen? För det första så mår inte en Kampfisk dåligt av att bo själv och för det andra krävs det rätt mycket för att det ska bli yngel. Dessutom, vilket är mycket viktigt, så ska inte honor och hanar gå tillsammans då det ofta leder till bråk och död. De ska bara släppas ihop vid parning och då i ett speciellt odlingskar där omständigheterna är kontrollerade så det inte ska gå illa

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

CorneliaAndersson
0

Tack för era svar! Jättebra och tydliga! Men… För en ensam hane då… Vilken storlek på akvariumet? :) Är det en fara för dem om man ha mycket växter i karet? :)

/ Cornelia Andersson,

ElinvBorg
0

Jag tycker ett 30 liters är en bra storlek för en ensam hane och nej det är absolut ingen fara för dem om man har mycket växter. De behöver inte direkt någon fri simyta utan vill ha väldigt mycket växter :)

Qurex
0

Min åsikt är att kampfiskar är "man made monster". Odlas ofta under dåliga förhå llanden i bla Thailand. Så jag skulle inte köpa annat än av någon som odlat dessa i Sverige. Kamphannar är supervackra men knepiga fiskar. De anses ibland som bra nybörjarfisk men jag tycker inte det. Speciellt inte om man har ett nystartat akvarium. De lever inte så länge heller. Finns så otroligt mycke naturligt vackra fiskar att jag inte förstår varför.man ska odla fram massa konstiga färger och former. Har skapat några trådar ang detta. "Bättre än kampfisk" Ett.lekpar ciklider som sköter om sina yngel är betydligt roligare än att se en Kampfisk bli galen på sin egen spegelbild. :-)

ElinvBorg
0

Kan hålla med om att det inte är en nybörjarfisk men varför passar de inte i ett nystartat kar menar du? Beror på vad man menar med länge. Om man köper en fisk med kvalitet så kan den leva flera år. Smaken är ju som baken om vad man tycker om :)

Qurex
2

Nystartat menar jag om man inte har något annat akvarium att få en snabb start med goda bakterier. Om du startar ditt första akvarium och detta är ett 30liters med en fisk som ska.äta ganska mycke animaliskt protein så.är det väldigt lätt att få dålig kval på vatten. Som sagt inget bra första försök enligt mig iaf. Men du har helt rätt att alla tycker olika. Många som får problem med Kampfisk bara..

ElinvBorg
0

Jag startade upp mitt 30 liters och hade i en Kampfisk direkt och det har gått jättebra :) Det gäller att få en fisk av bra kvalitet, som med alla fiskar, och vattenkvaliteten är viktigt så inte fenorna drar på sig någon skit. Men det gäller ju för alla fiskar så bara man är påläst och köper ett bra exemplar så borde det inte vara några problem :)

mimåne
0

Ju mer växter desto bättre! =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

CorneliaAndersson
0

Vill meddela att vi haft fisk tidigare, men att vi nu denna gång vill uppgradera oss lite :)

Jag vill ha från uppfödare i Sverige, redan uträknat :)

/ Cornelia Andersson,

Qurex
0

Men vill iaf påpeka att jag tycket du ska googla runt på lite andra fiskar. Även labyrintfiskar finns många andra. Det finns fler bettor än betta splenders tex.

CorneliaAndersson
1

Vill absolut inte vara ohövlig…

Men.. när tycker du att man ska skaffa en kampfisk då?

Jag menar.. Vi har haft en del fiskar förr,, jag söker upp info för att göra det så bra etc. samt att jag har ett intresse i fisken. :)

/ Cornelia Andersson,

CorneliaAndersson
1

Någon av er nämnde 30l.
Funkar du nano-akvarium? Har ju sett att de finns i 30l.

Eller är det bara skräp?

**Fördelar & Nackdelar?

**Bomba *HEMSKT* gärna med bilder, om ni har kampisar i nanos! :)

/ Cornelia Andersson,

Lillyrod
0

Nano är ett samlingsnamn för mindre akvarium upp till ca 30 liter. Det är alltså inget märke.

CorneliaAndersson
1

Ojdå :O
Hehe.. Märks att jag är lite ringrostig! x)

/ Cornelia Andersson,

Lillyrod
0

Ett 30 liters blir alldeles utmärkt till en Kampfisk. Det finns ju olika märken på dem och vad som följer med kan nog skilja sig mellan de olika. Hur bra grejerna är vet jag inte men det finns säkert någon annan som kan svara på det : )

CorneliaAndersson
0

Tack så hjärtligt för att du tar dig tiden till att svara :)

/ Cornelia Andersson,

ElinvBorg
0

Jag har detta 30 liters till min Kampfisk och jag tycker det är både snyggt och funktionellt. De negativa är att man inte själv kan ställa in graderna på doppvärmaren

Lillyrod
2

Självklart svarar vi på det vi kan ; ) Det är alltid roligt att diskutera fiskar och allt som följer med intresset.

Qurex
0

#13 Det jag menar är att visst kan du skaffa en Kampfisk men det finns så mycke annat som är både finare och roligare. Problemet är att de flesta affärer som har akvariefisk bara har de vanligaste sorterna och då framstår Kampfisk som väldigt fin. Sen passar den inte alls som sälskapsfisk.som man lätt tror.pga att.många.djuraffärer har sina tillsammans med andra fiskar.

CorneliaAndersson
0

Det var därför jag frågade just frågan om sällskapet ;)

Jag tog inget för givet gällande djuraffärsfiskarna. :)

/ Cornelia Andersson,

mimåne
1

Fast vilka fiskar som är fina och roliga är ju upp till var och en🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus