Frågor
1. Om kanterna på en svärdsplanta är lite bruna fast det inte blir något mer, är det bättre att ta bort bladet då? 2. Hur lång tid tar det för anubias att fästa sig på en rot? 3. Har läst att man inte ska ha anubias i ljuset, är det bara på grund av alger eller typ dör växten? 4. Varför börjar vissa sandsnäckor se blåa ut? 5. Hur snabbt växer sandsnäckor om man matar dom med tex broccoli 1-2 gånger i veckan? 6. Hur stora är sandsnäckor ungefär när dom kan få ungar och hur stora är bäbissnäckorna när dom föds? 7. Har en physa snäcka, kommer den lägga massa ägg och hur ofta ungefär? 8. Har två stycken Corydoras panda longfin som ser ut att ha ganska trasiga fenor (speciellt stjärtfenan), antar att de kommer växa ut igen, hur lång tid tar det typ? 9. Är det bra att mata fiskarna med flingor och fryst varannan dag? Jag kanske skriver lite mer frågor här någon annan gång men just nu har jag bara de här :)
1. Är ditt akvarium nystartat? Om växten är ny är det normalt att bladen blir bruna i kanterna. Så länge de nya bladen är gröna och fina är det bara att ta bort de brunbrända!
2. Det beror mycket på vilket ljus du har i akvariet och hur mycket näring växten har. Det kan ta allt från några månader till ett par år.
3. Anubias är inte speciellt ljuskrävande. Får den för mycket ljus kan bladen bli missbildade. Anubias är dock väldigt svår att ha död på.
4. En del sand snäckor är lite blå i tonen. Det är förmodligen fullt normalt.
5. Sandsnäckor växer relativt snabbt.
6. Här är jag lite osäker, men tippar på att de blir könsmogna ungefär när de är strax över 2cm.
7. Ja, för ofta…
8. Beror på hur skadad den är. Är den riktigt skadad finns det risk att fenan aldrig växer ut igen.
9. Fiskarna bör matas 2x per dag, variation är nyckeln till en god kosthållning.
Det är inte nystartat men för ett tag sen var lysröret av i några dagar (det gick sönder) så då blev de lite bruna.. Men är det dåligt att ha kvar bladen som är bara lite bruna tills de nya har växt ut mer? Pandornas fenor är fortfarande längre än de normalas men det ser ut som om de har blivit lite sönderbitna längst ut, så dom är inte jätteskadade, då växer de ut eller? :) Får nog börja mata två gånger per dag då :) många som säger olika.. Är det bra att mata varannan gång med flingfodef och sen variera med olika frysfoder? Något tips om vad för fryst dvärgguramis brukar gilla? Mina äter artemia och dissar totalt svarta mygglarver..
När du säger sönderbitna, har du någon annan fisk som kan ha bitit på dem? Det är bra att du varierar fodret lite och jag tycker inte du behöver mata två gånger om dagen utan en räcker :) Populärt frysfoder brukar vara artemia och vita mygglarver men det finns såklart mycket annat att testa
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Ingen av mina fiskar biter på fenorna men dom var så när jag köpte dom, märkte det inte då.. Ska testa med vita mygglarver då :) skulle va bra att hitta lite som de gillar så man kan variera mer men har inte haft dom så länge, så har inte köpt så mycket olika.. :}
Vad är det för fiskar du har förutom pandorna? :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Två dvärgguramis :)
Vad för fiskar är det du har? 🙂 Det är svårt att säga hur mycket du bör mata om vi inte vet vad du har. Tumregeln brukar dock vara 2x per dag.
Edit: Nu ser jag… I ditt fall räcker en gång per dag. När du matar, tänk på att det skall falla ned mat till pandorna också.
Ang. växten så tror jag inte att det bruna försvinner. Men det är inte heller farligt att ha i akvariet. För ännu mer variation kan du testa röda mygglarver också- det går hem hos alla fiskar! Men ge inte för mycket röda mygglarver, hur tokiga fiskarna än är i dem- i för stora mängder ger de förstoppning.
Som du beskriver problemet med fenorna verkar det inte allt för allvarligt- de lär växa ut igen. 🙂
Japp, pandorna får mat med :) ska köpa såna tabletter till dom snart också. Hur mycket röda mygglarver kan man ge för att vara säker? Då kan jag iallafall ha kvar de lite fulare bladen tills de andra har växt ut så att det inte blir alltför tomt :)
Mygglarvspaketet kommer förmodligen att se ut lite som en chokladkaka. Du kan ge fiskarna en till två rutor i veckan. Jag använder röda mygglarver som lördagsgodis! 🙂
Frysta svarta mygg är vad jag hört ofta dåliga. Jag brukar fånga levande och det är det ingen fisk som ratat. Odla levande foder. Det är kul och fiskarna älskar att jaga riktig mat.
Skulle fånga levande men är lite osäker på vad det är för något.. Jag kanske ska börja odla levande foder men inte riktigt nu tror jag..
Det finns många olika slags vattenlevande kryp ute i små vattendrag just nu. Känner du dig osäker på vilka som går att ge till fiskarna och inte men vill gärna pröva så skulle jag rekommendera att du börjar med att fånga in vanliga svenska mygglarver. De är enkla att känna igen så där blir det nog inte något fel =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ska nog testa det då :)
Hur kan man hålla nere temperaturen i akvariet? Vill ha det på 25grader men det går alltid upp till 27-28. Har ingen doppvärmare i eller element på i rummet.. Vet inte riktigt hur jag ska få det kallare utan att göra kallare vattenbyte, men det kan jag ju inte göra varje dag..
Den ser mager och krokig ut.. Kanske är den undernärd och därför blivit krokig?
Den är inte så krokig på riktigt.. Men tänkte mer på färgen, den har blivit brunare och ganska röd och gul på sidan.
Är det unga exemplar som kanske börjat bli könsmogna och hittar sin rätta teckning? Könsskillnad? Vad är det för art du har?
Det är panda pansarmalar och ja, dom är ganska små så det kanske kan vara så. Själv ser jag inte könsskillnader på några men är inte helt säker på hur man ser det..