Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 1197 ggr
Mischa
0

Gurami, underlätta för honan

Har ett guramipar i ett 169l kar som är inrett med en hel del växter, rötter och andra gömställen. Hanen har börjat jaga honan en hel del och jag vill inte att hon skall bli sönderstressad. Tycker att både utrymme och gömställen borde vara tillräckligt, finns det något annat jag kan göra för att underlätta för honan? Skulle en ommöblering göra honom mindre hemmastadd exempelvis?

≧◔◡◔≦

mimåne
0

Vad är det för Gurami art?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Qurex
0

Jag hade ett  par pelvicachromis taeniatus som hanen plötsligt blev helt galen i att attackera honan. Detta i ett 100liters. Jag hittade honan helt blek och tagen under pumpen och flyttade då antingen honan eller om det var hanen först mins jag inte, till ett mindre akvarium. Sen när honan återhämtat sig fick de återförenas. Vilka färger de visade då. Lite senare fick de yngel. Sedan dess har det inte varit problem.  Detta var inget som någon rekommenderat, utan bara ett test som fungerade för mig.  Jag har bara erfarenhet av en labyrintfisk (microctenopoma ansorgii) och där  hade jag 2 hanar och en hona tillsammans. Hanarna tävlade och "kampade" så honan fick vara ifred, men efter parning så dog hon, så det kanske inte var så lätt för henne iaf…(blev iaf yngel senare)

Mischa
0

#1 Det är vanliga guldgurami. (Trichopodus trichopterus, om det är bättre att använda vetenskapliga namn)

≧◔◡◔≦

[raichu]
0

#3 Akvariet är för litet för guld och de ska inte hållas i par, de ska hållas i en grupp. 😎

Läs om Blå gurami här på forumet. 🙂

Mischa
0

#2 Det är just sådant jag vill undvika. Har även funderat om en hona till skulle kunna avlasta den första, men risken är väl att man försätter ytterligare en hona i en jobbig situation?

≧◔◡◔≦

mimåne
0

Kanske hanen är leksugen? Ska bygga skumbo?

[raichu]
0

#6 Knappast troligt såvida TS inte har pumplöst eller ovanligt lugnt, det är helt enkelt guramier som inte har i "par" att göra. 😎

Mischa
0

#3 Tack för svaret, hur stort skulle du rekommendera? Och hur många honor per hane? Tycker jag läst allt jag kommer över om blå/guldgurami och de flesta råder till betydligt mindre volym än det jag har. Börjar bli så trött på att inte kunna finna pålitlig information.

≧◔◡◔≦

Mischa
0

#7 Pumplöst eller särskilt stillastående är vattnet inte. Det känns inte som jag har ultimata lekförhållanden efter vad jag läst mig till.

≧◔◡◔≦

[raichu]
0

#8 Läs detta http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5601c386ce12c44fe1000901-bla-gurami?participating-7. 🙂

När det kommer till blå guramin så spelar det ingen större roll huruvida du har enbart killar, tjejer, mer eller mindre av något kön, de kommer att slåss och jaga varandra ändå. Undantaget är vid lek. 😎

Dock så skadar de ytterst sällan varandra. 🙂

mimåne
1

Guldgurami är en parfisk och volym du har dem i är också bra🙂

Mischa
0

#10 Tackar 👍

≧◔◡◔≦

[raichu]
0

#11 Där har du så fel som du kan ha, det är en myt och inget annat. 😎

De är gruppfiskar och inget annat, 200l är absolut minsta. 😎

Har inte du läst min artbeskrivning för dessa? 🤔

Lizelda
0

#13 Jag har i alla fall läst Zoopets artbeskrivning som på flera punkter skiljer sig från din.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[raichu]
0

#14 Det är för att Kjell inte har några egna egentliga erfarenheter av dessa, jag försökte få honom att få till det så att det är korrekt men det blev bara värre.

Han ändra volymen från 120l till 110l.

Lizelda
0

#15 Jag kan inte säga alla då jag inte läst alla men de artbeskrivningar jag läst om dem, utom din, säger i princip samma sak så det har knappast något att göra med vad han har för erfarenhet och inte.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[raichu]
0

#16 Det är för att de är hopplöst föråldrade och baserade på myter från typ tidigt 1900-tal.

Qurex
0

Parfisk för mig är arter som om du har ett större antal och det då bildas ett par. Där det är en hane och hona som tydligt visar finast färger och hänger ihop. När dessa sedan skaffar yngel hjälper de varandra med dessa. typ palettciklider. Om en hane bygger ett skumbo och lockar in en hona att leka i detta skumbo skulle jag inte klassa som parfisk. Vilket som guldgurami faller under vet jag inte, men det borde någon som har odlat dessa lätt kunna svara på.

mimåne
0

För att hålla sig till frågan så är Gurami en lite bråkig art rent generellt och speciellt vid lek kan hanen jaga honan. I mån och mycket ska det inte bli några större problem. Upplever du hanen så pass aggressiv mot honan att hon är utsatt för fara?

[raichu]
0

#18 Hos guldguramin (likt alla skumbobyggande guramier som jag känner till) så bygger hannen ett bo, lockar honan till sig, kramar henne på äggen och kör sedan iväg henne för att ta hand om äggen och de osimmande ynglen på egen hand.

Mischa
1

#19 Nej, skulle inte säga att hon är utsatt för någon större fara som jag upplever det, men vill ju att mina djur skall ha det så bra som möjligt. :-)

≧◔◡◔≦

mimåne
0

Jag förstår att du vill det Mischa =) Om du inte tror att det är någon fara så behöver du nog inte ingripa som det är nu men håll gärna koll på dem ifall att det skulle bli värre.

Mischa
0

Tack!

≧◔◡◔≦