Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2530 ggr
Kirnzy
0

Sjuk dvärggurami

Min dvärgguramihona ligger på botten, på sidan. Är inte säker på vad det är men tror inte att hon kommer klara sig iallafall :( Så jag undrar mest vad som har hänt.. Dom andra fiskarna mår bra än så länge iallafall, tänker om det är något smittsamt eller så. Finns det någon behandling som man kan testa? Ska jag låte henne gå kvar där hon är nu, flytta henne eller avliva henne? Har varit borta i en vecka så vet inte hur länge det har vart så. Också nu när jag kom hem så var det bara 21 grader i karet :/ vet inte hur det blev så, det har aldrig ändrats innan.. Kan det vara någonting på grund av det?

mimåne
0

Det låter som att din Dvärggurami inte alls mår så bra. Kanske har det hänt något med vattnet under tiden som du har varit borta. Att temperaturen gått ner kan absolut ha påverkat fisken och gjort den stressad. Stress i sig är en vanlig orsak till att sjukdomar uppstår. Har du fått upp temperaturen till det normala? Gjort ett vattenbyte?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Kirnzy
0

tenperaturen blev bra ganska snabbt och har precis gjort ett vattenbyte. Fisken har börjat simma lite igen, men inte alls myckeT. Ska jag lägga i något medel eller så? Salt? Eller ska jag vänta och se om det blir bättre? Ska jag avliva henne då hon antagligen har lidit ett tag..?

Kirnzy
0

Den fisken är nu död :( men måste bara fråga en sak till.. Fisken som dog var ganska uppsvälld typ (har inte fått speciellt mycket mat på senaste tiden så hon var inte bara tjock) så tänkte om det var bukvattensot.. Kanske? Jag är antagligen bara orolig i onödan men vill vara säker när det gäller de fiskar jag har kvar, de är också lite tjockare än vanligt.. Men de äter och simmar runt som vanligt, så det borde inte vara bukvattensot, eller? Finns det någon annan sjukdom som gör fiskarna uppsvällda?

mimåne
0

Vad tråkigt att fisken dog trots att den verkade bli lite bättre när du gjort vattenbytet och fått upp temperaturen. Det låter som att du kanske har problem med bukvattensot. Dålig vattenkvalite brukar vara orsaken till bukvattensot och att din Dvärggurami blev lite piggare när du gjorde vattenbyte känns ju logiskt i så fall. Vad tror du om att du skulle kunna ha dålig vattenkvalite?

En fisk kan vara sjuk trots att den i våra ögon ser ut att må bra. När en fisk ligger på botten och ser sjuk ut har det ofta gått väldigt långt och kanske är då kan det vara för sent att rädda den. Har du märkt om dina fiskar äter och har normal avföring?

Kirnzy
0

Den började simma lite innan jag gjorde vattenbytet, märkte inte någon skillnad efter.. Vattenväderna är bra och fiskarna äter normalt och så. Jag kan inte märka något fel med fiskarna jag har nu men det kunde jag ju inte därmed den andra innan jag var borta heller..

mimåne
0

Av allt som kan uppstå och hända med akvarievattnet så är det en bråkdel som man kan mäta med tester. Även om testerna visar att allt är okej så kan det vara något på tok. Om du inte kan se några symtom alls på dina fiskar just nu så tycker jag att du kan avvakta med att göra något =)

Kirnzy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som vet varför den bara blir tjockare? Kanske inte är extremt tjock men hon växer hela tiden.. Kan det vara rom eller något? Vet inte mycket om de men hittar ingen annan anledning till varför hon är så tjock.. :/

Liten boll
0

Hon är inte förstoppad?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Kirnzy
0

Jag är ganska säker på att hon inte är det. Den ända skillnaden från innan är att hon är tjock, märker ingenting annat, så jag är inte säker på om det ens är något..

ElinvBorg
0

Äter hon? Bajsar hon?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Kirnzy
0

Ja

Qurex
0

Börjar fiskars beteende ändras hastigt så är det något som är fel. Blir de slöa är de sjuka. oftast är det en eller några som är känsligast som dör först. Har du många fiskar i ett litet akvarium kan det vara så att de växer och blir större och då ökar mängden näring i vattnet. Risk för mer bakterier. Vattenbyte kan vara lösningen men det är alltid bättre att göra små och regelbundna byten. Väntar man och sen blir tvungen att göra ett stort byte kan det stressa fisken också. Har man surt vatten med mycke nitrit och gör ett stort byte som höjer ph kan man få stora problem.

mimåne
0

Och hon är inte gammal?

[raichu]
0

#7 Ser enligt mig (som har haft dvärgar ett antal gånger) ut som att hon varit undernärd och nu är på väg att gå upp i vikt igen. 🙂

Mata på och hon kommer att bli pigg och bra igen. 🙂

Kirnzy
0

#14 Ja, så kan det nog vara.. Är inte helt säker på hur de ska se ut eller hur mycket man ska mata :s Dom fick ju lite mindre mat också när jag var borta så det kanske inte är så konstigt om hon går upp lite nu. Tack för svaren :)