Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1616 ggr
Arabesque
0

Behandlingsbar sjukdom?

Hej! 

Jag har ett akvarium med främst platys och hittills har tre fått avlivas med samma symtom. Det har gått iallafall mer än en månad mellan varje fisk så det är inte som att alla plötsligt dör. De andra platysarna verkar leva och frodas (finns en hel del yngel och de ser runda och nöjda ut) 

Vad som händer är att fisken blir svag, sedan börjar den tumla runt, ligga nere på botten, verkar inte kunna simma rakt och kan simma på sidan ibland.

Det syns liksom inget på dem, om något kan de se lite magrare ut. 

Är detta någon sjukdom som går att förebygga, eller är det bara vad som kommer med en så sönderavlad art?

[Tinitusan]
0

det låter tyvärr som dåligt odlade platys, hur länge har du haft dem?

Arabesque
0

Jag tror jag köpte dem i december någon gång!

Draken
0

Håller med Tinitusan.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

coffeeaddicted
0

Simblåseproblem? 
Testa att ge ärtor och sen "svälta" dom i 3-4 dagar.

Ghostbuster_99
0

Hej,

Det är med största sannolikhet simblåseproblem. Det finns mig veterligen inga speciella åtgärder mot det., utan mest det gamla vanliga.

1. Bra vattenkvalité

2. Bra mat i rätt mängd

3. Akvariestorlek

4. Rätt intervall mellan vattenbyten

Sist men inte minst; köp fiskarna från dedikerade akvariebutiker. Jag har haft väsentligt färre problem med fiskar köpta från dedikerade butiker än de jag köpt från stora kedjor t.ex. Arken Zoo och Djurmagazinet.

Ha nu en bra helg! 🙂

mimåne
0

Men är problem med simblåsan verkligen såå sannolikt när det rör sig om tre stycken platys som alla haft samma symtom?

Medarbetare på akvariefisk ifokus