Avliva fisk?
Mina fiskar i ena karet har tyvärr blivit drabbade utav neon sjukan och har behandlat länge nu men utan resultat… Nu funderar jag på att avliva stackarna.
Men vad är egentligen mest humant? Jag tycker det är såå jobbigt att bara tänka tanken!
Kan mina Amanoräkor vara smittade? Har hört att dom i vissa fall kan föra vidare sjukdomen, för dom vill jag gärna flytta över till mitt andra kar men är ju livrädd att min Kampfisk ska bli smittad :O
Snälla, lite hjälp?
Hur stora fiskar? Vanlig småfisk hade jag lagt i håv eller påse och smällt hårt i väggen ett par gånger.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Det är bara små fiskar
Men gud allt låter så brutalt, kan man inte bara lägga ned något i vattnet så de somnar in?? :(
Koka INTE ihjäl fiskarna, det är ingen bra eller humant avlivningssätt. Det bästa alternativet är nog att lägga fisken i en påse och slå den mot något hårt/slå något hårt mot påsen
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Kommer inte klara av att koka dom, men antagligen inte att slå ihjäl dom heller… Finns det inget så att dom somnar in?
Har varit på tal om någon speciell olja men vet inte hur väl det fungerar. Avlivningen ska ske så snabbt och smärtfritt som möjligt
Ja det finns någon slags olja man ska kunna köpa (tror dock den kan vara lite besvärlig att få tag på om jag minns rätt) som man droppar i ett kärl med vatten där fisken är. Fisken somnar in lugnt och stilla. Jag kan inte komma på vad oljan heter nu tyvärr men om du använder sökfunktionen här på sajten så kan du hitta namnet för vi har pratar om den förut.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Nejlikolja är det
Tack ElinvBorg, du är en ✨! 🙂
Medarbetare på akvariefisk ifokus