Vilken sjukdom?
Hej! Det verkar tyvärr som att mina fiskar har fått någon sjukdom… Två fjärilsciklider har avmagrat betydligt och en scalare spottar ut maten. Hade en fisk i mitt andra kar som spottade ut all mat och dog efter ett tag. Trodde att det var pga ålder men nu börjar jag undra om det inte är ngt smittsamt. Använder samma håvar etc till båda karen. Någon som vet vad det kan vara?
Inga fler ytliga symtom som du kan se?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Nej, den ser fin ut i övrigt. Den har endast spottat ut maten ett par dagar, så den har fortfarande en rund mage. Kan ej se ngn svamp eller liknande.
Har den rund mage även fast den spottar ut maten? Rund mage som i bukvattensot?
Jag tror på bukvattensot. Att fiskarna slutar äta och spottar ut mat är tecken på det. Att den dessutom ser lite svullen ut utan att ha ätit är inte heller ett bra tecken, om fjällen börjar stå ut är det nog kört :/
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Min ena Platy hona har exakt dessa symptom, jag har lagt hon i ett eget kar. Hon vill inte äta, hon är uppsvälld och hennes fjäll står ut och hon hat t.om tappat något fjäll. Kan man göra något åt detta? Eller måste man avliva fisken?:(
Det brukar inte finnas mycket att göra när det gått så långt tyvärr :(
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Den är inte svullen, det är mer så att den ännu inte magrat av. Den åt bra fram till tre dagar sedan. Fjällen står inte ut, den ser oförskämt pigg ut och styr akvariets invånare med järnhand som vanligt. Den fisken som dog i mitt andra akvarium hade inte utåtstående fjäll och svällde inte upp. Den spottade ut maten, magrade av och dog. Någon typ av tarmparasit kanske?
Tarmparasit funderar jag också på ja.
Jag har esha gdex hemma, kan den tänkas fungera mot detta? Andra tips på medicin?
Mina fjärilar gjorde också så ett tag, antingen spottade ut eller åt inte alls och började magra. Detta var efter en medicinering och balansen i karet hade rubbats. Jag gjorde extra vattenbyten och ökade mängden i bytena och sedan blev det bra igen. Har du koll på värdena? Provat extra vattenbyten? De flesta, för att inte säga nästan alla, sjukdomar uppkommer ju också av försämrad eller ändrad vattenkvalitet, eller av stress.
Byter 1/3 vatten en gång i veckan. Senast var i fredags.
Det är jättesvårt att veta vad som är felet med din fisk när den inte visar så jättemycket specifika symtom för någonting =/ Förstår att du jättegärna vill hjälpa den. Om du ska medicinera så kanske en medicin mot inälvsparasit.
Tack gör ditt svar mimåne. Tittar på medicinen jbl nedol plus "En medicin för bekämpning av Capillaridae, Oxyuridae, Camallanidae samt andra parasitiska maskar". Vad tror du om den mimåne? Någon som provat denna? Pos/neg erfarenheter?
Vill du medicinera så tror jag att du kan pröva den medicinen.