Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 3836 ggr
Chocopops
0

Svävaralger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter mycket läsande googlande frågande, har jag kommit fram till att de med största sanorlikhet är svävalget alger jag fått i stora karet, enda som hjälper är total mörkläggning.. så om 3 dagar har jag ett spännande paket att öppna , hoppas nu detta hjälper annars vet jag inte vad jag ska göra .

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Denna kommentar har tagits bort.
Chocopops
1

mimåne
0

Men så snyggt du slagit in det😃

Däremot så håller jag inte med om att total mörkläggning är det enda man kan göra för att få bort dem. Det finns andra knep också som fungerar =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chocopops
0

Haha tack :p, jasså vilka då? Blir så deppig av att inte kunna sitta å kolla på mina fiskar :( , är inge kul å sitta å virka framför ett svart kar :(

mimåne
0

Jag har följt de vanliga rekommendationerna mot algproblem och det har fungerat bra🙂

Chocopops
0

okej , jag har mycket snabbväxande växter även flyt växter, har gjort vatten byten 1g veckan =/ har endast tänt lampan 8 timmar/dag ( nu inte alls)

ElinvBorg
0

Akvariet ser ut att stå ljust, det får inte sol på sig?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Chocopops
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#7 nej just den placeringen ger inget solljus på akvariet, där av att jag valde just den väggen å inte den andra i dotterns rum, man lurar sig lite, men då vi har en massa björkar på baksidan  kommer solen aldrig åt där

Chocopops
0

ena bilden blev ju hel knas :P

[Udoon]
0

Jag håller också på och brottas med eländet, alla säger att "äsch, bara skaffa uv-filter" men det har jag inte råd med, så har också mörklagt nu. Blir sista jag testar innan jag får göra omstart, provat allt annat redan, ha i mer växter hjälper inte när cyanon jag också åkt på tar död på dom innan dom hinner hjälpa något :/ Så lider med dig, håller tummarna för oss båda två🤦‍♂️

Chocopops
0

Ja de är hemskt de här :/, hämtade hem dottern från dagis å hennes ord blev - men mamma vad har du gjort med mitt akarium ? , vet att jag beställde ett antal medel när jag hade trådalger men de har inte kommit än å nu är trådalgerna borta , å börjar tveka på att medlet kommer överhuvud taget :/ , just nu håller jag på att förbereda inför ett vattenbyte , men tar ju ett tag att göra Vattnet :/

Lillyrod
2

Vilka sedvanliga knep mot alger menar du mimåne? Jag har försökt med allt jag kan och även en svag uv-lampa men inte fasen försvinner det några svävalger här inte : (

Liten boll
0

Följer i fall jag skulle råka ut för det.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

mimåne
0

Men hur länge har akvariet varit uppstartat nu Chocopops, det är väl inte såå gammalt om jag minns helt fel?

Udoon tillsätter du pmdd i akvariet där du har cyano?

Lillyrod, det var då baske mig envisa svävaralger du har. Har du kunnat komma på något orsak, gamla lysrör eller något? Här körde jag med massa snabbväxande växter, flytväxter är kanon vid algproblem, samt vattenbyte 30% varje vecka och kickade igång mina växter med växtnäring. Ärligt talat så tog det inte sååå många veckor innan de försvann heller.. 🤐

Chocopops
0

Nä så jätte länge har de inte varit igång , med invånare har de varit igång ca 6 v , men allt som allt 9 v ungefär, har en heder snabbväxande växter å även flytväxter, men tanke som slagit mig med, är att när maken gjorde ett stort vattenbyte på ca 150-200l förra föra helgen va att han hade i nitiveck , så funderar på om det kam vara de som ställt till problemet :/, så ska göra ett större vattenbyte i morgon, ( får ha dottern till hjälp) å på dessa veckor nu har jag haft nitrit/nitrat topp "allan" dropptesterna vissade max, så där av megabyte för 2 v sedan, sen sjönk kh ner i bott ändå ner till 1,9 innan jag fick höjt de sakta under ett par dagar, nu är kh t mycket bättre ligger på ca 7 , Jag hoppas ju på art de bara är nitiveck et som spökar

mimåne
0

Att dina vattenvärden svajat kanske kan påverka ja. Jag kan se att växterna blir förvirrade och inte vet vad de ska förhålla sig till och då är det ju ganska lätt för alger att ta plats. Ge inte upp om svävaralgerna så här tidigt. Ditt akvarium har ju bara varit igång några veckor så ännu är det inte slutet!🙂 Det tar tid för växterna att anpassa sig.

Chocopops
1

nej då jag ger inte upp i första taget  😉. just nu förbereder jag vattenbytet, å det utan några medel, just nu ligger alla värden i vattnet relatift bra,  men vet ju att det är vanligt med barnsjukdomar så här i början 😎, ska även nypa bland växrerna, så det blir mer för endel växer som ogräs rent ut sagt 😎

mimåne
0

Ogräs gillar vi!

Chocopops
0

hahaha ja det gör vi allt 😃. så det ska toppas i dag, ska även plocka bort gräset som är i då ottosarna äter upp det å ser för jävligt ut 🤔

Chocopops
0

Så här ser de ut efter att ottosarna gott lösa på gräset :(

Chocopops
0

De roliga med stora vattenbyten är att man kan ändra lite :), har även lärt mig att en av växterna ska knytas fast å inte planteras ner i botten substansen ;), så ny har de skett ommöblering å knytande å anande av växter :p, så nu börjar de tråkiga med att fylla på vattnet :p, de tar på en atros rygg att göra de :p men de är de värt ;)

mimåne
0

Om du har artros så kanske det skulle vara skönt för dig att koppla en trädgårdsslang från badrummet till akvariet och tömma/fylla på så? Då behöver du inte kånka med hinkar.

Chocopops
0

Här konkas inte ;) kör hinkar na på dotterns bobcar ;), sen bär altid maken in dom på fylla hinkarna åt mig så jag slipper de ;),, men nu har vi nog kanske komet på de klara felet, har ju typ levande sten i karet, som.blev över.från makens , då jag tyckte dom va snygga, la jag mer dom i mitt kar, å de kan va dom som ligger bakom allt grymme med :/, så får riva ut dom i morgon, å sedan hitta något nytt å bygga upp med

Whitesnow
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Det går att få bukt på.. Jag kämpade och kämpade och tillslut lyckades jag :) Efter några dagars mörkläggning, uv filter samt nytt lysrör! På drygt 4 dagar..

Lillyrod
0

Så skönt att du blivit av med det. Uvlampa tror jag gör bra nytta mot svävalger. Uppdatera gärna om hur det går och om det kommer tillbaka om du tar bort uv : )

mimåne
0

Ja det kan gå fort när det väl vänder =)

Chocopops
0

Så ihelgen har vi gjort ytligare ett stort vattenbyte, å plockat ur de levande stenarna, letade fram våra lavastenar som vi hade ute i rabatten som prydnad, spola av dom ordentligt i badkaret, å ligger nu i en hink med vatten och cikulation, i helgen ska jag se om vi kan åka iväg å plocka skiffersten så jag kan bygga lite mera grottor och gömställen, just nu ser de väldigt öde ut i karet :/, å de gillar jag inte alls :/, men fiskarna värkar må bra å äter av de lulla jag matar dom med,

Chocopops
0

Börjar tro att de är.alvaröigt fel i mitt kar nu :/, i går fick vi avliva en ciklid som fått popeay :/, i dag ser jag en annan ciklid som inte mår bra :(, alla värden är bra nu, är i valet å kvalet att avliva honom då han även har en väldigt sen mun :( blir snart gråhårig på detta akvarie :(

Lillyrod
0

Levande sten som inte lever längre kan ge allvarliga förgiftningar i karet. Pratade om det med akvarieaffären för ett tag sen. Det blir en massa rester i stenen som går ut i karet. Det är säkert det som ställt till det för dig. Ska man använda sådan sten igen så måste det till en noggrann rengöring först.

Vad du ska göra åt det vet jag dock inte.

Chocopops
0

Jag har kastat ut stenarna i söndag gjorde ett stort vattenbyte , har även tagit ut bobhuset då de började flagna i färgen :/, har nu lagt i lavastenar i stället köpt några nya mal grottor och på söndag ska vi åka å plocka skiffersten som ska fixas å ha i akvariet i stället, så jag kan bygga upp lite fler grottor

Chocopops
0

Skulle ju haft med bild med :p

Chocopops
0

Chocopops
2

Lillyrod
0

Helt klart en bra början 👍

Chocopops
0

Tack :D har även beställt 2 st hygrophila difformis som ska hämtas på lördag :), kommer bli ännu mer växter om jag känner mig själv rätt :p

mimåne
0

Ja växter kan man aldrig få nog av =)

Chocopops
0

Nä de kan man inte ;), å dom jag beställt är riktigt snygga ;)

[Tinitusan]
0

usch jag förstår dig, har liknande problem med mitt räkkar, att mörklägga förvärrade bara min situation, jag misstänker att det är lyset som brister för min del men har inte kommit på ngn bra lösning istället tyvvärr…

hoppas du får bukt med det =)

Chocopops
0

Nu ska jag ju testa å ha i mer växter för att ta så mycket näring som de bara går ;), så förutom dom två beställda växterna kommer jag köpa mer :p

Chocopops
0

Nu har äntligen mina dropp tester kommit :-D å nu ska jag försöka köra med statestik med ;-) får se hur länge jag fixar att hålla på ;-)

Chocopops
0

Lillyrod
0

Du har nitrit i karet så ett vattenbyte nu är nog på sin plats. Det andra är ok : )

Chocopops
0

Jo, vattenbyte är på söndag, om jag inte tar de i morgon, då vi nu gjort rent slangarna till yterfiltret för där va tjockt tjockt med åker :/, så nu är de en väldans skilnad på cirkulationen tillåmed, å fullt med skräp som fladdrar runt :/, men ena ciklid paret bestämde sig för att leka nu i kväll,

Lillyrod
0

Jag skulle inte vänta till söndag med nitrit i karet. Bättre att göra det nu. NO2 ska ligga på noll.

mimåne
0

Ja vänta inte med vattenbytet utan för det så fort du har tid.

Chocopops
0

De får dock bli i morgon Då de tar en stund att göra vatten :/

mimåne
0

Ja det är sent nu så imorgon blir nog bra =)

Chocopops
0

Ja, jag ska ju ändå ha i mer växter i morgon ;) så vad passar bättre än att töms på vatten å sedan plantera ;)

Chocopops
1

Nu är nya växterna på plats :p, blev mer än jag tänkt ;), men de gör inge alls ;), å så ska 50l nytt vatten i med :) så får jag posta en bild när allt är klart ;)

mimåne
0

Det ser jag fram emot! =)

Chocopops
2

Akvariet i helhet nu

Chocopops
1

å närbild på de nya växterna  😃

mimåne
0

Oooo så snyggt! Tusan så vackert det blev där i bakgrunden nu.

Chocopops
0

Tack 😃 älskar ju mycket växter, i vill helst ha dom bak till så man får en fri simyta fram 😛,  sen samlas de ju mycket bös bak har jag set så då kan växterna ta vara på de 😉, å i morgon skal vi åka å plocka schiffer sten som ska byggas ihop lite innan dom ska ner i karet 😛

Lillyrod
0

Jättefint. Det ska bli roligt att se hur det ser ut sen när de börjar växa ordentligt. 

Det där med växterna bak. Så tänkte jag också förut. Placerade alla växter längs bakkanten så att man skulle se fiskarna bra. Nu gör jag precis hur som helst. Bak, vid sidorna och lite där fram med 😃 Fiskarna kan simma var de vill och ändå känna sig lite gömda och trygga.

Chocopops
1

Tack :-D har ju lite växter fram med ;-), men gillar inte riktigt bakgrunden :-P, så målet är la att göms den med växter ;'-D plus att alla fula luftbubblor på den försvinner när växterna vuxit till sig lite mer :-P

Chocopops
0

Nu är skiffer sten hem fixat ;), frågan är nu hur länge jag ska låta dom ligga innan jag vågar lägga dom i karet?

Lillyrod
0

Tvätta dem noga så kan du använda dem sen. Sten förändras ju inte av att bara ligga och samla damm : )

Chocopops
0

Kanon :-D ska silikonas ihop dom först innan jag lägger ner dom :-)

Chocopops
2

Äntligen börjar de se mycket bättre ut i karet :-D ska strax sätta mig å mäta vattnet med ;-)

Chocopops
0

Dagens mätvärden :-)

Chocopops
1

en bild från sidan där man ser skillnad med 😃, kör nu 50 L vatten byte 2 gånger i veckan plus att jag tagit bort 2 timmars ljustid så från 9-7 timmar nu

mimåne
0

Bra jobbat!👍

Lillyrod
0

Det ser ju väldigt bra ut. Mitt är fortfarande disigt men betydligt bättre. Jag ser alla växter i karet nu 😃

Chocopops
0

Tack :-D än är de allt en lång väg kvar innan de är bra, men de är betydligt skilnad :-D

Chocopops
0

När man känner att nä vattnet kommer va mjölkigt länge, kommer hem från jobbet i dag å ser de så här :-D , såg de inte alls i lyse igår då jag började jobba 12:45 karet tänds 13 sluta 21:30 karet släcks 20 :-P , då får man en glad överaskning när man kollar i dag när man kommer hem :-D

Chocopops
2

Chocopops
0

Chocopops
0

Älskar verkligen å lägga upp bild via mobilen :-#

Lillyrod
0

Det är jättesnyggt nu ju. Mitt är fortfarande ljust grönt vatten i men det verkar bli bättre för varje vecka.

Chocopops
0

Ja :-), blev gör glad när jag kom hem från jobbet :-D, jag fick rådet att sänka 2 timmar på ljuset, å vattenbyte 2 gånger i veckan i stället är en, å att även maltabletterna kunde påverka vattnet väldigt :-/, å han jag prata med har hållt på med akvarium i närmare 30 år :-)

Lillyrod
0

Ja alla tips och råd man kan få är välkommet.

Chocopops
1

Ja de är dom verkligen :-D å i detta fallet tycks dom ha hjälpt :-D , så nu blir de kaffe framför akvariet igen ;-)

Chocopops
1

Har även konstaterat nu att min Ärst-Algot (anticus) fläcktar rom :-D

mimåne
0

Vattnet är verkligen riktigt klart och fint nu. Så härligt och vackert att titta på.

Chocopops
0

Ja de är de :-D , ja jag kan sitta i timmar å kolla nu ;-), nackdelen är att jag jobbet i dag å får inte se de i ljus alls i dag :-/