Rom!?
Satt och tittade på mitt akvarium och fick plötsligt syn på något vitt på pumpen. Kikade närmare och tyckte det såg ut som romkorn! Är det det? Och från vad i så fall?
Jag har Guppy, molly, Corydoras panda, corydoras albino, Ancistrus, Ancistrus red, Kardinaltetra och amanoräka
Är det här jag ska skriva något smart och genomtänkt?
Du har inga posthornsnäckor? Om inte så kan det vara corydoras-ägg.
Nope, inga snäckor alls.
Råkar du veta något om hur jag ska göra med rommen?
Det är coryrom. Antingen från din panda eller anbino. Vill du försöka kläcka rommen och dra upp ynglen till vuxna fiskar?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag kan inte se skillnad på könen, så vet inte vilken det kan vara ifrån. Kan de även para sig med varandra? Alltså albino och panda? För de är släkt väl?
Det hade ju varit kul att se om jag kunde lyckas få yngel på dem. Är väldigt rookie på det hela och har bara lyckats få Guppy och molly-yngel i mitt liv, haha.
Menar du att du bara har en panda och en albino? Eller hur många har du av vardera?
Tre albino och en panda
Då är det nog albinorom :)
Tänk på att corydoras vill gå i stim, och det är skillnad på de olika sorterna faktiskt så i ditt fall behövs två stim :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Fantastisk att det är cory-rom ! Grattis!! Men ändå så skaffa så att de blir i stim.
Ja, jag vet, men jag har haft några dödsfall och trodde det var krångel med vattnet så vi har avvaktat med att skaffa fler ett tag.
Så tråkigt med dödsfallen. =(
Då är det mest troligt dina albino pansarmalar som har lekt. Antingen så har du två st större, rundare individer och en mindre eller två st mindre och en som är rundare. Titta på dem för det är könsskillnaden.
Du behöver ta tillvara rommen i t.ex en yngelkasse om du vill bevara den. Pansarmalarna äter sin egen rom så den blir uppäten om du inte flyttar undan den. Har du kvar rommen idag och hur ser den ut i så fall?
Jag får kika noggrant när de är någorlunda i närheten av varandra, för att se om det är någon skillnad.
Nä, rommen blev rätt så snabbt uppäten av andra fiskar efter jag sett den. Men får jag syn på mer så ska jag försöka ta tillvara på den :)
Hoppas det fixar sig med resten också så att du kan köpa fler kompisar åt dem.
Jadå, det är inget fel på vattnet längre, och firrarna verkar friska som jag kan se det i alla fall. Det är löning som inväntas nu ;)
Då gissar jag att du kommer köpa både fler pandor och albinos? :)
Ja, och fler tetror och mollys med.