Kampfiskar i lek
Hej
Borde inte fråga men har precis fått hjärnsläpp .
Min hane och hona har lekt , och kampfiskarnas lek är ju ganska så rova , dom är ju inte snälla mot varandra.
Nu är det hanen som förlorat och honan den starka. Hanen har knappt några fenor kvar . Har flyttat honom till eget litet kar.
Ska jag salta eller preparera med något annat , så han piggnar till
växer fenorna ut igen
Tacksam för svar och hjälp
Att odla kampfiskar är nog en konst i sig, just för att de är så pass aggressiva och det krävs mycket förberedning och tid av akvaristen själv för att det ska gå bra. Vilken tur att du hann gripa in och flytta din hane innan han omkom, för de slåss ofta tills den ena dör.
Du kan salta lite i akvariet för att hjälpa läkningsprocessen och minska risken för infektioner och svamp i de sår han fått, men det är också viktigt att han får lugn och ro just nu så låt honom vara ifred så mycket som möjligt.
Fenorna kan växa ut igen, men är han så pass illa däran att han knappt kan simma för att han inte har några fenor kvar så känns det som att utgången inte kommer att bli så bra tyvärr..😕
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Hej
Odla vet jag , då jaghar odlat jätte fina kampfiskar och sålt sedan till djuraffär
Vet precis allt detta, men mitt fel det skrev jag inte. Men har inte varit med om att hanen blir drabbad, utan honan.
har så jag kan överflytta då djuraffären har efterfrågat mina kampfiskar, så jag tänkte att ok, jag testar .
det här med svamp och andra sjukdomar har jag aldrig haft i mina kar, så därför är jag dålig på vetskap om just det. Antar att jag haft tur
Men jag saltar lite , han simmar omkring och äter ,,,men har aldrig varit med om en argsint hona , men klart de ska väl vara en argbigga i fiskvärlden med :)
Tusen tack för svar ha en bra dag
Jag menade inte att tvivla på din kunskap, men tänkte att det kunde vara bra att ta upp för alla som tar del av och läser igenom den här tråden 🙂 Så kul att höra att du lyckats föda upp vackra attraktiva kampfiskar. Jag hoppas du får fina avkommor av denna lek också. Önskar dig all lycka till!
Hej mimåne och alla andra. Som sagt jag har odlat kampfiskar innan och vet allt om pyssel och skötsel. MEN aldrig varit med om att honan varit den starkaste och bitit av fenorna på hanen. Saltade och han är nu i sin egen lilla kar. Han simmar omkring och äter. Men han är blek han tappar färgen. Då jag aldrig haft sjuka fiskar innan även att jag inte är nybörjare Så vad ska jag göra
Ojdå. Hoppas de är okej och att det blir bra. Är du säker på att honan är en hona, tänk om det är en hane?
Tanken slog mig med. Men hona har en skarp streck vertikalt. Så de ska vara en hona. Men men Vad ska man göra då hanen är blek?
Vad menar du, är han blek som att han är stressad?
Hanen är nog blek för att han mår allmänt dåligt. Ge bra foder, ha en bra temperatur och det är jätteviktigt att du håller en bra vattenkvalitet så han inte utvecklar fenröta eller liknande pågrund av de redan skadade fenorna
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane