Första vattenbytet?
Hej! Mitt akvarium är nystartat för ca en vecka sedan och jag undrar vad ni har för tips och åsikter inför första vattenbytet. Till exempel efter hur lång tid det ska ske och hur mycket vatten som ska bytas. Ska sanden slamsugas från början? Läst på vissa sidor att man inte ska byta vatten på en hel månad efter start pga att bakterierna behövs medan andra menar att man redan från första början ska byta vatten varje till varannan vecka.
Om jag låter vattnet som ska i akvariet stå och få till temperaturen i dunkar, ska jag tillsätta flytande filermedia i dessa för att få bort klor och ev metaller eller försvinner det av sig själv?
Vad har ni för erfarenheter av första vattenbytet?
Hälsningar Vemsan
Hej Vemsan!
Personligen så byter jag alltid vatten i akvariet med en veckas mellanrum med början från uppstarten. Jag brukar sikta på att tömma bort 20% av akvarievattnet och fylla på med nytt. När du tömmer bort det gamla vattnet så kan du samtidigt försiktigt suga upp smuts som ligger ovanpå botten men kör inte ner slamhäverten i sanden för då suger den även upp det.
Om du vill låta vattnet stå i en hink ett tag innan du använder det i akvariet så går det bra att använda det som det är. Vattenberedningsmedel för att binda klor och tungmetaller behövs generellt inte så länge man inte har problem med sitt vatten, men har du redan köpt preparatet så är det väl kanske lika bra att använda upp det?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#1: Glömde svara på din kommentar men tack så mycket! Det var till stor hjälp👍
Har nu haft igång akvariet i ca 2-3 veckor och gjort två vattenbyten vara första bytet blev utan hävert då den inte kom på posten förän tre år senare. Tömde då 15 liter och att göra detta med ett litermått var inte en barnlek. 🥵
Andra vattenbytet blev med hävert och gick så snabbt att jag knappt han suga upp fiskbajset från den vita sanden. Hundra gånger smidigare än första bytet dock tack och lov haha. 🙂 Råkade då tömma 18 liter trots att jag siktade på att hamna strax under 15. Det gick ju av bara farten. Fiskarna och växterna mår i alla fall bra ändå.
Har även använd beredningsmedlet då jag har för mig att vi har väldigt högt klor i vårt vatten. Känns säkrast att köra med det trots att jag vet att det inte är något magiskt medel mot nitrit och algproblem och allt vad det står på flaskan hehe 😛
Hälsningar Vemsan
Att du råkade tömma tre liter för mycket är inte sååå noga🙂
Medarbetare på akvariefisk ifokus