Kampfisk med stimfisk?
Funkar det att ha en kamphane med svarta neoner och kejsartetra?
MVH Erika :)
Jag tycker att kampfiskhanar ska få gå själva men man tycker ju olika. Det enda jag kan säga är att tetror kan vara fenbitare så det är lite av en chansning och om det inte går så måste man ha en plan b. En del kampfiskar kan också bli stressade av andra fiskar så du kan ju testa men du måste ha en plan ifall det inte fungerar, tänk på att det kan också fungera en tid men sedan sluta fungera efter en tid
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Hej , jag har ingen lång erfarenhet av akvariefisk men kan försöka ge det jag upplever just nu. Har ett litet akvarium med bland annat 2+2 rasboras , inget egentligt stim men kanske något som kan ge dig lite hjälp. Finns en Betta splendens hona som varit i samma vatten nu ett par 3-4 veckor , det går bra än så länge , i början var hon kanske lite irriterad på deras närvaro men nu så finns det inte någon synlig kamp. Kanske är det också en fördel med en hel del växter , här har vi öst ner boklöv , 5-6 växter som skapar möjlighet att inte hela tiden stöta på varandra. Flytväxter rekommenderar jag , här har vi öppet akvarium med Water lettuce som är bra om du har ok ljus. Alltså finns lite du kan göra för att få kampfisken mer mottaglig för stimfisken. Kanske har du redan koll på vad jag här skrivit eller kanske har du någon annan idé , det här är bara hur det pumpas runt hos oss.
Aha , såg nu att du har hane , ok , har ingen erfarenhet av kampfiskhanar , är de mer aggressiva än honorna gentemot andra arter ?
Måste bara få säga att det låter grymt tilltalande och vackert med de arter du funderar på ihop med en kampherre, särskilt med neoner tror jag de skulle lyfta fram det vackraste hos varandra😍, beroende på vad kampfisken har för färg förstås. Hur stort kar har du? Har de bara tillräckligt med plats och ett par ställen att gå undan till, som NanoDaniel skriver, tror i alla fall jag att det skulle funka bra. Kampfiskar normalt inte aggressiva mot andra arter. Snarare kan de råka illa ut ihop med buffliga fiskar eller fenbitare, eller som sagt bli stressade om de känner sig utsatta.
Då tetror är fenbitare skulle jag istället rekommendera någon typ av rasbora. Kilfläcksrasbora till exempel fungerar utan problem.
Hälsningar Vemsan
Nä jag skulle inte rekommendera den kombinationen tyvärr. Kampfiskhanar behöver få gå ensamma och kejsartetror dessutom är väldigt burdusa i sitt sätt. Jag hade nog oroat mig för kampfiskens fenor med dem i akvariet.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Även neonerna?🤔
Neontetrorna tror jag inte går på kampfiskens fenor
Det gör dom, iaf hos majoriteten av våra kunder som har testat och det är en del.
Hälsningar Vemsan
Här finns det ett litet stim med Purpurhuvudsbarb , 5 st , de går i alla fall bra med Betta splendens hona. Men , hane och hona vad gäller Kampfisk skiljer ju sig åt ganska markant. Är det så att du vill ha en hane eller har du redan en ?
(#9) Oj, trodde jag inte.
Då tror vi på dig och dina kunder Vemsan👍 Bäst att inte ta någon risk!🙂