Bleka Praktbotior
Hej!đ
Jag har 6st praktbotior, tvĂ„ stycken medelstora (8-10cm) samt fyra smĂ„ttingar (2-3cm). Dom bor i ett 200Liters Akvarium med gott om gömstĂ€llen och vĂ€xtlighet, samt yta för frisim om sĂ„ behagar. Dom stora Ă€r sĂ€kert 6-7Ă„r, tvĂ„ av de smĂ„ köpte jag för en dryg mĂ„nad sedan, och de andra tvĂ„ smĂ„ köpte jag för en dryg vecka sedan. Nykomlingarna umgĂ„s gĂ€rna och mycket med mina Ă€ldre botior och tack vare detta har jag mĂ€rkt att dessa Ă€r mycket blekare Ă€n de andra. đ€
Min första tanke var att flytten och deras tidigare miljö fÄtt dem att förlora sin fÀrg, och jag antog att dem skulle acklimatisera sig och fÄ samma fÀrg som de andra efter nÄgra dagar, men nu har det gÄtt nÄgra dagar och det ser inte ut att bli bÀttre. Vad kan det bero pÄ tro? Skulle miljön vart dÄlig borde ju alla botior reagera snarlikt kan man ju tycka? Dem Àter bra och Àr lika pigga som resten dock.
If you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.
Blir de jagade av de större botiorna eller nÄgon annan fisk?
Medarbetare pÄ akvariefisk ifokus
Nope. Mycket lugn och fin stÀmning i akvariet.
If you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.
Det kan vara mÄnga orsaker till att de tappar fÀrg och det kan vara dominans vilket du sÀger att det inte Àr. Det kan vara parasitangrepp vilket jag inte tror att det Àr men det kan vara men det troligaste Àr nog att de kÀnner av ett lÀngre rang i gruppen Àn sÄ lÀnge. Prova gÀrna att mata dem med spirulina foder som Àr avsedd för botior. Testa att ge dem olika foder som de gillar sÄ kanske de fÄr tillbaka sina fÀrger.
DĂ„ Ă€r det nog nĂ„gon form av rang relaterat. För kĂ€ka gör dom, hela tiden, och i och med att bara tvĂ„ Ă€r bleka och alla kĂ€kar samma mat sĂ„ tror jag inte att det Ă€r fodret. Dom var faktiskt bleka redan i akvariet i butiken, och dĂ„ delade dom tank med 6-7 molly's/platys, kan dom ha kĂ€nt sig lĂ€ngre rankade Ă€ven dĂ€r? đ€
Du fÄr avvakta och se tills de har vÀxt till sig lite och se om de fÄr starkare fÀrger.
Nu bumpar jag en gammal trÄd hÀr men jag sitter och funderar pÄ samma sak som du. Har 3 st praktbotior ca 7-8 cm varav en har starka fina fÀrger och tvÄ Àr bleka. Dom Àter som tokar och har vuxit vÀldigt fint i mitt akvarium. Hur gick det med dina? Blev det nÄgon skillnad?