Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettfoder
Läst 1285 ggr
jollycox
0

Handmata räkor

Jag har amanoräkor, snäckor som äter upp alla alger och glupska guppys. Det innebär att det är svårt att se till så räkorna får mat vilket resulterar i att mina växter blir uppätna. Jag matar med flingfoder, algtablett, fryst artemia och grönsaker.
Jag tar en nypa flingfoder och håller under ytan ett tag innan jag släpper så att det sjunker men fiskarna hinner äta upp typ allt även fast dom är proppmätta. Samma med artemian. Annars brukar jag släppa ner en bit algtablett och vakta den med skaftet till algskrapan tills någon av räkorna hittar den och sen släpper jag ner en till, osv tills alla räkor fått varsin bit. Det är lite bökigt.
Jag har testat handmata med en algtablettsbit när en räka är vid ytan. Den kommer och sätter sig på fingret eller en växt i närheten men den märker inte när jag släpper biten.
När jag ger grönsaker har jag inga problem förutsatt att dom gillar grönsaken jag ger.
Har funderat på att köpa en sån växtpincett för att kunna hålla fast en tablettbit tills en räka kommer, då kan jag ju också röra på den dit en räka är.

Detta blev längre än jag trodde, men någon som har tips eller idéer?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Udoon]
1

Tror faktiskt inte att du behöver orora dig, amano äter precis allting så länge det inte nyss kommit ur ändan på någon annan, som dom klarar sig ska du se🙂 Jag har haft mina i ungefär ett och ett halvt år, och inte matat dom nåt speciellt, dom klarar sig fint på rester från dom andra invånarna i karet.

usvead
0

Amanoräkor är tuffa krabater! Vanligtvis äter mina matrester men ibland ger jag de räksticks, lite godis måste de ju få 😉 Sticksen är små och lite pilliga att hålla på med men om jag håller en mellan tumme och pekfinger så kommer en del större honor fram och tar den direkt från min fingrar.

jollycox
0

Fast som jag skrev så blir det inte speciellt mycket rester från dom andra och då äter dom på mina växter.

usvead
0

Det här får mina någon gång då och då. Sticksen är så pass små att räkorna tar de med klorna. Om du inte vill handmata så kan du lägga några direkt i karet, de flyter men sjunker sedan till botten. Jag brukar "blötlägga" några i handen  och sedan lägga ner de på något ställe där jag vet att räkorna hittar de men firrarna inte kommer åt.

mimåne
0

Om du har "mjuka" och brytbara bottentabletter så kan du krossa dem och låta en nypa flyta ut under vattenytan. Fiskarna hinner aldrig ta åt sig av alla smulor och tycker oftast även att det är lite för smått för dem. Fodret lägger sig på botten eller inredning och räkorna kan börja putsa rent i sin egen takt.

När du berättar att du fungerar på att hålla fast en bottentablett med pincett för att mata dem så kommer jag också tänka på att det finns tablettfoder som du fäster mot akvariets glasruta på valfri plats. Den hålls fast där och räkorna brukar simma dit och sätta sig på tabletten. Den börjar också successivt luckras upp och smälta ut i vattnet vilket får samma effekt som om du strör ut en krossad tablett i vattnet.

Dessa fästes på rutan. Finns både för kött och algätare.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

jollycox
0

#4 Det blir ju lika som med algtablett, fiskarna kommer äta upp dom.

#5 Jag ska testa att smula sönder algtablett.

mimåne
0

Hoppas det fungerar

Medarbetare på akvariefisk ifokus