Plastlåda som akvarium?
Jag är så grymt sugen på att prova på någon typ av nano aqua scape med jord/substratbotten och marktäckande växter och funderade på att skaffa en 20-30liter plastlåda, sådan man transporterar reptiler i och enligt feriplast kan ha slöjstjärtar i(whuut? ). Vill liksom ha ett mindre akvarium att experimentera med. Tanken med detta skulle vara att ha Körsbärsräkor i och möjligtvis eventuellt använda detta som yngelkar och till framtida yngel under första två veckorna och då ta vatten från mitt 54l akvarium. Om jag tänkt ha yngel i eller ej beror på hur de som e på g just nu kommer klara sig ute i 54l akvariet. Självklart skulle denna plastlåda ha pump i också. Låter min idè helt puckad eller är det något som kan vara värt att prova? Känns inte aktuellt att köpa ett begangnat Nano Akvarium då jag är skeptisk till att det skulle vara helt fritt från bakterier/smittor. Ett nytt nano käns även det ovärt då dessa av någon anledning kostar mer än ett komplett 54liters. Men som sagt vill jag köra på nano storlek.
Hälsningar Vemsan
Vet att många använder plastlådor när dom odlar Guppy och annat, men det är inget att försöka göra ett scape i, man ser ju liksom inte in? Vill du börja med aquascaping är det bättre att köpa ett riktigt akvarium, men vill du ha bottentäckar och andra svårare växter kommer det behövas stark belysning, och när det gäller bottentäckare krävs ofta tillsatt co2. Allt sånt kostar :)
Jag håller med. Att ha en plastlåda du inte kan se in i eller att det blir förvrängt känns inte kul.
Tänker också som Udoon att det inte är någon idé med aqua scaping när man ändå inte ser in så bra. Det är ju upp till dig och det funkar att använda plastlådor som akvarium. Heltäckande växter? Tänker också att du menar marktäckande växter och de kräver som sagt bra belysning och näring och ofta också co2 :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
De plastlådor jag kollat in i är glasklara, annars hade det ju inte riktigt varit någon idè att göra scaping i😂 Ja men jag lägger hellre pengar på belysning och co2 än ett mini akvarium när jag kan få ett dubbelt så stort för en billigare summa 😛 Men jag vill ha den där lilla ytan, har liksom ingen större yta att placera ett akvarium på i alla fall inte just nu.
Hälsningar Vemsan
Har själv ett sådant här: http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/akvarium-akvariemobler/akvarium/aquael-shrimp-set-smart-led-10-30l-svart.html Tycker inte det är så dyrt och då får du ju med doppvärmare och filter. Tänk på att det är viktigt att vara påläst och kunna exempelvis sambandet mellan ljus och näring så det inte blir helt galet. Och ett bra ljus och co2 kommer nog gå på ett par tusenlappar :)
Om du tror att det kommer funka så ser jag inget hinder med det, fast jag tycker det verkar lite skumt ;) Jag har ju inte heller sett några plastlådor som är tillräckligt genomskinliga så :)
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Påstod inte att det är dyrt, jag skrev bara att det finns dubbelt så stora akvarium som kostar mindre än 20 liters akvarium 😛 Jo jag håller på och lär mig och råkar tycka att sådant är intressant. Blir det helt galet är det inte heller the end of the world. Just därför jag, som jag skrev, vill ha något att experimentera med. Räkorna är det ju bara att flytta på om det skulle vara så. Jag vet vad sådant kostar och jag har som sagt inget problem med att lägga pengar på belysning och co2.
Hälsningar Vemsan
Det går utmärkt att odla tex Killis i plastburkar. Tex de stora plastburkarna som man kan köpa godis i (grossist godis). Men det blir ju aldrig lika fint som ett riktigt glas. Men jag använder plastlådor för att odla mat till fiskarna och att ha yngel i. (Kläcka killis tex). Ska du bara ha växter och räkor kan du klara dig utan filter. Stor yta och inte så djupt vatten så får du bra med syre iaf. Många Killisarter som klarar sig på mycket små volymer av vatten. Jag tror många får problem med växter pga att de vädrar ut för mycke koldioxid med pumpar som står på för fullt. Bäst växer det för mig i akvarium utan pump..
#6: Men va? Det finns ju överallt 🙈 Förutom på ikea verkar det som haha. Googla "petbox akvarium" så ska du få se en helt ny värld 😂
Hälsningar Vemsan
#8: Låter ju bra, tack så mycket för tipset och infon 😃
Hälsningar Vemsan
Kom fram till att plastlådan jag spanat in, som var 40 cm bred, blir 2 cm för lång för ytan där jag tänkt placera den.. Blir ett akvarium i glas i alla fall så fort jag hittat ett som är 35cm på bredd o längd, gärna 30 cm högt. Om någon har en aning om vad jag hittar ett sådant så hojta till 👍
Tillägg: Hittade ett akvarium som heter Juwel Vio 40 och undrar ifall detta går att placera på en yta som är liite mindre än 40cm bred med tanke på plattan som är under akvariet?
Hälsningar Vemsan
Jag hade inte gjort det.. Risken att det inte klarar sig är rätt stor, tyvärr. Men man kan ju bygga eget annars! 👍
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
jag blir nyfiken på varför du inte tror att ett begagnat akvarium går att få helt rent?
Jag kör med ovanstående AquaelLed i 45 liters , fungerar bra.
#12: Smart, eller måttbeställa :D #13: Är bara skeptisk eftersom camallanus verkar spridas som en löpeld här i Uppsala. Känns bäst att köpa helt nytt isf. Har heller ingen bil så har ej möjlighet att köpa någon annan stans.
Hälsningar Vemsan
Om jag var orolig för Camallanus så skulle jag vara mer rädd för att köpa ny fisk, framförallt Kampfisk och guppys. Fick själv in Camallanus genom en Kampfisk från butik nyligen. Det jag menar är att det är större chans att du får det genom fisk än ett begagnat akvarium och ett akvarium kan man ju göra rent väldigt ordentligt :)
ok ok, fast jag får nog hålla med Elin där, din rädsla, om än befogat vad gäller inköp av fisk, bör inte sträckas så långt som till begagnade kar, ett kar kan man göra rent med både rengöringsmedel, klorin o sprit om man är orolig förutsatt att man sen sköljer karet noga innan man sätter igång det, tror inte du behöver vara skeptisk pga det =))
Det är dock inte enbart pga camallanus jag är skeptisk till att köpa begagnat akvarium utan även pga att det känns som man får ut fler års användning av ett helt nytt akvarium. Sen kan inte jag rå för att jag inte litar på att folk är hundra procent ärliga. Finns ju dessutom garanti på ett nytt akvarium, att det håller för vattenpåfyllning samt två års garanti på elektroniken om det följer med. Jag litar på mitt jobb och på vår grossist så jag har inga problem med att köpa ny fisk. Sen ska jag varken skaffa en till Kampfisk eller några guppys. 😛
Hälsningar Vemsan
Nej du gör ju som du vill men tänk på att många köper begagnat och det brukar fungera väldigt bra :) Tänk också på att bara för fisken ser frisk ut så kan det dröja tre månader innan man ser någon mask, det gjorde det för mig. Vad har ni för grossist?
Vad roligt med ett aquascaping projekt! =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus